Právě tady se rodí týmová strategie a rozhoduje se, kdy který pilot zajede pro nové pneumatiky. Odtud se posílají taktické pokyny k jezdcům a odtud se špiclují soupeři. "Nesedíme v autě, ale i tak to máme odsud pod kontrolou. Když se dobře rozhodneme, pak můžeme vyhrát. Když uděláme chybu, pilot ji nezachrání," říká John Howett, šéf týmu Toyota.
Při závodě – jakým je i ten nedělní od 14 hodin v Abu Zabí, který uzavře letošní sezonu – sedí na zídce s dalšími šesti kolegy, z nichž každý má jasně přidělený úkol i zodpovědnost.
Před nimi stojí obří monitor, na kterém sledují závod, zároveň mezičasy své i konkurentů, plus přesnou aktuální polohu všech pilotů. K tomu mají k dispozici předpověď počasí, ze které zjistí, zda se v nadcházejících minutách nepřižene na okruh liják a neměli by raději nazout mokré pneumatiky.
Každý ze sedmi mužů má před sebou i počítač, který ukazuje chování auta i teplotu pneumatik. Zároveň s ním spočítá, kolik by měl natankovat litrů paliva a počítač také předpoví, jak dlouho na trati vydrží pilot od konkurence, než bude muset do boxů. Všechny tankovací hadice mají totiž stejný průtok.
Komunikuje se prostřednictvím dvou oddělených rádiových kanálů. Ten první je otevřený a slýcháte ho i vy u televize. Důvěrné informace se pak sdělují přes vnitřní rádio, tzv. intercom. Častokrát se mluví v šifrách, protože panují obavy z odposlechů konkurence.
Ale pozor, sedmička lidí, která sedí na boxové zídce (některé týmy tam mají ještě osmého muže, testovacího pilota), není jediná, kdo o všem rozhoduje. V garážích byste totiž našli téměř třicítku dalších inženýrů, IT techniků, specialistů na telemetrii či palivo... I oni vyhrávají či ztrácejí závody.
Kdo je kdo na boxové zídce ve formuli 1
|