Jezdci gétéček mají tvrdý chlebíček. Před pár dny skončil nejslavnější, ale také nejtěžší vytrvalostní závod na planetě - 24 hodin Le Mans. Toho se účastnila i většina protagonistů světového šampionátu vozů GT. A odpočinek je krátký. Na řadě je už o nastávajícím víkendu závod na Monze.
Po nucené přestávce zapříčiněné havárií v závodě vytrvalostního seriálu American Le Mans Series v St. Petersburgu se do závodů znovu zapojí i český jezdec Tomáš Enge. Opět usedne do vozu Ferrari 430 GT2 skotského týmu Scuderia Ecosse.
"Monzu mám rád, jel jsem tam již mnohokrát. Největším zážitkem byl určitě debut ve formuli 1. S vozem Prost jsem tehdy dojel dvanáctý," vzpomíná Tomáš Enge. "Do závodů gétéček se vracím po mé jediné letošní účasti v Číně. Opět se budu střídat s Britem Timem Mullenem."
Také Enge v LeMans nechyběl. Společně s Britem Johnnym Herbertem a Nizozemcem Peterem Koxem za volantem továrního Astonu Martin dokončil těžký závod hned za Charouzovou lolou na devátém místě.
Jak český pilot odpočíval? "Musím si umět odpočinout i v krátké době, když chci pořád závodit," vysvětluje Enge. "Pro relax mám středu a čtvrtek. Po návratu z Le Mans jsem byl v úterý od brzkého rána do odpoledne na ateliérovém fotografování pro Českou pojišťovnu a v pátek už letím do Monzy."
Účastníci světového seriálu gétéček se v Monze sejdou po více než měsíční přestávce. Čeká je čtvrtý díl mistrovství. Mohlo by se zdát, že po náročném Le Mans bude účast v Monze o poznání slabší, ale opak je pravdou. Na startu se seřadí třicet vozů a mezi nimi i několik nováčků.
Okruh v Monze je nejrychlejší tratí celého seriálu, ale také okruhem s jedinečnou atmosférou. Domácí tifosi totiž dokáží vytvořit bouřlivou atmosféru, i když se zrovna nejede formule 1. I proto se jezdci gétéček na tento okruh tak rádi vracejí. Šampionát se na okruhu v zámeckém parku jede už pošesté.
"Velkou roli bude hrát počasí. Má být vedro a to je pak velká loterie hlavně v otázce pneumatik. Kéž by naše pirelli byly lepší než michelinky od konkurence," přál si Enge. "Monza a původní Hockenheim vždy patřily k mým oblíbeným místům. Rád se sem vracím."
Po třech letos odjetých závodech je situace v hlavní kategorii GT1 velmi vyrovnaná. Prvních 18 jezdců v průběžném pořadí dělí jen deset bodů a první tři závody viděly tři různé vítěze: Bouchut a Mücke s Lamborghini Murciélago zvítězili v Číně, Biagi a Salo s Maserati MC 12 v Silverstone a italské duo Piccini, Bertolini se stejným vozem vyhrálo v dramatickém závodě v Bukurešti.
Také v kategorii GT2, ve které nastoupí jako jediný český zástupce i Tomáš Enge, se čeká napínavá bitva. Doposud všechny závody měly jediného vítěze Dirka Müllera a Toni Vilandera s vozem Ferrari 430. To se pranic nezamlouvá soupeřům, kteří by rádi konečně narušili jejich dosavadní nadvládu. Především posádky vozů Porsche doslova dychtí po vítězství.
Kdo bude slavit úspěch letos v Monze? Na tuto odpověď si musíme počkat do nedělního odpoledne. Hodinový záznam nejzajímavějších částí závodu pak českým fanouškům nabídne stanice ČT4 v neděli 24. června od 21.00 hodin.