Pozor, jsem tady! Jak Thomas v prašné cloně odpověděl pochybovačům

10:10
Na Tour nastal poprvé čas hor. Planina krásných dívek se na samém konci drsné vogézské etapy měla stát prvním indikátorem vrchařské formy hvězd závodu. A loňský vítěz Geraint Thomas předvedl v její brutální koncovce zabijácký instinkt, díky kterému mu loni v Paříži patřil žlutý dres.
Obhájce vítězství na Tour de France Geraint Thomas.

Obhájce vítězství na Tour de France Geraint Thomas. | foto: AP

Planina? Vlastně ne. „Letos je to Superplanina,“ prohlásil Christian Prudhomme s odkazem na dodatečný kilometr po šotolině se závěrečnou ubíjející 24procentní stěnou.

„Těším se. Bude to pořádný výkop opravdové Tour,“ vyhlašuje před čtvrteční 6. etapou Geraint Thomas, ale jedním dechem dodává: „Ovšem ten extrémně prudký sklon kopce by měl víc sedět Eganovi (Bernalovi).“

O interní bitvě dvou lídrů Ineosu sice zatím nikdo nehovoří, nicméně pro Thomase je důležité předvést, že je navzdory pádu ve Švýcarsku a tréninkovému výpadku připraven.

„Tohle bude Geraintův první test, jestli je schopný držet krok s Bernalem,“ povídá ve čtvrtečním dopoledni Bradley Wiggins, šampion Tour 2012 a současný expert Eurosportu.

Tour de France 2019

Speciální příloha iDNES.cz: zpravodajství, rozhovory, reportáže, komentáře, startovka, přehled etap, historie závodu, ...

„Tolik se toho letos o Geraintovi navykládalo, že je tlustý, z formy, zraněný,“ připomíná Wiggins. „Ale on má jednu ohromně silnou stránku: nic ho nerozhází. Je jedním z psychicky nejsilnějších jezdců, jaké znám. Což mu může vyhrát Tour, i kdyby byl teď jen na 90 procentech svých schopností.“

Mnohé další otázky však čekají ve čtvrtek v horách na zodpovězení.

Který tým bude nejsilnější?

Dlouho se jím na trati etapy jeví Movistar. Jak Nairo Qintana, tak Mikel Landa od začátku Tour svorně ujišťují: „Přijeli jsme do Francie pro žlutý dres.“ Už na předposledním ze sedmi stoupání dne na Col des Chevreres se bleděmodré komando Movistaru ujímá dirigentské taktovky.

Tempo navyšují Nelson Oliveira a Imanol Erviti, po nich přebírá otěže v duhovém dresu mistra světa Alejandro Valverde.

11.července 2019 v 17:35, příspěvek archivován: 12.července 2019 v 09:53

#TDF2019: Concluye su trabajo @solermarc93 justo a pie de La Planche des Belles Filles. @alejanvalverde vuelve a tomar las riendas en pos de Mikel y Nairo. 3'30" para la fuga a 6 de meta. https://t.co/2RMLwSeJqt

Už jsou na posledním kopci, stoupají na Planinu. Andrey Amador a Marc Soler tvrdí muziku a vzápětí je opět v čele zdánlivě nezničitelný Valverde. Za polovinou kopce útočí Landa. „Vzal na sebe odpovědnost a ukázal odvahu,“ ocení Alberto Contador, další expert Eurosportu.

Jenže stejně jako tolikrát na minulé Tour vytěží Movistar ze své mimořádné denní aktivity méně, než tým patrně očekával.

„Musíme jezdit chytře. Tour není jen o útočení,“ řekne Quintana.

Landa je polapen, i díky zvýšenému úsilí Egana Bernala v čele pronásledovatelů.

Věřím, že se budu zlepšovat, říká Kreuziger po úvodním horském testu

Tým Ineos, někdejší neochvějná mocnost jménem Sky, neutralizující veškeré snahy protivníků, přesto není v kopcích této etapy režisérem veškerého dění. Thomas a Bernal měli už v polovině závěrečného stoupání k ruce jediného pomocníka, Michaela Kwiatkowského. Příliš brzy odpadl nizozemský vrchař Wout Poels, který s nimi měl zůstávat nejdéle.

O půldruhé minuty před všemi favority se zatím mezi muži druhého sledu,  šlapajícími v sáhodlouhém úniku, odehrává souboj o etapové prvenství - a možná i o cosi navíc.

Giulio Ciccone a Dylan Teuns zůstávají v čele jako poslední dva z původně 14členné skupiny. A více sil má... Teuns! Belgický debutant v dresu stáje Bahrain Merida protne cíl a jeden z organizátorů jej raději hned tlačí, aby se z kola nezřítil vyčerpáním.

JÁ TO DOKÁZAL. Dylan Teuns slaví premiérové vítězství na Tour.

O kus dál si Teuns vyčerpaně lehne na trávník, kam za ním utíká i manželka, která před etapou přicestovala.

„To je sen, to je neuvěřitelné. Pořád tomu nerozumím. Teď jsem nejšťastnější člověk na světě,“ říká vítěz.

Italský lehkotonážník Giulio Ciccone se naopak mračí, vypadá zlomeně. Druhý, až druhý! Já chtěl vyhrát!

Ale to už se po šotolině drápají do cíle velká jména pelotonu. Julian Alaphilippe 800 metrů před cílem z prořídlé skupiny favoritů útočí, sportovní ředitelé Quick-Stepu jej do sluchátek burcují: „Jeď, ještě můžeš zachránit žlutý dres.“

11.července 2019 v 17:55, příspěvek archivován: 12.července 2019 v 09:47

Julian Alaphilippe est passé à l'attaque ! Julian Alaphilippe attacks ! #TDF2019 https://t.co/IlatM5P0Mc

Geraint Thomas si jede dál své tempo. Tohle je kopec, na kterém musíte být trpěliví, připomíná sám sobě. Pak 350 metrů před metou akceleruje i on a jde po Alaphilippovi. Titáni Tour v centru dění, probíjející se prašnou clonou vzhůru do míst, kde bolest skončí.

„Vůbec jsem neměl ponětí, co se děje za mnou,“ řekne Thomas. „Jen jsem sklonil hlavu a šlapal naplno až do cíle.“

Proletí kolem Francouze a přijíždí čtvrtý, nejlepší z favoritů. Za ním se ještě před Alaphilippa posouvá Thibaut Pinot.

Ta úleva v očích oblíbeného Thomase. „Nebyl jsem si nejdřív sám sebou úplně jistý, protože v takhle prudkých stoupáních neexceluju a sklon na konci byl nevyzpytatelný,“ vykládá. „Čekal jsem vepředu jiné jezdce. Ale cítil jsem sílu, tak co bych nevyrazil a nezískal nějaký čas. Cítím, že se dostávám na tu správnou vlnu.“

Sedm sekund po něm se trousí další favorité: Nairo Quintana, nejlepší z Movistaru, a Emanuel Buchmann z Bory, za další dvě sekundy potom Jakob Fuglsang, Mikel Landa, Richie Porte a také Egan Bernal.

Ti všichni ustáli první horský test. Naopak Enric Mas a Steven Kruijswijk ztrácejí více než půl minuty na Thomase a Vincenzo Nibali, Fabio Aru a Romain Bardet přes minutu.

Mas, druhý muž loňské Vuelty, si posteskne: „Těch posledních 400 metrů mi připadalo, že trvá déle než celá etapa.“

A Bardet, jeden z hrdinů předminulé Tour, říká: „Nejsem na takové úrovni, na kterou jsem byl zvyklý, a to je smutné a hořké. Nevím, co se stalo.“

Nedlouho po něm přijíždí také Roman Kreuziger.

Tou dobou už je spočítaný i žlutý rébus. Druhé místo v cíli plus dvě bonifikace v etapě znamenají... ano, Giulio Ciccone je novým majitelem maillot jaune.

„Já? Vždyť mi nejdřív z týmu tvrdili, že jsem celkově druhý za Alaphilippem,“ podiví se nejprve, načež se jeho předtím zachmuřená tvář roztáhne do širokého slastného úsměvu.

S náskokem šesti sekund vévodí pořadí Tour vítěz vrchařské soutěže na Giru, vážící pouhých 57 kilogramů, jenž v květnu svedl tuhý souboj s Janem Hirtem v královské etapě Gira na Mortirolu. Kráčí si na pódium nejen pro žlutý, ale zároveň i pro bílý dres a navrch jej pouze 13 bodů dělí od toho puntíkatého.

To vůbec nebyl špatný den, co říkáte?

ŽLUTÝ MUŽ. Giulio Ciccone oblékl nejcennější dres.

„Původně jsem se měl letos soustředit na Giro. Ale když se mi tam tak dobře jezdilo, poslali mě i na Tour, ať tu pomůžu Richiemu (Portemu),“ povídá. „Je to má první Tour. A teď se pro mě všechno mění. Jsem ve žluté a pokusím se ji pár dní hájit. Ale stále platí, že jsem tu pro Richieho.“

Alaphilippova vláda ve výsostném dresu naopak končí. Zatím. „Nemyslím, že jsem dnes udělal chybu,“ soudí Francouz. „Udělal jsem na posledním kopci všechno, co jsem mohl, ale Cicconemu pomohly bonusy. Oblékal jsem žlutý dres tři dny a stále je šance, že ho obleču znovu.“

Dlouhých 29 minut trvá, než se do cíle dostanou všichni jezdci.

André Greipel na 24procentní stěně sesedá a přejde přes čáru s kolem na rameni. Později na Twitteru vtipkuje: „Slyšel jsem, že cyklokros je v kurzu, tak jsem ho zkusil a doufám, že mi to přinese dobré nohy, jaké mají Wout van Aert a Mathieu van der Poel.“

11.července 2019 v 20:22, příspěvek archivován: 12.července 2019 v 09:39

I heard Cyclo cross is in style atm so I tried a bit of this and hopefully it brings me good legs like @WoutvanAert @mathieuvdpoel and others.... https://t.co/71rh0qapt9

Na základně týmu Ineos mezitím panuje thomasovská spokojenost. „Takové stoupání, jaké jsme jeli dnes, není mým šálkem čaje. Že jsem ho takhle zvládl je dobré pro moji morálku,“ říká Velšan a rozpovídá se: „Já o sobě neměl pochybnosti. Ale tohle je odpověď všem, co je měli. Já zůstával i předtím klidný, ve své vlastní bublině, bavil jsem se s manželkou po telefonu o našem psovi, o našem domu v Cardiffu a o čemkoliv.“

Šéf týmu Dave Brailsford se usmívá: „Geraint má zkušenosti a dnes demonstroval, proč loni vyhrál Tour. Dnešek mu dodá sebevědomí.“

Neznamená to, že by měl být nyní v týmu protežován před Bernalem. „Etapa rozhodně postavení našich dvou lídrů nezměnila, stále jsou si rovni,“ sděluje sportovní ředitel Nicolas Portal.

S čímž nemá Thomas problémy: „Většina velkých dnů stejně přijde teprve od 12. etapy. Počínaje časovkou v Pau bude každý den velký.“

Bradley Wiggins ho pozoruje a dodává: „I kdyby někdo Bernalovi oznámil, že se teď má obětovat pro Gerainta, tak by Geraint nejspíš jako první řekl: Nejsem si jistý, že by to tak mělo být.“

A nálada dalších soupeřů?

Thibauta Pinota ze stáje Groupama-FdJ na jeho domovském kopci, pod kterým bydlí, vítal transparent „Thibaute, Planina je tvoje.“

Nebyla, přesto potvrdil letošní sílu, když dojel těsně za Thomasem.

11.července 2019 v 18:12, příspěvek archivován: 12.července 2019 v 09:46

@ThibautPinot : Je suis satisfait de ma journée. L'équipe a fait un gros boulot... J'ai fait ma course, je suis avec les meilleurs. Il n'y a pas la victoire d'étape mais je suis content : il ne fallait pas se tromper d'objectif, ne pas s'enflammer parce que c'était la Planche. https://t.co/h4Icu6qoXT

„Není to vítězství, ale jsem se sebou spokojený,“ ujišťuje. Jeho šéf Marc Madiot dokonce považuje čtvrteční výsledek za klíčový pro jeho další kariéru. „Thibaut ustál tlak domácího prostředí mnohem lépe než v posledních letech. To je pro něj veledůležitý milník na této Tour.“

Také Mikel Landa se tváří navzdory nenaplněnému útoku spokojeně: „Byla to první horská etapa. A i když nakonec na nás Thomas najel pár sekund, pocity mám dobré. Jsem tam, kde jsem chtěl v této fázi závodu být.“

Závěrečná stěna naopak „vraždila“ Vincenza Nibaliho.

Sicilský „Žralok“ před etapou avizoval, že bude pro něj zlomová při rozhodování, zda se po druhém místě na Giru pokusí usilovat o přední umístění také na Tour.

Teď tápe. „Cítil jsem se dobře, jen jsem zaplatil za ten poslední strmý kus, za posledních 500 metrů. Nejsem stoprocentně spokojený, ale... já nevím, byl to těžký den. Složitý.“

Výšlap na Planinu krásných dívek měl napovědět rovněž o ambicích Romana Kreuzigera. „Etapa, na kterou se netěším,“ říkal před startem. „Přesně to, co Roman nemá rád, stěna bez tempa,“ poukázal do mikrofonu České televize též bývalý mistr republiky Petr Benčík.

Kreuziger se držel favoritů ještě tři kilometry před cílem, pak odpadl. Přijel jedenatřicátý, nedaleko za Bardetem a světovým šampionem Valverdem. Celkově je nyní se ztrátou 3:05 minuty na 28. místě.

Co to znamená? Nabral manko, ale ještě nepohřbil šance na konečnou Top 10, nebo alespoň Top 20. Dlouhá, táhlá a rytmická stoupání v Pyrenejích a Alpách mu vždy vyhovovala mnohem víc.

„Jel jsem, co jsem mohl. Věřím, že se budu během Tour zlepšovat, že tady v celkové klasifikaci ještě něco předvedeme,“ hodnotil Kreuziger za cílem. „Já nikdy nejsem spokojený, z osobního pohledu rozhodně teď šťastný nejsem. Ale tři minuty ztráty nejsou tragédie.“

Je rozhodně ještě příliš brzy, aby vzdal boj o celkové pořadí a soustředil se raději jen na dílčí úspěchy v jednotlivých etapách.

Až Pyreneje budou rozcestníkem.

Do nich stále zbývá celý týden.

Autor:

Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Stíhá maturitu i Paříž. Menšíkův kouč o cestě na vrchol i datové analýze

27. dubna 2024

Premium Madrid (Od naší zpravodajky) Kdybyste se v čase přenesli o rok zpátky, místo na prestižní turnaj do Madridu, kde mezi sebou...

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii s Olympiakosem

26. dubna 2024  23:44

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii v play off Evropské ligy s Olympiakosem...

Real Madrid vede po výhře v San Sebastianu španělskou ligu už o 14 bodů

26. dubna 2024  23:19

Fotbalisté Realu Madrid zvítězili 1:0 v San Sebastianu a mají v čele španělské ligy náskok už 14...

Rozhodlo osm minut hrůzy. Hokejoví junioři podlehli na MS Kanadě 0:6

26. dubna 2024  21:19,  aktualizováno  23:08

Čeští hokejisté do 18 let prohráli na mistrovství světa s Kanadou 0:6 a nenavázali na čtvrteční...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...