Že pustí do svého zákulisí filmové štáby Netflixu, oznámili organizátoři Tour už loni v březnu. Od spolupráce si slibovali především zvýšení popularity závodu a celého sportu tak, jak se to Netflixu podařilo ve formuli 1 se seriálem „Touha po vítězství“.
Pro zdokumentování se jim dostal do objektivů kamer vskutku vynikající ročník. Vítězná etapa Fabia Jakobsena po téměř fatálním pádu v roce 2020, den na kostkách Pekla severu, návrat Gerainta Thomase do popředí celkové klasifikace, a především strhující souboj o žlutý dres mezi Tadejem Pogačarem a Jonasem Vingegaardem.
Expert Svorada: Krásné momenty a skvělé souboje. Na Tour vyhráli ti nejlepší |
Fanoušci si mohou mnohými emocemi projít v nahuštěné podobě znovu.
Seriál, v angličtině nazvaný „Tour de France: Unchained“ (tedy „nespoutaný“) a ve francouzštině „Tour de France: Au cœur du peloton“ („v srdci pelotonu“), mixuje televizní záběry, které viděli diváci během závodu, s těmi ze zákulisí.
Střihem se tak z tratě přesouváme do aut sportovních ředitelů, týmových autobusů, hotelových pokojů a někdy také k jezdcům domů. Co ale přináší dokument nového, jsou rozhovory se závodníky o jejich pocitech, motivacích a jednání.
Tento formát se osvědčil Netflixu už ve formulové Touze po vítězství a zkušenosti s tím mají i členové Movistaru, o kterých točí španělská televize seriál „Nejméně očekávaný den: Zákulisí týmu Movistar“. Jezdci a sportovní ředitelé jsou v bodovém nasvícení potemnělého studia zdánlivě nejupřímnější a dostávají ze sebe překvapivá přiznání.
OBRAZEM: Souboje v horách i létající van Aert. Projděte si momenty 109. Tour |
„Občas mám pocit, že jsem spíš oblíbený než talentovaný. Někdy bych si přál míň lásky a víc výher,“ říká například Thibaut Pinot z týmu FDJ. Ve třetí epizodě, která mu je zčásti věnovaná, ukazuje filmařům svou farmu a v tretrách krmí kůzle.
Manažer jeho stáje Marc Madiot následně nemilosrdně konstatuje: „Není prostor dojímat se nad lidmi, kteří kdysi něco dokázali.“
Ve druhé epizodě zase dává Vingegaard, lídr Jumbo-Visma, prostor své frustraci nad tím, že si jel Wout van Aert ve čtvrté etapě pro vítězství, místo aby byl k ruce týmu. A Mathieu van der Poel z Alpecinu sedí po svém odstoupení na hotelové chodbě s krabičkou sushi v ruce a přiznává: „Nemá smysl pokračovat, když nestačím ani těm na konci pelotonu. Tam já nepatřím.“
Drama, drama a zase drama
Nejčastěji ale cyklisté hovoří o utrpení, kterým během etap procházejí. Slovo sadismus zazní téměř v každé epizodě. „Lídrem se staneš tím, že jiným působíš bolest,“ říká Madiot. „Rád ubližuju sám sobě,“ směje se van Aert.
Ne všechno ale v novém seriálu působí přirozeně.
„To je pěkná hloupost,“ utrousí Primož Roglič z Jumba, když je požádán, aby se na kameru představil. Stejně tak některé komentáře sportovních novinářů a bývalých závodníků vyznívají nadbytečně, až příliš na efekt.
Silnému dojmu je podřízena velká část dokumentu. Dramatická hudba zní téměř neustále. K tomu časté zdůrazňování závažnosti situace. A navíc ještě zobrazování pádů a zranění.
„Po tom všem nám bylo trochu nevolno, jako bychom snědli příliš mnoho gumových medvídků,“ konstatovala redakce Cyclingnews.com. The Independent zase naráží na šablonovitost dokumentu, který je svou stavbou zaměnitelný s dalšími sportovními dokusériemi.
KOMENTÁŘ: Síla, rozvaha, skvělý tým. Proč Vingegaard vládne letošní Tour |
Netflix ale zjednodušeným vyprávěním a důrazem na gladiátorství cyklistů jasně míří na tu část svého publika, která byla doposud k cyklistice chladná.
„Hned, jak jsem začala s cyklistikou, jsem toužila představit širokému publiku komplexnost tohoto krásného sportu a nuance, které ho dělají tak bohatým,“ píše na svém twitterovém účtu novinářka Orla Chennaouiová, která v seriálu dodává závodnímu dění kontext.
Jeden z fanoušků na její příspěvek reaguje: „Pustil jsem seriál své ženě, která se nikdy o cyklistiku nezajímala. Teď je naprosto závislá!“
Bílá místa
Ve většině případů jsou ale mezi prvními diváky zapálení milovníci Tour. Pro ty je nejspíš trochu rušivé míchání záběrů z různých etap ve jménu spektáklu a přeskakování některých momentů kvůli zvolené dramaturgii.
Tadej Pogačar (v bílé) se zvedá po pádu ve sjezdu v 18. etapě, Jonas Vingagaard se ohlíží a na svého největšího soupeře čeká.
Jedním z nejsilnějších okamžiků loňské Tour byl například sjezd z Col de Spandelles v 18. etapě, ve kterém se Pogačar snažil dostat Vingegaarda do úzkých, sám ale záhy skončil na zemi. Vingegaard na něj počkal, podali si ruce a na několik následujících kilometrů mezi nimi zavládlo příměří. Obrázek dvou největších rivalů, jak si tisknou ruce, tehdy pronikl i za hranice cyklistického světa a byl ukázkou gentlemanských vztahů, které mezi jezdci panují.
Z nepochopitelných důvodů zrovna tato chvíle v seriálu úplně chybí.
Největším bílým místem dokumentu je ale sám Pogačar.
Jeho stáj UAE Emirates odmítla účast na natáčení, Slovinec se proto objevuje pouze v televizních záběrech. A ve výpovědích ostatních. Diváci tak stále slyší o obávaném a neporazitelném Pogačarovi a přitom vidí jen jeho obrýlený obličej a nečitelný výraz v etapách. Po pár minutách se tím z Pogačara stává téměř mýtická bytost. Monstrum, o kterém všichni mluví se zatajeným dechem.
Jeho i ostatním fanouškům nezbývá než doufat, že pro předpokládanou druhou řadu svolí k natáčení i stáj UAE Emirates, a kamery zachytí také druhou stranu příběhu.