„Skoro mě bolí to vyslovit, ale myslím, že ASO doopravdy našemu sportu pomáhá,“ komentoval manažer stáje EF Education Jonathan Vaughters na začátku března jednání pořadatele Tour se streamovací společností o možnosti natočit seriál dokumentující letošní ročník.
Právě ten Vaughters, který jinak neměl ke kritice ASO nebo cyklistické unie UCI nikdy daleko.
Tour de France 2022příloha iDNES.cz |
Netflix nepřicházel s prázdnou. Jeho seriál F1: Touha po vítězství (v originále Drive to Survive) ze zákulisí týmů ve formuli 1 se stal diváckým hitem a přinesl navýšení zájmu o samotný sport.
V obchodní rovině by spolupráce s Netflixem znamenala pro cyklistické týmy příjmy z předplatného a další prostor pro prezentování sponzorských log. Tedy nabídka, která se v podfinancovaném světě cyklistiky téměř nedala odmítnout.
Vaughters tak už v březnu pro Cyclingnews potvrdil, že jeho tým snahu ASO podpoří a do natáčení se zapojí. Zelenou dal projektu i manažer Quick-Stepu Patrick Lefevere, ačkoliv nabízenou výši honoráře označil za „pár šupů“.
Nahlédnout štáb do svého fungování svolily rovněž Jumbo-Visma, AG2R, Bora-Hansgrohe, FDJ, Ineos a druhodivizní Alpecin-Fenix. Dění v osmi týmech má zmapovat osm 45 minut dlouhých epizod.
Průkopníci z Movistaru
„V cyklistice jsou taktika a strategie velmi delikátní. Je to vyhraněný sport způsobem, jakým formule 1 nejspíš není,“ vyjádřil nicméně pochybnosti o správném zaznamenání situace Vaughters.
Ale Netflix není ani v cyklistice úplným nováčkem. Distribuoval už dvě řady seriálu Nejméně očekávaný den: Zákulisí týmu Movistar (v originále El Día Menos Pensado), který natočila španělská televize Movistar+.
První série pokrývá stáj v sezoně 2019, další v covidovém roce 2020. Na jaře měla vyjít třetí řada. Tu fanoušci s napětím očekávali hlavně kvůli pohledu členů týmu na loňskou kontroverzi s Miguelem Ángelem Lópezem, který odstoupil z průběžně třetího místa na Vueltě (v předposlední etapě!) a po pouhém roce z Movistaru odešel.
Nová řada je ale zatím dostupná pouze na Movistar+, Netflix ji stále nezveřejnil. I tak si mohou diváci mimo Pyrenejský poloostrov živě představit, co by nejspíš ze strany realizačního týmu zaznělo. Španělé se totiž už jednou v tomto seriálu s neplánovaným odchodem jedné ze svých hvězd vyrovnávali. Richard Carapaz vyhrál Movistaru v roce 2019 italské Giro, aby záhy podepsal smlouvu s Ineosem.
Vzorný lídr, nebo nevěrný jezdec? Carapaz se znovu dostal na rozcestí kariéry |
Generální manažer Eusebio Unzué poté v jedné z epizod hovořil o Carapazově „lsti“, sportovní ředitel Pablo Lastras dokonce řekl: „Podrazil nás, už ho ve svém týmu nechci.“ O to úsměvněji působilo během jara snažení Movistaru získat Carapaze po dvou letech v Ineosu do týmu zpět.
Nezaujatý pozorovatel
Jak moc dovolit štábu proniknout do soukromí a komentovat pro něj taktiku a výsledky, nyní jistě na prahu Tour řeší všichni zúčastnění. V případě Movistaru seriál přiblížil osobnosti jednotlivých jezdců, a dal tím fanouškům možnost oblíbit si je nad rámec jejich výkonnosti.
Zároveň ale zachytil problémy v komunikaci, napětí mezi závodníky a jak to vše sportovní ředitelé s různou mírou úspěšnosti řeší. A momenty z formulové Touhy po vítězství rozebírají do nejmenších podrobností fanoušci, novináři i komentátoři během přenosů Velkých cen.
V silniční cyklistice se týmy snaží prodat fanouškům svou „lidštější tvář“ už nějakou dobu. Například Quick-Step začal v sezoně 2012 publikovat videa ze zákulisí a Jumbo natočilo dokumentární film o cestě Primože Rogliče k titulu z Vuelty v roce 2019. V případě velkého úspěchu nejedna stáj zveřejní záběry z aut dojatých sportovních ředitelů.
To vše je ale komunikace sloužící k propagaci konkrétního týmu, seriál tvořený nezaujatou stranou může přinést zcela jiný pohled.
Premiové čtení o Tour de France 2022 |
I přesto je třeba mít na paměti kouzlo střihu a správně zvolených záběrů, díky kterým lze příběh odvyprávět tak, aby se především dobře prodával. V Touze po vítězství tímto způsobem například vytvořili umělou rivalitu mezi Landou Norrisem a Carlosem Sainzem a desetisekundová penalizace Lewise Hamiltona trvala půl minuty.
Stejně jako formule 1 i cyklistika přitom nabízí velkých dramat i bez pomoci zručného střihače spoustu. Před startem úvodní kodaňské časovky se jich rýsuje hned celá řada.
Dokáže Roglič na třetí pokus konečně získat žlutý dres a jakou roli v tom bude hrát jeho parťák a spolulídr Jumba Jonas Vingegaard?
Potvrdí Geraint Thomas, že i v šestatřiceti může bojovat o přední příčky?
Už si zase věří. Thomas chce na Tour vyzvat Pogačara s Rogličem |
Jak moc ovlivní právě prodělaný covid cestu za úspěchem Adama Yatese?
Zaskočí Bora-Hansgrohe největší favority podobně jako na Giru?
Prolomí Thibaut Pinot prokletí a prožije úspěšnou Tour bez komplikací?
Nejzásadnější otázkou letošního ročníku však zůstává: Stane se Tadej Pogačar šampionem potřetí v řadě?
Tento příběh štáb Netflixu ale pokrývat nebude, Pogačarův tým UAE se do natáčení nezapojí. „Necháváme si dveře otevřené pro případnou účast v budoucnu,“ uvedla stáj pro Cyclingnews.
Ona budoucnost se bude odvíjet od průběhu příštích třech týdnů. A jak je Netflix následně odvypráví.