Leopold König

Leopold König | foto: Team Sky

König o své roli na Giru: Jsem teď asi superdomestikem i záložním plánem

  • 9
Ve čtvrtek večer dorazil do San Rema, šel se projít podél moře, nasával atmosféru. „Už to na mě dýchá, na Giro se strašně těším,“ říká Leopold König. V sobotu vyjede v barvách týmu Sky do 97. ročníku slavného italského závodu.

Zažil jste už Tour i Vueltu, nyní tedy nadchází čas zkompletovat sbírku.
A Giro je pro mě závod se zvláštním významem. Tady to pro mě v roce 2001 vlastně všechno začalo, když jsme se jeli s tátou na Giro podívat a jeho atmosféra mě dost poznamenala. A později mělo být v roce 2012 i mojí první Grand Tour, kdyby mě zranění o start nepřipravilo.

Po závodě Kolem Trentina, kde jste obsadil třetí místo, jste si s týmem projeli některé horské etapy Gira. Co jste stihli?
Hlavně Mortirolo a etapu do Madonny di Campiglio. Mortirolo je docela konstantní prudký kopec, až ke konci se zvedá na nějakých 28 procent. Nepříjemný ale bude sjezd z něj, zvlášť za špatného počasí.

Kurzy na vítěze Gira

podle britské sázkové kanceláře William Hill

1,7:1 Contador (Šp./Tinkoff-Saxo)

2,5:1 Porte
(Aus./Sky)

5:1 Aru
(It./Astana)

8:1 Uran
(Kol./Etixx-Quick Step)

17:1 Pozzovivo
(It./AG2R)

20:1 König
(ČR/Sky)

22:1 Zakarin
(Rus./Kaťuša)

40:1 Kreuziger
(ČR/Tinkoff-Saxo)

66:1 Van Den Broeck (Bel./Lotto)

80:1 Hesjedal (Kan./Cannondale-Garmin)

125:1 Intxausti (Šp./Movistar)

150:1 Betancur (Kol./AG2R)

150:1 Izaguirre (Šp./Movistar)

150:1 Nieve
(Šp./Sky)

150:1 Niemiec (Pol./Lampre)

200:1 Chaves
(Kol./Orica)

Minulý týden jste se pak přesunul do Sestriere. Závěrečnou přípravu jste si už organizoval sám?
Tam už ano. Měl jsem napsaný plán od trenéra Tima Kerrisona, který ještě musel odletět do Austrálie na jednu svatbu, tak jsem s ním komunikoval jen telefonicky. Ale v Sestriere už nebylo moc co vymýšlet, těžší trénink jsem tam absolvoval pouze jeden. Jinak jsem se snažil, abych strávil nějaký čas v kopcích, ale aby zároveň mé tělo po Trentinu zregenerovalo. Když pobýváte ve vyšší nadmořské výšce, je už ta výška samotná docela zátěží. Tak abych to nějak nepřehnal...

Po dvou úspěšných startech na podnicích Grand Tour už máte nějaký „fígl“, jak na třítýdenní podnik vyladit formu?
Já pořád nevím. Probral jsem si nedávno údaje z mých předchozích Grand Tour a to, jak jsem těsně před nimi trénoval. Bylo to o dost jiné před Vueltou než loni před Tour. Tak jsem z obou příprav udělal takový mix.

Kolik jste toho tedy v posledním týdnu najezdil?
V pondělí a úterý jsem jel čtyři hodiny volněji. Ve středu jsem vůbec nesedl na kolo. Ve čtvrtek bych se při tréninku týmové časovky měl zase dostat do vyšších intenzit. A v pátek už bude následovat jen lehčí projížďka. 

Jde o určitou alchymii, kdy se snažíte „vyrobit“ tu nejlepší formu až pro třetí týden závodu?
Právě. Když potřebujete být nejlepší ve třetím týdnu, nemůžete dělat v týdnu před startem moc věcí. Ale zároveň se musíte připravit už i na ten první týden, protože v něm nás čekají dva dojezdy na kopec. Kdybych hned ztratil pět minut kvůli tomu, že jsem málo rozjetý, byla by to škoda.

Na Trentinu jste tvrdil, že po dlouhé době máte opět dobrý pocit ze svých nohou. Držel se vás i při následném tréninku?
No... když se podívám nazpět na své starty na Grand Tours, tak před každou z nich jsem se většinou cítil špatně - a pak to bylo dobré. Podobně se při tréninku cítím i teď. Takže si myslím, že to bude zase dobré. Jde o takový divný pocit, protože nemám úplně nejlepší watty. Já ale nejsem typem, který by měl kdovíjak dobrá data při tréninku. Proto zůstávám v klidu.

Před Vueltou a Tour byly watty podobné?
Byly. Pamatuju si, že když jsem loni před Tour trénoval v Karlově Studánce, měl jsem tak špatné watty, až jsem si říkal: To snad není možné. A pak se to v závodě otočilo.

V noci spíte dobře?
Spím normálně. Nejsem nervózní, spíš naopak, až moc se na Giro těším, jak na samotný závod, tak na jeho atmosféru. Po fanouškovské stránce je to možná úplně nejlepší závod na světě, který předčí i Tour. Navíc v pátek přiletí do San Rema naši, uvidí časovku a dojezd druhé etapy. 

Cyklistický tým Sky a jeho český závodník Leopold König (na druhém místě) v týmové časovce při závodě Kolem Trentina.

V oficiálním programu Gira, který vydali reportéři Gazetty dello Sport, na vás pějí velkou chválu a řadí vás mezi osm největších favoritů.
Taky jsem to viděl a byl jsem docela překvapený. Je to hezké. K jejich hodnocení mi samozřejmě pomáhá má bilance z Grand Tours, že se mi hned první dvě povedly zajet do desítky. Asi by mi třítýdenní závody měly sedět. Tak uvidíme, jestli ta bilance bude pokračovat - a jestli vůbec v týmu budou chtít, aby pokračovala, jestli mi k tomu na Giru dají prostor.

Tým Sky na Giru

Richie Porte (Aus.)
Sebastian Henao (Kol.)
Vasil Kiryjenka (Běl.)
Leopold König (ČR)
Bernhard Eisel (Rak.)
Mikel Nieve (Šp.)
Salvatore Puccio (It.)
Konstantin Sivcov (Běl.)
Elia Viviani (It.)
Sportovní ředitel: Dario Cioni

Jednoznačným a jediným lídrem týmu Sky v Itálii je Richie Porte, to je bez diskuzí.
Ano, všechno se dělá pro Richieho a byla by chyba, kdyby to tak nebylo, protože on je momentálně jedním z nejlepších cyklistů světa. Tým teď řeší Richieho vítězství a ne mé umístění do Top 10. Jsem připravený na všechno. Rozhodně nebudu chtít hned v prvním týdnu záměrně chytnout 20 minut. Ale každopádně si musíme počkat, jak se vše bude vyvíjet.

Jak byste tedy momentálně nazval svoji roli v týmu? Nejste ani jedním z lídrů, ani klasickým domestikem. Jste tedy superdomestikem?
Počkám, co nám řeknou na poradě. Sám jsem docela zvědavý. Zatím bych řekl, že jsem asi superdomestikem, který je možná tak trochu i záložním plánem. Asi mám dvě funkce v jedné. Uvidíme, jak pojedou další kluci z týmu. Pokud budou Mikel Nieve se Sebastianem Henaem natolik dobří, aby zůstávali s Richiem dost dlouho ve velkých kopcích, měl bych potom situaci teoreticky jednodušší, že bych nemusel na Richieho tolik pracovat.

Napříč světovými médii stále kolují pochybnosti, zda Portemu konečně vydrží forma po celé tři týdny. Vnímáte je?
Samozřejmě, nějaké pochybnosti existují. Ale i proto chce tým pro Richieho udělat absolutně všechno možné, aby konečně zjistili, jestli na to má nebo nemá, a aby dokázal, že je jezdcem třítýdenních závodů.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa