Má měsíční TOURistika po Francii, píše redaktor MF DNES

10:44
Paříž (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Jsem na cestě z tiskového střediska a mířím na Champs-Élysées. Najednou mě úplně zaplaví pocit štěstí. Mám dopsáno, Tour skončila. Jdu si užít poslední zbytky závodu na slavnou pařížskou třídu. Vlastně je to poprvé, co vyrážím k trati bez diktafonu, notýsku nebo foťáku. Teď už nebudu nic dělat. Vůbec nic. Jen nasávat atmosféru Tour.

Tour de France | foto: Reuters

Přitom jsem si hned po oznámení trasy závodu myslel, že si budu Tour užívat. Start v Monaku, pak Barcelona, Andorra, přejezd do Alp a vyvrcholení na Mont Ventoux. To bude božská Tour, těšil jsem se. Spousta kamarádů mi záviděla: Ty se máš. Ale není to úplná idylka.

Na start v Monaku jsem dorazil ve čtvrtek, dva dny před závodem. S plány, jak si prohlédnu město, třeba zajdu do kasina, možná se vykoupu v moři. Proč ne, času bude dost. Záhy jsem vystřízlivěl. Čtvrtek utekl v tiskovém centru jako voda, pátek jakbysmet a náhle mi vMonaku zbývá jen den a já nic nestihl. Tedy kromě práce, samozřejmě.

Jak to dohnat? Nijak. V sobotu úvodní časovka, první setkání s Armstrongem a spol., první rozhovory, první napětí, jak etapa dopadne.

Než jsem se rozkoukal, je deset večer a vím, že procházku ministátem nestihnu, hazard taky ne. Škoda, tak holt místní neoškubu. A tak s kolegou míříme aspoň k vodě. Na místní pláži vypadáme podezřele, ale to nám nezabrání v koupeli ve Středozemním moři. Jen na chvíli, vždyť trasa se vine podél pobřeží, příležitostí bude ještě dost.

Všechnu energii sebere Tour

Jenže začínám najíždět na každodenní rutinu. V osm budíček (kolega už v půl osmé), snídaně, cesta na start, mrknout do novin, případně si dát kafe nebo vodu – a za cyklisty. Po startu urazíme v průměru 200 kilometrů do cíle. Malý oběd (jen někdy) a v půl třetí usedám k počítači.

Závod sleduji na dvou obrazovkách, na jedné běží přímý přenos, na druhé komentář z oficiálních stránek Tour. Když mají cyklisté zhruba 30 kilometrů do konce, vyrážím do cílového prostoru. Pod přístřeškem pak čekám na závodníky, a když se do finiše vřítí celý peloton, je to opravdu zábava.
Mezi 180 cyklisty se snažím chytat Romana Kreuzigera. Pak zpátky do "tiskáče" a kolem deváté až desáté konec. Zbývá dojet do hotelu a zkusit najít otevřenou restauraci. To první se daří téměř vždy, to druhé nikoliv.

Takhle to jde každý den od 4. do 26. července. Jakoukoliv mimopracovní zábavu zpočátku utlumuji, šetřím síly. V závěru pak na ni naopak nejsou. Všechnu energii odevzdám Tour.

Na konci nemám problém prohrabávat se v hlavě vítězi, klíčovými okamžiky, statistikami. Přitom jsem z jednotlivých etap moc neměl.

V průběhu dne jsem přejížděl, pracoval nebo mi unikal závěr, protože jsem byl v cíli. Jistě, viděl jsem všechny jezdce zblízka, každý den s některými mluvil, občas se ke mně dostala zákulisní informace, poznal jsem pozadí tohohle cirkusu. Škoda jen, že nebyl čas poznat i ostatní věci.

Bydlení u volejbalisty

Byl jsem v Monaku, Nice, Marseille i v Barceloně, ale o těch městech vám neřeknu víc než předtím. Snad jen to, že všude bylo horko, jen v Barceloně pršelo. Po etapě do Perpignanu jsem měl schválně zamluvený hotel přímo u písečné pláže. Když jsem tam po desáté večer vyhladovělý dorazil, na koupání ve slané vodě nebyla vůbec chuť.

Z prvního týdne mi nejlépe bylo v Montpellieru, kde jsem bydlel u kamaráda – volejbalisty Hudečka, a navíc jsem tam díky časovce strávil dvě noci. A mohl si i vyprat. Ovšem také jsem tam s kolegou našel v 11 večer otevřenou jen indickou restauraci, kterou vedl Mexičan a za výlohou měl obrázky Tichomořských ostrovů. Tak jsem si dal čínu.

Stravování na Tour byl vůbec jeden velký zážitek. V deset večer je totiž většina restaurací ve Francii už zavřená. Několikrát mě muselo zachránit rychlé občerstvení, ale dva dny po sobě bych to nezvládl. Občas pomohl hoteliér – salátem vyrobeným ve stylu "co dům dal".

A francouzské domy toho naštěstí nabízejí dost. Proto jsem si záměrně dopředu rezervoval noclehy hlavně v rodinných penzionech. Například ten nejzapadlejší v Pyrenejích byl přestavěný starý mlýn, jehož starší majitel výtečně vařil, manželka dělala účty a jejich pět dcer a dva synové (tedy alespoň podle podoby všichni vypadali jako příbuzní) se starali o ostatní.

Ne vždy to bylo tak příjemné. Pár hotelů patřilo do třídy "vyspi se a vypadni" – v horském Bourg Saint Maurice jsme si vybrali krásný zelený pažit před místní plovárnou a podle tradice jednou za Tour rozbalili stan. Pěkné spaní, škoda, že v pět ráno na nás začalo z jedné strany pršet. V noci prostě ty rozstřikovače nebyly vidět...

Ale pořád lepší než poslední víkend. Při 700 kilometrů dlouhém přesunu z Mont Ventoux do Paříže jsme měli plán najít hotel u Auxerre. Ale ne sami. "Máme plno. A kam že jedete? Jo, do Paříže, no tak to bude volno asi až v Paříži," tipoval recepční zhruba 200 kilometrů před hlavním městem Francie.

Poznámku jsme nebrali vážně, ale všechno bylo plné i dál. Všechno. Ve čtyři ráno tak parkujeme na odpočívadle a klopíme sedačky do vodorovné polohy.

Velký kulinářský zážitek zase přišel nečekaně ve švýcarském Martigny. K obědu si dávám steak, jako bezplatný předkrm přede mnou přistává asi pět mušlí s rajčaty. No, tak dobrá. Šup tam s nimi. I když před Tour bych asi odpřísáhl, že tyhle slizké potvory nikdy jíst nebudu. Člověk míní, Tour mění.

Sláva končí v Paříži

Byly to namáhavé tři týdny, i když jsem ani jednou nešlápl do pedálů. Utekly bleskově a spousta příběhů ještě zůstala. Třeba ten o partě českých mechaniků ze Škodovky, kteří každý den opravují oficiální vozy Tour. Nebo o čtyřicítce najatých brigádníků, kteří po nocích stavějí sponzorské vesničky na startu. I o závodních kolech, které jedno stojí asi čtvrt milionu korun. A třeba Roman Kreuziger o tom prý nemá ani páru. Třeba se na ně dostane zase za rok.

Mezitím pomalu končí sláva na Champs-Élysées. Závěrečné defilé dokončují poslední týmy, stáj Columbia rozdává koláčky, které nesnědli cyklisté, lidé se rozcházejí.

Uvolněně kráčím po dlouhé třídě směrem k Vítěznému oblouku, za mnou kmitají muži v zelených tričkách s nápisem Doublet.

Rozebírají zábrany, tribuny, uklízejí plachty s nápisy sponzorů. Vyšlapuji si ještě na Vítězný oblouk a shora vidím, jak se Champs-Élysées už zaplnila auty a žije znovu svým životem, bez Tour. Mně k tomu ještě zbývá přes tisíc kilometrů po dálnici.

Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Na horské dráze do finále. Karvinští házenkáři vyřadili Lovosice po rozstřelu

27. dubna 2024  22:22

Zvraty jak v argentinské telenovele. Strhující čtvrtou bitvu semifinále play off poslal házenkáře...

Novotná skončila na pětibojařském SP v Budapešti osmá, Kuf devátý

27. dubna 2024  14:44,  aktualizováno  20:57

Moderní pětibojařka Veronika Novotná skončila osmá na Světovém poháru v Budapešti, Jan Kuf byl...

Mo, co jste si s Kloppem udělali? ptali se Salaha. Když to řeknu, bude zle

27. dubna 2024  20:42

Když ho po zápase v mixzóně novináři požádali o rozhovor, liverpoolský útočník Muhamad Salah jen...

Dál neporažený. Leverkusen už měl namále, vyrovnal v šesté minutě nastavení

27. dubna 2024  19:13,  aktualizováno  20:34

Už jistý německý šampion Leverkusen ve šlágru 31. kola bundesligy se třetím Stuttgartem prohrával...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...