Prvním mezičasem Evenepoel ještě prolétl a na nejbližšího pronásledovatele – Thomase – měl k dobru jedenáct sekund, na Rogliče pak jedenatřicet.
Třiadvacetiletý Belgičan znovu ukazoval sílu, potvrzoval svá sebevědomá slova, že chce na soupeře najet desítky sekund až minutu.
Jenže pak to přišlo.
Evenepoel postupně zpomaloval. Docházely mu po náročných dnech síly? Špatně si rozvrhl tempo? Těžko říct, zásadní ale bylo, že o náskok přicházel.
ONLINE9. etapu Gira jsme sledovali podrobně |
Na druhém měření už byl před Thomasem jen o dvě sekundy, před Rogličem o 27. Na třetím jel s Britem nastejno a Slovinec ho stáhl na 23 sekund.
Touha po učinění razantního kroku k celkovému prvenství se rozplývala. Vyhraje tedy alespoň etapu?
Tu nakonec ano.
Cílovou páskou Evenepoel projel o jednu sekundu rychleji než Thomas a o dvě než další Brit z Ineosu Tao Hart.
„Špatně jsem si rozvrhl tempo,“ vysvětloval později jezdec Quick-Stepu. „Přepálil jsem to a pak mě bolely nohy. Určitě to ode mě nebyla nejlepší časovka. Ale zase na druhou stranu mám vítězství a růžový dres.“
Evenepoel vybojoval ve svých třiadvaceti letech už 43. profesionální vavřín. Na Giru slavil po triumfu v úvodní časovce letošního ročníku podruhé.
Čtvrtý byl Švýcar Stefan Küng (+0:04), pátý Francouz Bruno Armirail (+0:08). Roglič skončil v etapě šestý s mankem 17 sekund. Držitel růžového dresu Leknessund dokončil na 19. pozici s odstupem 1:15 minuty na Evenepoela a podle očekávání přišel o celkové vedení.
V absolutní klasifikaci má Evenepoel k dobru 45 sekund na druhého Thomase a 47 na třetího Rogliče. Hart je čtvrtý s mankem 50 sekund.
Páté místo drží Portugalec Joao Almeida s odstupem 1:07 minuty, Leknessund je šestý v totožném čase.
„Není to špatné, do hor to jde,“ soudí Evenepoel. „Ale samozřejmě jsme chtěli víc. Ineos je dobrý tým, v kopcích má velkou sílu. Ale i my máme dobrý tým. Odpočinu si a uvidíme.“
Češi v časovce vidět nebyli. Josef Černý z Quick-Stepu, který by mohl mít vyšší ambice, se šetřil ve prospěch týmové práce pro svého lídra. Nakonec byl 111. se ztrátou 4:59 minuty.
Jeho kolega Jan Hirt obsadil 149. příčku s mankem 6:01 minuty a Karel Vacek z Corratecu byl 146. (+5:56).
V pondělí je na programu úvodní volný den.
Jak se vše odehrálo
Profilově šlo o jinou časovku než ta první. Tentokrát neobsahovala žádný kopec a cyklistické nastoupali jen padesát výškových metrů. Její obtížnost však spočívala v délce – měřila totiž 35 kilometrů.
Aby toho nebylo málo, závodníky opět pozlobilo počasí. Když se krátce po jedné hodině začali řadit na start, z nebe se snášel déšť, na silnicích ležely kaluže vody.
„Zásadní faktor,“ uvědomoval si Švýcar Küng.
Jako první se z rampy spustil Srb Stojnič z Corratecu. Bylo ale jasné, že on ani závodníci, kteří jedou těsně po něm, vysoké ambice mít nemohou.
Ty mohl mít až Černý, který vyrazil na trať jako pětadvacátý. Bylo však otázkou, s jakou taktikou nedávný vítěz prologu v Romandii na kolo usedne.
Pojede na výsledek? Nebo bude šetřit síly v zájmu práce pro týmového lídra Evenepoela?
Platilo to druhé.
Černý už od začátku nasadil vlažné tempo, na mezičasech ztrácel. Cílem projel na průběžném desátém místě a dál se propadal.
Slušný čas zajel Ital Affiny z Jumbo-Visma, který jako první projel trať průměrnou rychlostí vyšší než 49 kilometrů v hodině. O chvíli později ho o deset sekund předčil Australan Hepburn z Jayco AlUla, jehož pak vystřídal Nizozemec Mollema z Treku.
Šestatřicetiletý Mollema zajel časovku skvěle. Výborně si nastavil tempo, nikde výrazně neztrácel. Díky tomu dlouho zůstával ve vedení a mohl se uvelebit v horkém křesle.
Nepokořil ho ani Američan McNulty z UAE, kterému chyběla pouhá sekunda, načež se Mollema usmál do kamery a ukázal: Uff, to bylo těsné.
Po jízdách časovkářů Groupamy se už však smát nemohl. Jak Armirail, tak Küng předváděli ještě lepší výkon. Po trati letěli průměrnou rychlostí více než padesát kilometrů v hodině a spíš než s Mollemou bojovali o vedení mezi sebou.
Na prvním mezičase vedl Küng, na druhém i třetím byl průběžně první Armirail. Küng ale následně vystupňoval tempo a v poslední pasáži se před kolegu o čtyři sekundy dostal.
Tou dobou se už na trati pohybovala spousta silných závodníků a časy na mezičasech byly vyrovnané. Küng těžil právě ze silného závěru. Díky němu se před něj třeba nedostal Nizozemec Arensman z Ineosu, který byl na průběžných měřeních rychlejší.
Švýcar zatím na závodech Grand Tour individuální etapu nevyhrál. Několikrát mu chyběl malý kousek, byl druhý, čtvrtý i pátý.
A nevyšlo mu to ani tentokrát.
Dostala se před něj britská dvojice Ineosu Hart a Thomas. A to se ještě čekalo, jak si povede největší favorit Evenepoel.
Mladý Belgičan tentokrát tolik nepřesvědčil. V úvodu sice letěl, jenže pak mu docházely síly. Triumf sice nakonec získal a oblékl se i do růžového dresu, jistě chtěl ale větší náskok.
Giro tak ani zdaleka rozhodlé není.
Cyklistický závod Giro d’Italia9. etapa (časovka 35 km): 1. Evenepoel (Belg./Soudal-Quick Step) 41:24, 2. Thomas -1, 3. Geoghegan Hart (oba Brit./Ineos Grenadiers) -2, 4. Küng (Švýc./Groupama-FDJ) -4, 5. Armirail (Fr./Groupama-FDJ) -8, 6. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma) -17, ...111. Černý (ČR/Soudal-Quick Step) -4:59, 146. K. Vacek (ČR/Corratec-Selle Italia) -5:56, 149. Hirt (ČR/Soudal-Quick Step) -6:01. Průběžné pořadí: 1. Evenepoel 34:33:42, 2. Thomas -45, 3. Roglič -47, 4. Geoghegan Hart -50, 5. Leknessund (Nor./DSM), 6. Almeida (Portug./SAE Team Emirates) oba -1:07, ...54. Hirt -30:35, 95. K. Vacek -1:07:05, 140. Černý -1:41:10. |