Tour je nepředvídatelná, v Alpách to bude masakr, říká Kreuziger

17 2013
Svému šéfovi Bjarne Riisovi chtěl ve Švýcarsku ukázat, jak je připraven na Tour. Připraven je dobře. Přestože tým Saxo-Tinkoff oznámí nominaci pro francouzské etapy až tento týden, je takřka nemyslitelné, aby v ní Roman Kreuziger chyběl.

Čtyřikrát už Tour absolvoval, letos na ni však Roman Kreuziger vyrazí v úplně jiné roli. Už ne spolukapitán jako v Liquigasu, ani "jezdec pro záložní plán" jako vedle Vinokurova v Astaně. Tentokrát popis jeho práce zní: ze všech sil pomoci Albertu Contadorovi vyhrát Tour. K čemu si pomůže sám, to ukážou až tři francouzské týdny.

Co vás čtyři starty na Tour naučily?
Že je nepředvídatelná. Na Giru tušíte, co očekávat. Na Tour ne.

Proč?
Třeba i kvůli nevyzpytatelnému větru. Ale hlavně proto, že tam je tolik stresu. Je mnohem vypjatější. Na rozdíl od Gira se tam při etapě nemůžete uvolnit ani na okamžik.

O to důležitější je pohoda v týmu. I proto jste uvítal, že budete mít i speciální kuchařský automobil?
Na Giru kuchaře nepotřebujeme, ale ve Francii kvůli jejich kuchyni ano. Náš kuchařský truck je super věc, v řadě hotelů totiž nechtějí nechat vejít naše lidi do kuchyně. V tom autě mohou jídlo vařit ve vlastním  čistém prostředí.

Roman Kreuziger

Je strava jiná, než jste byl zvyklý?
Jak Hannah Grantová, naše šéfkuchařka, tak náš další kuchař vyznávají odlišnou kuchyni, než byla v Liquigasu a Astaně. Ale co se týká energie, je seskládaná perfektně.

Už tedy nevládnou těstoviny? 
Hannah dělá nutričně mnohem vhodnější jídla. A umí stovky variací. Nestane se, aby třeba její kuřecí bylo někdy stejné. Jednou je s ořechy, jindy s cuketami, příště s avokádem. I přílohy jsou víc různorodé: těstoviny, rýže, brambory...

Máte už váhu pro Tour?
Švýcarsko bylo od toho, abych shodil poslední přebytečné kilo.

Během sezony jste byl dvakrát nemocný, v únoru při závodě Mediteranée a v dubnu při Romandii. Posilujete imunitu?
Ty nemoci mě nestraší, za ně mohlo hlavně počasí. Tehdy v únoru jsem měsíc strávil přípravou na Kanárech, kde bylo 15 až 30 stupňů, a pak jsme přijeli do Evropy na první závody, byly minus čtyři. Tělo to nevydrželo. Při Romandii jsem chytil silné nachlazení po klasikách. Během závodu se z toho dostáváte hůř, než když jste doma. Navíc jarní výkyvy počasí byly letos vážně hrozné.

Loni jste měl soukromého kouče, mimo Astanu. Teď jste se plně vložil do péče týmového trenéra v Saxu. Je to prospěšná změna?
V minulosti jsem se poučil, že když máte trenéra přímo v týmu a něco se nepovede, tak se vám to nepovede společně. V opačném případě to často házejí jen na vás. S Nielem Hendersonem, s nímž jsem spolupracoval dřív, to bylo fajn, ale právě proto, že nešlo o týmového trenéra Astany, docházelo občas k neshodám. I proto mi teď vyhovuje, že mě vede v Saxu jejich kouč Pino. Je mi bližší tím, že mluví italsky a rychle jsme si na sebe zvykli.

Roman Kreuziger

Italsky? Šéf týmu Bjarne Riis vás však tlačí do angličtiny, ne?
Jednoznačně. Tři čtvrtiny týmu italsky umí, ale vedení si přeje, ať komunikujeme anglicky. Jakmile před cestou na start vlezeme do autobusu, jinou řečí mluvit nesmíme. Porady i zprávy do vysílaček jsou jen v angličtině. Abych do ní pronikl, od toho se odvíjeli i moji spolubydlící při závodech a kempech.

Žádní Italové?
Ze začátku u mě hodně točili Australana Rogerse, Ira Roche nebo oba Sörenseny. To abych byl s někým, kdo neumí italsky, a naopak dobře mluví anglicky.

Máte pocit, že Saxo je logisticky propracovanější tým než Astana?
V Astaně moc personálu nebylo, mechanici tam byli na roztrhání. V Saxu jsou naopak logisticky ještě o krok dál než kdysi v Liquigasu. Máme třeba speciálního člověka, který se stará jen o letenky, nebo dalšího, který má na starosti jen sklad s oblečením. Jakmile mám s výstrojí problém, vím přesně komu poslat mail, a do dvou dnů dostanu vše potřebné. To je úplně jiné, než když v Astaně všechno řešila jediná osoba v kanceláři.

A co týmový duch? I ten je ve vašem novém týmu silnější?
Určitě je tu výborná parta kluků. I když jsme ze spousty zemí, držíme pohromadě. Když byla v Astaně převaha Kazachů, bylo to těžší. Atmosféra v Saxu mi připomíná dávný Liquigas, kde byl jeden schopný položit život za druhého.

Roman Kreuziger v závěrečné časovce závodu Kolem Švýcarska
Roman Kreuziger (zleva), Rui Costa a Bauke Mollema na stupních vítězů po závodu

Roman Kreuziger v závěrečné časovce závodu Kolem Švýcarska a při vyhlášení vítězů.

Na Tour to bude potřeba. Froome ze Sky vyhrál letos takřka vše, co se dalo. Váš lídr Contador zatím tolik neexceloval. Co říkáte takové výchozí pozici? 
Nám to maximálně vyhovuje. Tlak a zodpovědnost jsou na Froomových ramenou. Jsme naprosto klidní. Alberto vše směřuje až k Tour.

Je výhodou Saxa, že na rozdíl od až robotické efektivity týmu Sky je naopak Riis taktickým mágem a expertem na improvizaci?
On na přípravné závody během sezony tolik nejezdí, přenechává to sportovním ředitelům. Ale doma mu z nich nic neunikne. Díky tomu má o všech v pelotonu obrovský přehled. Když jsme byli na testech, zažil jsem, že měl před sebou tři počítače a na nich současně sledoval průběh tři různých závodů.

Styl, jakým závodí tým Sky, i někteří šéfové týmů označili za nudný a odtažitý od fanoušků. Řekl byste totéž?
Spíš bych řekl, že loni jejich způsob závodění řadu týmů zaskočil. Nevěděli, co s tím. Letos už ostatní stáje přicházejí na to, jak Sky rozhodit nebo dostat z rytmu. Ve Sky mají perfektní tréninkový program a umí dokonale pracovat s údaji z počítače. Ale ve chvíli, kdy za to někdo vezme a rozhodí jim tempo, na které jsou zvyklí, mohou začít panikařit. Což se ukázalo i na Giru. Loni byli skoro neporazitelní. Letos je už sem tam někdo porazil.

Cyklista Roman Kreuziger vyhrál po sólovém úniku úvodní ardenskou klasiku

Zatímco vrcholilo Giro, vy jste si v květnu projížděl alpské etapy Tour. Co jste zjistil?
Hned první alpská etapa do Gapu bude tvrdý oříšek, končí nebezpečným sjezdem. Následující časovka vám pak zůstane v nohách, přitom hned další den máme dvakrát vyjet do Alpe d’Huez. Pak přijde přetěžká etapa s Madelaine a dalšími kopci a ani o poslední horské etapě kolem Annecy se nedá říct, že by byla lehčí. V posledním týdnu to bude od úterka každý den mezi 3 500 a 5 000 metry převýšení a není tam jediný den odpočinku. Bude to opravdu zákeřný týden.

Na webu jste napsal, že bude možná nejtěžší, jaký jste kdy na závodě Grand Tour absolvoval.
Vždycky záleží na tom, jak se nakonec závodí. Každopádně to ale bude v Alpách masakr.

Jak je těžké načasovat formu, aby gradovala právě až poslední týden Tour?
Každým rokem je to jiné. Kolikrát jsem se při Švýcarsku šetřil, abych na Tour vydržel, a pak mi to tam stejně úplně nesedlo.  Záleží na tom, jak účinně si dokážu po Švýcarsku odpočinout. Ale věřím, že budu ve třetím týdnu Albertovi platný. To je můj hlavní cíl.

Půjde o váš jediný letošní třítýdenní závod, nebo myslíte i na Vueltu?
Zatím jsme dělali program jen do Švýcarska. Až mě definitivně vyberou - nebo třeba nevyberou - na Tour, pak teprve nastane čas, abychom vystavěli plán pro zbytek sezony.

Autor:

Tour de France 2019

Tour de France letos startuje 7. července v Bruselu. Trasa 106. ročníku je dlouhá 3 460 kilometrů a zahrnuje hned několik dvoutisícových vrcholů. Závod končí 28. července s cílem 21. etapy v Paříži.

7. - 28. 7. - (Brusel - Paříž)
24. 8. - 15. 9. - (Torrevieja - Madrid)

Nejčtenější

Spartu čeká Trabzonspor, Jablonec může jít na Wolverhampton

Sparťanský útočník Benjamin Tetteh se pere o míč v utkání 2. předkola Evropské...

Prvním soupeřem sparťanských fotbalistů v kvalifikaci o Evropskou ligy je Trabzonspor. Rozhodl o...

Alaphilippe ztratil, ale žlutý dres udržel. Yates má vítězný double

TRPĚL, ALE ŽLUTÝ DRES UDRŽEL. Julian Alaphilippe v cíli patnácté etapy Tour.

Čtyři dny cyklisté na letošní Tour strávili v Pyrenejích. Vyvrcholení tohoto horského testu...

Vyrovnanost výkonů je zbraň. S tou svojí Kreuziger vede statistiky

Český cyklista Roman Kreuziger po 15. etapě Tour de France, vedle něj je šéf...

Foix (Od našeho zpravodaje) Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, čekal v neděli u týmového autobusu na Romana Kreuzigera a...

Nervózní vstup do třetího týdne. Kreuziger upadl a ztratil, končí Fuglsang

STAROST O KREUZIGERA. Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, a Roman Kreuziger s...

Peloton 106. ročníku Tour de France vjel do rozhodující fáze. A úvodní den třetího týdne se nesl ve...

Růžička je stále bez práce a říká: Není to o penězích, víc má třeba Krupp

Zarmoucený chomutovský trenér Vladimír Růžička.

Červenec se pomalu chýlí ke konci a známý hokejový trenér Vladimír Růžička je stále bez práce....

Další z rubriky

Obhajoba je těžší, naštěstí to vyšlo, líčila po triumfu bikerka Čábelická

Jitka Čábelická během MČR v cross country horských kol v Hlinsku

Vzít za to hned od začátku, ukázat sílu a soupeřkám ujet. To byl jednoduchý plán Jitky Čábelické v...

Kreuziger o nástrahách Tour: Vnímám tělo. Ignoruji, co říká wattmetr

Roman Kreuziger za cílem 12. etapy Tour de France

Nimes (Od našeho zpravodaje) Jak pozná, kdy už by šel přes limit a kdy musí zvolnit? Český cyklista Roman Kreuziger, čtrnáctý...

Šampiona Cinka bolelo celé tělo, mistryni Čábelické to nešlo technicky

Ondřej Cink během MČR v cross country horských kol v Hlinsku

V cíli odmítl žertem nabízenou koblihu. „Na tu jsem chuť fakt neměl,“ pravil poté s úsměvem nový...

Najdete na iDNES.cz