"Stížnosti se objevují, je to logické a čekali jsme to. Část z nich je však nedorozumění, například si lidé stěžují, že se jim ruší jedna linka, ale už nevědí, že se nahrazuje jinou. U části podnětů se míchají pochvaly s připomínkami - něco se jim zlepší, něco zas zhorší," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Základní přehled změn najdete ZDE |
Podle Drápala je část stížností spíše "pocitová". "Ty by se měly vyvrátit poté, co si lidé nový systém vyzkoušejí," věří.
Podobně je na tom Dopravní podnik. Ten sice změny nevymyslel, nicméně i jemu si lidé stěžují - DP zaznamenal dosud přes 150 stížností.
Na dopravce i Ropid se rovněž obrátili cestující, kteří chtějí vrátit jízdné, protože se jim doprava od září zhorší. Peníze ale zpět nikdo nedostane.
Nejčastější stížnosti
|
"Ohledně vrácení nebo zlevnění jízdného se pár jednotlivců ozvalo, ale v nijak velkém počtu. Nárok na to samozřejmě není, neboť nikde se neruší dopravní obsluha zcela (některé zastávky se ale ruší, např. Vavřenova a Čechtická, lidé z těchto lokalit budou muset docházet, pozn. red.). Pro část lidí, kterým dopravu posilujeme, také nebudeme jízdné zdražovat," uvedl Drápal.
Dopravní podnik se zase řídí řádem, který přesně vyjmenovává okolnosti, za nichž má cestující nárok dostat peníze zpět - změna jednotlivých linek mezi nimi není.
Lidé si stěžují i na sociálních sítích
Cestující neprotestují proti změnám pouze u Dopravního podniku nebo Ropidu. Skupina proti změnám vznikla například na Facebooku, kde si lidé ze změn "utahují".
Jak se v září neztratit |
Například otázku, proč musíme více přestupovat, glosují takto: "Česká populace tloustne a leniví, tak jim přeci také musíme dopřát trochu toho pohybu. Navíc běh od autobusu na právě odjíždějící tramvaj na druhém konci rušné silnice je správným adrenalinovým zážitkem, navíc velmi levný."
Potíže zřejmě budou mít někteří cestující i s označeními takzvaných metrobusů. Jejich číslo za čelním sklem autobusu totiž bude nově v rámečku, čímž se oproti současnému stavu o něco zmenší a ztenčí. Hůře ho přečtou nejen lidé, kteří špatně vidí.
"Jak máme my slabozrací vůbec poznat, co je to za linku? K čemu mi je vědět, že přijede metrobus? Nechápu, čekám snad na nějakou linku a chci ji poznat, jestli je to metrobus, nebo ne, to je mi úplně fuk," napsal iDNES.cz jeden ze čtenářů. Svou nevoli vyjádřila i celá řada městských částí. Proti změnám se postavily například radnice Prahy 4, 6 nebo 10 (více čtěte zde).