Last Day in Paradise neboli Poslední den v ráji. Tak zní věta, kolem které letos v létě prošlo denně přes sto tisíc lidí. Její autor ji napsal na sádrokartonovou desku, která donedávna zakrývala stavbu bezbariérového vstupu do stanice metra Anděl.
Stejně jako zmíněná věta zní i název výstavy, kterou v tomto týdnu zahájil Pasta Oner ve výstavních prostorech galerie Mánes.
„Výstavu jsem připravoval od začátku ledna a všechna díla na ní jsou z letošního roku,“ říká popartový umělec Zdeněk Řanda alias Pasta Oner.
Na výstavě tak ukáže nejen svou nejnovější akrylovou malbu na plátna, ale také instalace v prostoru a různé plastiky. Tím se výstava liší od jeho poslední sólové expozice, od které uplynuly již dva roky.
„Na rozdíl od mé poslední výstavy jsem tentokrát udělal více objektů v prostoru. Touto cestou se i teď má tvorba stále více ubírá,“ říká o expozici Pasta Oner, který původně začínal jako tvůrce graffiti a pouličních velkoplošných maleb na veřejném prostranství. Posledních několik let se však z ulice stahuje a jeho dílo je vidět hlavně v galeriích.
Lízátka, školní lavice a Mickey Mouse ve vajíčku
Na výstavě, která potrvá do 23. listopadu, bude k vidění například šest obřích zlatých lízátek, která jako by padala ze stropu na zem. Kromě instalace s názvem Lollipops, která vznikla přímo pro prostory výstavní síně, se návštěvníci mohou těšit na Mickey Mouse vylézajícího z vajíčka, obří kříž s neonovými blikajícími nápisy Welcome a Open nebo nástěnnou instalaci staré školní lavice s židlemi, kterou si dnes většina lidí dobře pamatuje ze svých školních let.
Kdo je Pasta Oner
|
„V takové lavici seděla moje máma, já i můj mladší bratr. Na desky lavic jsem často maloval a vyrytá kresba je i v lavici na výstavě,“ popisuje autor a dodává, že právě k tomuto dílu má zvláštní vztah. Svou výstavou plastik, maleb a dalších objektů chce umělec upozornit na povahu dnešní konzumní společnosti.
„Chci, aby lidé o mé tvorbě přemýšleli. Nikoho ale nechci kádrovat, sám mám máslo na hlavě, jen mi přijde důležité nezapomenout, v jak skvělé době plné dostatku žijeme,“ vysvětluje svůj záměr.
Pasta Oner je jedním z průkopníků pouličního umění v Česku. Veřejnosti jsou dnes známé především jeho velkoplošné malby na domech na Národní třídě a v Dejvicích nebo ve stanicích metra Můstek a Anděl. Na nich spolupracoval mimo jiné s výtvarníkem Janem Kalábem.
„Pasta se rozhodl pojmout umění jako byznys. Zná svoji cenu. Nebojí se riskovat. A nebojí se investovat do vlastního rozvoje,“ tvrdí o svém kolegovi Kaláb. Ceny některých děl Pasty Onera se totiž pohybují v řádech statisíců korun.