(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Ve Velkých Přílepech možná postaví silnici, kterou místní lidé odmítli

  • 1
Provázely jej velké emoce i nevraživost mezi sousedy. Teď se zdá, že referendum o stavbě nové silnice ve Velkých Přílepech na Praze-západ budilo vášně zbytečně. Může se totiž stát, že přeložku rušné silnice 240 kraj postaví i proti vůli části obyvatel obce.

MF DNES zjistila, že stavět se nejspíš bude bez ohledu na názor občanů, kteří hlasováním přeložku silnice 240, kterou využívají řidiči mezi dálnicemi D7 a D8, odmítli.

Ještě v pondělí přitom vypadalo vše zcela jasně. „Referendum je pro obec závazné, lidé rozhodli. Obec již nebude o stavbě této propojky jednat,“ řekla starostka Velkých Přílep Věra Čermáková (Tradice - budoucnost). Zastupitelé její slova potvrdili na pondělním zasedání. Schválili, že propojka nejenže se nemá stavět, ale že zmizí i z územního plánu obce.

Spojení mezi dálnicemi

  • Dopravní spojení mezi dálnicemi D7 a D8 je nyní zajištěné po stávající silnici II/240, která prochází několika obcemi, a po silnici II/101 přes Kralupy nad Vltavou. 
  • Protože most přes Vltavu je prvním mostem na sever od Prahy, je tato trasa využívána pro tranzitní dopravu jako spojnice uvedených rychlostních komunikací.
  • Průtah tak zatěžuje Horoměřice, Statenice – Černý Vůl, Velké Přílepy, Tursko a Kralupy nad Vltavou silnou osobní i kamionovou dopravou.

Středočeský kraj, který je investorem záměru, se ale nemusí referendem řídit a mohl by silnici postavit i přes zamítavé stanovisko občanů. Zanesl by ji totiž do celkového krajského územního plánu, který je nadřazen tomu obecnímu. „V takovém případě by se obec musela přizpůsobit a silnici znovu do územního plánu vrátit,“ říká Čermáková.

Podle krajského radního pro oblast dopravy Františka Petrtýla (ANO) jde o rozsáhlý projekt, který nelze snadno zastavit. „Je to veřejně prospěšná stavba v národním zájmu,“ řekl s tím, že na investici jsou již připraveny 4 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Záměr schválila krajská rada a nyní se zjišťuje vliv stavby na životní prostředí EIA.

„Nechceme v žádném případě přehlížet názor tamních občanů, je to těžké rozhodnutí, ale vždy, když se vede liniová stavba, tak se to někoho dotkne. Pomůže to tisícům lidí, ale obvykle se najde několik jednotlivců, kterým to nebude úplně vyhovovat,“ dodal Petrtýl.

Nová silnice by podle něho ulevila mnoha obcím v regionu a především centru samotných Velkých Přílep. Odpůrcům přeložky silnice 240 vadí naplánované sjezdy do Kladenské ulice a do lokality s novými rodinnými domy.

„Jsme rádi, že si drtivá většina občanů včas uvědomila rizika změn krajiny v okolí, zvýšení emisí a zejména nové dopravy, kterou by tato propojka dálnic do obce přivedla,“ uvedl Vlastimil Zaviačič, který byl jedním z iniciátorů referenda.

Viní obec, že místo zastupování zájmu občanů zastupitelé do poslední chvíle zastupovali zájmy krajského úřadu a místního developera, přes jehož pozemky by trasa propojky vedla. „Jestli šlo o neschopnost, či úmysl, lze jen spekulovat,“ uvedl Zaviačič.

Spory o procenta

Odpůrci stavby vidí situaci jasně. Voliči rozhodovali o trase propojky, kterou odmítlo téměř 72 procent hlasujících, a o sjezdu do Kladenské ulice, proti němuž se vyslovilo 80 procent hlasujících. Podle starostky Čermákové je to však jen jeden úhel pohledu.

„K referendu se dostavilo 46 procent voličů, z nichž ne všichni zaujali k přeložce zamítavý postoj. Celkově lze říci, že „ne“ řekla přeložce třetina oprávněných voličů a rozhodla tak o budoucnosti dopravy v naší obci,“ uvedla starostka.

Podle ní navíc hlasování provázela neslušná kampaň, kdy byly vytištěné argumenty obce strženy neznámým pachatelem z vývěsních ploch a nahrazeny argumenty odpůrců. „Takové obvinění odmítáme, obec prostě rezignovala na jakoukoli kampaň,“ namítá Zaviačič.

Starostka naopak kampaň kolem referenda vnímá jako selhání mezilidských vztahů. „Lidé, kteří žijí podél Pražské ulice, mají přímo pod okny frekventovanou silnici. Tam už se nedá žít, je tam hluk, není možné otevřít okna. Obyvatelé i děti ve škole se tam dusí. Přeložka silnice by pro ně byla spásou,“ říká s tím, že jejich hlasy nestačily a doprava v centru obce bude dál houstnout. Referendum podle ní obci jen uškodilo.

„Kraj se jím jednak nemusí řídit a jednak obec před referendem měla šanci podobu nové přeložky ovlivnit, například zajistit více sjezdů tak, aby byly dopady pro obyvatele Kladenské ulice a lokality nových domů co nejmenší. Teď už o tom s krajem vůbec jednat nemůžeme,“ uvedla Čermáková.

Starostka také kritizuje, že přeložka se připravuje řadu let a její odpůrci si v její blízkosti začali domy stavět, aniž by si zjistili, zda se tam něco podobného neplánuje. Komunikace podle ní měla vést mimo zastavěnou část obce, kde po nedalekých silnicích projede kolem osmi tisíc aut denně.

„Občané zvolili zachování současného stavu, tedy svedení veškeré dopravy mezi Kralupy nad Vltavou a Prahou do Pražské ulice a centra obce,“ dodala.