Rok s Blankou: tunel průjezd Prahou usnadnil, to se ale může změnit

  11:19aktualizováno  11:19
Tunel Blanka za čtyřicet miliard funguje rok. Průjezd Prahou usnadnil. Ulevil zejména centru, naopak problémy způsobila zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Slabinou je nedostavěný obchvat Prahy i vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí.

Na slavnostní otevření tunelu Blanka se na Letnou přišlo podívat několik set lidí. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nejdelší, nejmodernější, ale také nejdražší stavba svého druhu v historii Česka. To je tunel Blanka – šest a půl kilometru městské podzemní dálnice v Praze, na niž bez pár dní přesně před rokem vjela první auta.

Co přinesla řidičům stavba za astronomických čtyřicet miliard? Byl to úspěch, nebo naopak fiasko?

Dopravní experti, které MF DNES oslovila, hovoří o úspěchu. Během ročního provozu se ukázalo, že Blanka mimořádně ulevila zejména centru Prahy. Ovšem zároveň se stala lákavým „řečištěm“ pro řidiče přijíždějící jako velká voda do metropole zejména ze severu a jihu.

Blankou dnes projíždí tisíce aut směřujících k Ústí nad Labem či do Saska ze západu a jihu Čech. A samozřejmě i opačně. Jde o výpadovky na Roztoky, Kladno, Karlovy Vary, Plzeň či Strakonice.

Dopravní peklo na okraji

Potvrdily se předpoklady, že především příjezdy ze severu – tedy z Roztok a dálnice D8 – budou nejvíce problematické.

Počet aut v ulici V Holešovičkách, která je přirozeným prodloužením dálnice D8 a do Blanky de facto ústí, skokově narostl. Vloni v červnu – ještě před otevřením tunelu – tu za den projelo 68 tisíc aut. Letos před prázdninami to bylo již 92 tisíc aut denně.

„Na vině je chybějící severní část obchvatu Prahy. Dokud nebude hotová, tak pro mimopražské řidiče bude tím průjezdným koridorem v oblasti Prahy Blanka. To je velmi negativní jev, a bude-li dostavba obchvatu i nadále blokována, tak to může být pro Pražany v této části města peklo,“ říká profesor Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Jak tunel Blanka změnil dopravu v Praze

Jak tunel Blanka změnil dopravu v Praze

Na druhou stranu se experti obávali, že právě ulice V Holešovičkách absolutně zkolabuje, což se naštěstí nepotvrdilo.

„Nebezpečí, které tam hrozilo, nenastalo, řekl bych díkybohu. Ta situace tam byla špatná před Blankou a je špatná i teď,“ doplňuje expert František Lehovec. Negativa škrtících bodů, tedy napojení výpadovek na komplex tunelů vnitřního okruhu Prahy, podle něj vysoce přebil fakt, že když už je řidiči překonají, ze severního okraje města se na ten jižní dostanou za pár minut.

Praha je trychtýřem Čech

Praha má oproti jiným českým městům tu nevýhodu, že je fakticky dálniční křižovatkou Čech. Je trychtýřem pro statisíce aut, která po dálnicích přijíždějí ze všech stran. Velkou slabinou je nedostavěný obchvat Prahy i vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí.

Otevírání tunelu Blanka

To vyvolává otázku, jak moderní stavba obstojí za pár let, až se dobuduje prodloužení plzeňské D5 (tzv. Radlická radiála) blíže středu města, jež přivede tisíce řidičů ze západu také přímo k pražským tunelům. Podle magistrátu bude totiž právě toto prodloužení dostavěno nejdříve. „Mohl by vyvstat podobný problém, jaký je dnes na severu Prahy u prodloužení D8,“ varuje exministr dopravy Moos.

Blanka by se totiž jistě stala lákavým koridorem i pro motoristy směřující například z Plzně do Ústí nad Labem. A opět je na vině neexistující severní část obchvatu metropole. Tento projekt se přitom nehnul z místa již dvacet let.

Nicméně profesor Lehovec věří, že i tak kapacita Blanky – jíž v současnosti projede na 80 tisíc aut za den – tento nápor ustojí.

„Ale na to se nemůžeme spoléhat. Musí být dostavěn jak obchvat, tak vnitřní okruh. Správně to bude fungovat až jako celek,“ dodává.

Provoz Blanky a zajímavosti

  • Provoz tunelového komplexu Blanka vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. "Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.
  • Celkem má Praha v rozpočtu na letošek na provoz Blanky 394 milionů korun.
  • Náklady na stavbu byly 43 miliard korun.
  • Dosud tunelem projelo 30 milionů automobilů.
  • Rekordní počet aut v jeden den padl 12. července 2016, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů.
  • Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.

Zdroj: ČTK

Autor:
  • Nejčtenější

Začala platit vyhláška proti převlekům, první pokutu dostal myšák Mickey

Od úterního rána hlídky městské policie kontrolují pouliční umělce v ulicích Prahy. Dnešním dnem začala platit novela...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Teplice - Sparta 1:1, hosté vedli, domácí srovnali minutu před koncem

Třináctý zápas, osmá ztráta. Sparťanští fotbalisté pokračují v klopýtání fotbalovým podzimem. V 13. kole Fortuna ligy...

ZVOLNĚNÍ: Jágr nastartoval vizi, přibude v extralize zápasů?

Když něco prohlásí Jaromír Jágr, má to velkou váhu. Legendární 68 nedávno vyjádřila přání, aby se v hokejové extralize...

Metaři uklidili ulici u Gottovy vily, lidé tam ale svíčky nosí dál

Ulice před domem Karla Gotta na pražské Bertramce je od noci na úterý opět průjezdná. Záplavu svíček a květin, které...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Štěpánka Duchková bydlí v Čakovicích. O dům skvěle pečuje a je to znát

Televizní a rozhlasová moderátorka Štěpánka Duchková už dvanáct let žije v rodinném domku v pražských Čakovicích a za...

Soudce Elischer obžalovaný z korupce byl propuštěn z vazby

Soudce pražského vrchního soudu Ivan Elischer obžalovaný ze zmanipulování odvolacích řízení a přijímání úplatků byl...

Byt z 50. let zažil šok. Je z něj švihák, který se těší na rodinu

Byt v domě z 50. let v pražských Hodkovičkách potřeboval kompletní rekonstrukci. Mladá rodina oslovila studio Collarch...

VIDEO: Koloběžkáře v Praze poučují hlídky z půjčovny, městu stejně vadí

Sdílené koloběžky v Praze nemají zrovna nejlepší pověst. Zaparkované lidem překážejí v chůzi, jezdci porušují pravidla....

Najdete na iDNES.cz