Rok s Blankou: tunel průjezd Prahou usnadnil, to se ale může změnit

  11:19aktualizováno  11:19
Tunel Blanka za čtyřicet miliard funguje rok. Průjezd Prahou usnadnil. Ulevil zejména centru, naopak problémy způsobila zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Slabinou je nedostavěný obchvat Prahy i vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí.

Na slavnostní otevření tunelu Blanka se na Letnou přišlo podívat několik set lidí. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nejdelší, nejmodernější, ale také nejdražší stavba svého druhu v historii Česka. To je tunel Blanka – šest a půl kilometru městské podzemní dálnice v Praze, na niž bez pár dní přesně před rokem vjela první auta.

Co přinesla řidičům stavba za astronomických čtyřicet miliard? Byl to úspěch, nebo naopak fiasko?

Dopravní experti, které MF DNES oslovila, hovoří o úspěchu. Během ročního provozu se ukázalo, že Blanka mimořádně ulevila zejména centru Prahy. Ovšem zároveň se stala lákavým „řečištěm“ pro řidiče přijíždějící jako velká voda do metropole zejména ze severu a jihu.

Blankou dnes projíždí tisíce aut směřujících k Ústí nad Labem či do Saska ze západu a jihu Čech. A samozřejmě i opačně. Jde o výpadovky na Roztoky, Kladno, Karlovy Vary, Plzeň či Strakonice.

Dopravní peklo na okraji

Potvrdily se předpoklady, že především příjezdy ze severu – tedy z Roztok a dálnice D8 – budou nejvíce problematické.

Počet aut v ulici V Holešovičkách, která je přirozeným prodloužením dálnice D8 a do Blanky de facto ústí, skokově narostl. Vloni v červnu – ještě před otevřením tunelu – tu za den projelo 68 tisíc aut. Letos před prázdninami to bylo již 92 tisíc aut denně.

„Na vině je chybějící severní část obchvatu Prahy. Dokud nebude hotová, tak pro mimopražské řidiče bude tím průjezdným koridorem v oblasti Prahy Blanka. To je velmi negativní jev, a bude-li dostavba obchvatu i nadále blokována, tak to může být pro Pražany v této části města peklo,“ říká profesor Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Jak tunel Blanka změnil dopravu v Praze

Jak tunel Blanka změnil dopravu v Praze

Na druhou stranu se experti obávali, že právě ulice V Holešovičkách absolutně zkolabuje, což se naštěstí nepotvrdilo.

„Nebezpečí, které tam hrozilo, nenastalo, řekl bych díkybohu. Ta situace tam byla špatná před Blankou a je špatná i teď,“ doplňuje expert František Lehovec. Negativa škrtících bodů, tedy napojení výpadovek na komplex tunelů vnitřního okruhu Prahy, podle něj vysoce přebil fakt, že když už je řidiči překonají, ze severního okraje města se na ten jižní dostanou za pár minut.

Praha je trychtýřem Čech

Praha má oproti jiným českým městům tu nevýhodu, že je fakticky dálniční křižovatkou Čech. Je trychtýřem pro statisíce aut, která po dálnicích přijíždějí ze všech stran. Velkou slabinou je nedostavěný obchvat Prahy i vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí.

Otevírání tunelu Blanka

To vyvolává otázku, jak moderní stavba obstojí za pár let, až se dobuduje prodloužení plzeňské D5 (tzv. Radlická radiála) blíže středu města, jež přivede tisíce řidičů ze západu také přímo k pražským tunelům. Podle magistrátu bude totiž právě toto prodloužení dostavěno nejdříve. „Mohl by vyvstat podobný problém, jaký je dnes na severu Prahy u prodloužení D8,“ varuje exministr dopravy Moos.

Blanka by se totiž jistě stala lákavým koridorem i pro motoristy směřující například z Plzně do Ústí nad Labem. A opět je na vině neexistující severní část obchvatu metropole. Tento projekt se přitom nehnul z místa již dvacet let.

Nicméně profesor Lehovec věří, že i tak kapacita Blanky – jíž v současnosti projede na 80 tisíc aut za den – tento nápor ustojí.

„Ale na to se nemůžeme spoléhat. Musí být dostavěn jak obchvat, tak vnitřní okruh. Správně to bude fungovat až jako celek,“ dodává.

Provoz Blanky a zajímavosti

  • Provoz tunelového komplexu Blanka vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. "Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.
  • Celkem má Praha v rozpočtu na letošek na provoz Blanky 394 milionů korun.
  • Náklady na stavbu byly 43 miliard korun.
  • Dosud tunelem projelo 30 milionů automobilů.
  • Rekordní počet aut v jeden den padl 12. července 2016, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů.
  • Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.

Zdroj: ČTK

Autor:

Nejčtenější

Slavia - Sevilla 4:3 po prodloužení, postup trefil v poslední chvíli Traoré

Slávisté slaví postup do čtvrtfinále Evropské ligy proti FC Sevilla.

Byla to noc, na kterou slávisté nikdy nezapomenou. Zážitek na celý život. Český tým dovedl odvetu Evropské ligy proti...

Vysněný los. Slavia ve čtvrtfinále Evropské ligy vyzve Chelsea

ROZLOSOVÁNO. Takhle vypadají dvojice pro čtvrtfinále Evropské ligy.

Slávističtí fotbalisté se ve čtvrtfinále Evropské ligy utkají s Chelsea. První zápas se 11. dubna hraje v Edenu, odveta...

Muž s piercingem u penisu přepadl ženu a déle než hodinu ji znásilňoval

Hledá se pachatel, který na Praze 10 znásilnil ženu

Policisté pátrají po muži, který v Praze 10 přepadl a déle než hodinu znásilňoval šestapadesátiletou ženu vracející se...

Sparta - Olomouc 2:1, po půli zlepšení, skóre z penalt otáčel Kanga

Guélor Kanga ze Sparty (uprostřed) se raduje se spoluhráči Benjaminem Tettehem...

Fotbalisté Sparty vyhráli i šesté jarní utkání, proti Olomouci otočili ve 25. kole na 2:1 díky dvěma pokutovým kopům....

Matěj Stropnický zachraňuje zámek. Každou neděli jej otevírá veřejnosti

Zámek Osečany je státem prohlášenou kulturní památkou a chátrá od revoluce, kdy...

Matěj Stropnický opustil politiku a přesídlil na venkov do Osečan, kde si s partnerem Danielem Krejčíkem pořídili...

Další z rubriky

Přívoz v Troji je mimo provoz kvůli vysokému průtoku vody

Zatopený převoz

Přívoz nahrazující spojení mezi Císařským ostrovem a Trojou po pádu tamní lávky je od 6. března kvůli zvýšené hladině...

Autobusy v Praze by mohly stavět jen na znamení, zvažuje Ropid

Ilustrační snímek

V pražské MHD by mohly být všechny autobusové zastávky na znamení. Vyplývá to z dokumentu, který vypracovala organizace...

Při domácím porodu zemřel novorozenec, případem se zabývá policie

Od prvního března se rozjede zkušební systém rozdělení pacientů mezi záchrannou...

Středočeští kriminalisté se zabývají domácím porodem v okrese Praze-západ, při kterém zemřel novorozenec. U případu...

Najdete na iDNES.cz