Cestující ze středních Čech se dostanou do Prahy levněji

  10:04aktualizováno  10:04
Až třetinu jízdného ušetří díky dalšímu rozšíření integrované dopravy lidé z Berounska, Příbramska či Rakovnicka. Od neděle 4. února se totiž rozšíří okruh Pražské integrované dopravy a lidé budou moci využít jízdenky Českých drah i na dopravu v metropoli.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Doposud zaplatil pasažér při cestách z Hořovic do hlavního města za měsíční kupon na vlak 2 520 korun, nyní to bude jen 1 900 korun. Navíc mu tento kupon postačí nejen na jízdu do Prahy, ale i po Praze a ostatních částech kraje, které již jsou do PID integrovány. Ke změně, která se týká Rakovnicka a Hořovicka, dochází od zítřka.

To není jediná novinka v cestování hromadnou dopravou. Nově bude možné jízdní doklady PID využít také na zhruba dvou desítkách rychlíkových spojů mezi Prahou a Berounem. Domluvili se na tom zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK), Českých drah (ČD) a ROPID, který organizuje pražskou dopravu.

„Železnice je nepostradatelná v rychlém dojíždění do Prahy pro desetitisíce lidí každý den,“ řekl středočeský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). „Jen z Berouna a jeho bezprostředního okolí jezdí do Prahy každý den několik tisíc lidí. Pokud chtěli cestovat vlakem na jízdenku PID, mohli dosud využívat jen pomalejší osobní vlaky,“ podotkl Petrtýl. Teď budou moci sednout i do rychlíku, čímž si cestu z Berouna na pražské smíchovské nádraží zkrátí zhruba o 15 minut.

„Zlepší se cestování rychlíky v Příbrami, Zdicích, Hořovicích, Kařezu, Rakovníku nebo třeba ve Stochově a Novém Strašecí,“ upozornil na výhody Petrtýl.

Kompletní propojení napřesrok

Podobné opatření už v kraji funguje od loňského dubna třeba na Benešovsku. Také tam mohou lidé využívat osobní a rychlíkové spoje v propojeném dopravním systému. 

Integrace na železnici

Nové tarify včetně možnosti jezdit na jednu jízdenku v kraji i metropoli začnou platit v neděli 4. února na tratích ve směru Beroun, Hořovice, Příbram a Rakovník

Z Kraje jezdí po železnici do hlavního města denně více než 130 tisíc lidí, což je ve srovnání s autobusovými linkami o 50 tisíc víc.

Propojení dopravy se týká rovněž rychlíků, jejich počet v systému roste. V prosinci 2017 v něm například přibyly přímé vlaky z Benešova, Kolína a Kutné Hory.

Nově je v osobních vlacích i rychlících možné využívat krátkodobé přestupní jízdenky Pražské integrované dopravy pro jednotlivou jízdu. K úsekům, kde již tyto jízdenky platí, nyní přibude dalších 7.

„Předpokládáme, že řada cestujících využije nově rychlíky, a tím se uvolní kapacita v osobních vlacích pro další cestující. Lidé si vždycky rychle najdou ten nejvýhodnější způsob cestování. Proto nemám obavu, že by o to nebyl na Berounsku, Příbramsku nebo Rakovnicku zájem,“ řekl ředitel ROPID Petr Tomčík

Pasažéři po integraci ušetří třetinu až polovinu ceny. „Kromě toho, že je cesta rychlíkem do Prahy mnohem pohodlnější než autem nebo autobusem, bude také levnější,“ uvedl ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Pavel Procházka. Výhodnější jízdné se bude týkat nejen předplacených kuponů na delší časový úsek, ale i jednorázových jízdenek. 

Výhodou integrovaného cestování je především kombinace různých druhů dopravy. Cestující mohou po příjezdu do Prahy přestoupit na autobus, tramvaj či metro.

Problémy na Kladně

Totální prolnutí metropolitní a krajské dopravy je jedním z cílů stávajícího vedení hejtmanství. Navazuje tak na více než pětileté snahy svých předchůdců. Kompletně propojená by středočeská pražská dopravní síť měla být možná už příští rok.

„Je dobře, že integrační proces jen s malými odchylkami pokračuje dle schváleného harmonogramu a důsledně se odvíjí od železnice jako páteře veřejné dopravy,“ uvedl předseda středočeského Výboru pro dopravu Ivan Cinka (KSČM).

Po Mělnicku, které začalo výhody propojených linek využívat od dubna 2015, se postupně přidalo Benešovsko, Sedlčansko, Nymbursko a Kouřimsko. Ne vždy to však bylo bezbolestné. 

Od 4. února 2018 bude možné nově cestovat na Berounsku, Příbramsku, Hořovicku i...

Od 4. února 2018 bude možné nově cestovat na Berounsku, Příbramsku, Hořovicku i Rakovnicku vlaky Českých drah také na jízdenky Pražské integrované dopravy.

Například po zapojení Kladenska koncem loňského léta v prvních dnech nevyjely desítky autobusů. Problém způsobil nedostatek řidičů, stovky spojů nabíraly zpoždění, opakovaně se měnily jízdní řády a výpadky byly patrné ještě několik týdnů po integraci oblasti. Pomohlo až angažování nových dopravců.

Postupné rozšiřování možností Středočechů cestovat pohodlněji, a navíc levněji po kraji i Praze obvykle nebývá předmětem žádných rozkolů mezi hejtmanstvím a pražským magistrátem. Neuralgickým bodem je však automobilová doprava. V nedávné době vyvolal kontroverzi třeba magistrátní plán omezit při smogu vjezd části aut ze středních Čech do Prahy. Hejtmanství se proti návrhu pražských zastupitelů ohradilo s tím, že by to vedlo ke kolapsu středočeské dopravy.

Pomoci, i když ne zcela vyřešit hustou dopravu z kraje do metropole, by mohla výstavba záchytných parkovišť. I v tomto případě se počítá s využitím dráhy. „Středočeši by měli parkovat u nádraží mimo město a dál jet vlakem,“ nechala se koncem loňského roku slyšet pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Autobusem, vlakem i lodí

Společné cestování se netýká jen dopravy po silnicích a železnicích, pracuje se rovněž na vodních cestách. Součástí metropolitní přepravy jsou už několik let přívozy na Vltavě. Pražské jízdné od loňska platí také na přívozu Kazín na Berounce.

Do sjednocené dopravy by měly v brzké době vstoupit také nejmodernější technologie, které by měly zjednodušit především nákup jízdného. 

„Chceme zavést multikanálový odbavovací systém, který umožní využít jako nosič elektronických jízdenek například platební kartu či mobilní telefon,“ řekl Petrtýl s tím, že systém by mohl začít fungovat ještě letos v Praze a postupně také v kraji.

Autor:
  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Pod bagrem na stavbě na dálnici D1 se utrhla zem, sjezd byl uzavřen

Dopravu na dálniční křižovatce zkomplikovala havárie bagru, který se sesunul i s nákladem z náspu u dálnice D1. Kvůli...

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Železniční most na Výtoni nemá smysl opravovat, tvrdí odborníci

Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty neopravovat pražský železniční most z Podskalí na...

V Kamýku mají vyrůst nové bytové domy, místní ale o zástavbu nestojí

Obyvatele části Prahy 12 rozzlobila studie, kterou schválili tamní radní a která navrhuje zástavbu na sídlišti Kamýk....

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz