Pilotní projekt dosud využilo 11 680 lidí a celkový počet výpůjček byl 164 068. Majitelé lítačky si mohou sdílená kola firem Rekola a Nextbike zdarma zapůjčit od 11. října, a to až čtyřikrát denně na 15 minut.
„Pilotní program po půl roce fungování, i přesto, že byla zimní sezona, vyhodnocujeme jako úspěšný. Přes 77 procent uživatelů využívá službu opakovaně. Průměrně se uskuteční okolo 1 000 výpůjček denně, někdy až 2 500. Na základě zájmu a pozitivní vazby cestujících jsme se rozhodli, že chceme trvale zapojit bikesharing,“ řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr.
Kola už při vrácení nebude nutné fotit, přibudou i stojany, říká šéf Rekol |
V tendru bude město hledat dvě firmy, které budou službu provozovat. Podle Scheinherra při předběžných tržních konzultacích projevilo zájem pět firem. Podmínkou bude, že provozovatelé musí pokrýt 90 procent stanic metra. „Ve velkém přidáváme cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů,“ napsal na Facebooku náměstek.
Dodavatelé budou muset do systému nově zapojit také elektrokola. Ta budou kvůli vyšší pořizovací ceně k dispozici zdarma pouze pět minut, nikoliv 15 minut jako je tomu u běžných kol.
Kde přesně budou bicykly lidem k dispozici, bude jasné až z předložených projektů uchazečů. Náměstek uvedl, že město bude pokryto rovnoměrně. Od výsledku tendru se bude odvíjet rovněž celkový počet sdílených kol v metropoli.
Společnost Rekola se tendru určitě zúčastní, odpověděla na dotaz iDNES.cz. Chápe i stanovisko města, které původně avizovalo, že spolupráce bude pokračovat automaticky. „Krok města chápeme a podporujeme,“ uvedl Jan Střecha z marketingového oddělení Rekol.
Koloběžky mají zatím smůlu
V hlavním městě fungují rovněž sdílené elektrokoloběžky. Město loni vypovědělo memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků, a to kvůli bezpečnosti nebo častému porušovaní předpisů. „Zatím neplánujeme koloběžky do pražské integrované dopravy zapojovat,“ dodal Scheinherr. Město rovněž v minulosti vzneslo požadavek na změnu zákona tak, aby města a obce mohly podobné služby samy regulovat.
Sdílené koloběžky způsobují více škody než užitku, auta nenahrazují |
Kolo si mohou od loňského října až čtyřikrát denně půjčit v Praze držitelé všech časových kuponů lítačky, musí však používat mobilní aplikaci PID lítačka, s pomocí které se výpůjčka provádí. Město provozovatelům za každou výpůjčku platí 12 korun a na zkušební projekt vyčlenilo 2,4 milionu korun.
V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt, Lime nebo Homeport.