Na potíže upozornil server Lidovky.cz. Laboratoře se nacházejí v suterénu budovy Fyzikálního ústavu v Cukrovarnické ulici v Praze 6. Funkčnost citlivých přístrojů by mohly ohrozit otřesy z projíždějících vlaků. Ty by byly vyhloubeny jen pár desítek metrů pod budovou vědeckého pracoviště.
„V původním projektu dráha vede přímo pod naším ústavem, v hloubce asi čtyřiceti metrů,“ potvrdil iDNES.cz ředitel ředitel FÚ AV ČR Michael Prouza.
A dodal, že by například byly ovlivněny vlastnosti mikroskopu atomárních sil, který pracuje v řádech nanometrů, to je miliardtina metru.
„Pokud by se roztřásl, tak přijdeme o jeho vlastnosti, za které jsme si draze zaplatili. Hlavní opatření, které by nám pomohlo, by bylo posunutí tunelu alespoň o 150 metrů severněji,“ dodal Prouza s tím, že problém řeší s Metropojektem a Správou železnic a dálnici (SŽDC) od loňského podzimu.
„S kolegy se shodujeme na tom, že problém je technicky řešitelný. Vedeme jednání o přizpůsobení vedení trasy a technických opatřeních, která odstíní šíření hluku a vibrací. Jde například o pružné upevnění kolejnic či výběr podkladového materiálu,“ uvedl pro Lidovky.cz David Krása, ředitel firmy Metroprojekt, která pro tuto část spojení připravuje projektovou dokumentaci.
Modernizace trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna by měla podle informací SŽDC vyjít na 31 miliard korun a odbočka na letiště by měla stát okolo tří miliard (více o dráze zde).
Odklon tunelu o 150 metrů by vyšel na pár desítek milionů. Mnohem dražší by ale byl přesun celého pracoviště Fyzikálního ústavu, který by podle ředitele ústavu Michaela Prouzy mohl vyjít na několik miliard.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz