Každý den projede po Smetanově nábřeží zhruba třiadvacet tisíc aut. V sobotu to ale bylo jiné. Auta tam nesměla. Ulici, obvykle zoufale ucpanou, tentokrát zaplnily davy lidí. Přišli na místní trhy ochutnat kulinářské speciality a využít příležitost jen tak posedět na chodníku u vína. Součástí akce však nebyl jen gastronomický zážitek, ale i debata s odborníky o budoucnosti tohoto nábřeží.
Už roky se diskutuje o tom, že by se proměnilo v pěší zónu, obdobu současného náměstí Republiky či křižovatky na Andělu. V případě nábřeží se přitom jedná o úsek od Národního divadla po severní roh Klementina.
"Tyto akce se v západních velkoměstech běžně dělají. Když navštívíte Brusel nebo Londýn, zjistíte, že na rušné ulici najednou nejsou žádná auta, ale bohatý program pro pěší či cyklisty. Město to velmi zpestřuje," řekl pražský primátor Tomáš Hudeček.
Lepší město, nebo utopie?
Aby občanské iniciativy a magistrát se záměrem seznámily veřejnost, zmizí auta z nábřeží také o následujících čtyřech sobotách.
"Sobotní akce ukázala, že se v otázce otevření Smetanova nábřeží pro pěší jednalo o správné rozhodnutí, protože možnost jít se v klidu podívat na jedno z nejkrásnějších míst v Praze využilo velké množství návštěvníků," podotkl Adam Švejda z magistrátního Útvaru rozvoje města.
Podle organizátorů to bylo až deset tisíc lidí. "Rozhodně se mi ten nápad líbí. Aut je v centru neúnosně mnoho," svěřila se u jednoho ze stánků Klára Zemanová. "Pak by mě ale zajímalo, kudy ta auta budou jezdit. Přece sama od sebe nezmizí," oponoval tamtéž Vilém Temr.
To je skutečně zásadní otázka. Primátor Hudeček před pár týdny naznačil, že v okamžiku, kdy se zprovozní část Městského okruhu, tedy tunelový komplex Blanka, mohl by pojmout mnoho aut. Tato situace by měla nastat už příští rok v dubnu.
Zavřené nábřeží může způsobit kolaps v okolních ulicích
Avšak dopravní expert z ČVUT Petr Moos před časem varoval, že případné uzavření Smetanova nábřeží by se mohlo negativně projevit na Malé Straně, kam se tisíce aut přelijí. Přitom už dnes jsou tam prakticky každý den dlouhé kolony aut. Radnice Prahy 2 se zase bojí dopravních kolapsů v okolí Karlova náměstí.
Proto Moos doporučuje zavést systémové kroky, jako třeba mýtné pro vjezd do centra. Vít Masare z iniciativy Auto*Mat upozornil, že podle průzkumů lze až devadesát procent všech projíždějících aut na Smetanově nábřeží označit za tranzit.
BLOG: Nábřeží z pohledu chodce |
"Nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro řidiče," uvedl.
Zda bude nová pěší zóna s impozantním výhledem na Hradčany pouze víkendovým zpestřením, či v budoucnu stálým stavem, se teprve ukáže. Magistrát chce zkušenosti z nynějších pěti sobot zhodnotit a poté rozhodnout.