Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Metro D se může stavět i bez soukromníka. Nový zákon usnadnil výkup pozemků

  18:26
Poslanci vzali magistrátu hlavní trumf pro založení společného podniku mezi městem a firmou Penta. Spojení se soukromým investorem mělo pomoci k rychlejšímu nákupu pozemků nutných k výstavbě metra D, s čímž má město dlouhodobě problémy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jenže na konci minulého týdne schválila Sněmovna návrh zákona, který má výstavbu dopravních staveb urychlit. Mělo by jít totiž snáze vyvlastňovat pozemky, a to díky takzvanému mezitímnímu rozhodnutí. Podle něj by mohla probíhat výstavba, přestože by v případě metra D ještě nemělo město vykoupené všechny pozemky. O ceně, kterou za ně zaplatí, by jednalo nezávisle na budování nové linky.

Jeden z hlavních důvodů pro plánovaný společný podnik tak pominul. Alespoň to minulý týden uvedl poslanec a pražský zastupitel Patrik Nacher (ANO), jenž byl jedním z předkladatelů novely zákona.

Otazníky nad budoucností

Jestli však město odloží plán na společný podnik, není zatím jasné. „Musíme zákon zanalyzovat, do jaké míry má vliv na urychlení výstavby. Pokud vyhodnotíme, že dopad má, budeme muset projekt modifikovat,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která vznik společného podniku iniciovala.

Zda novela zákona, kterou ještě musí schválit senátoři a prezident, může pomoci městu, řeší nyní dopravní podnik (DPP). „Už měsíc to analyzujeme. Zatím není jednoznačné, zda nám novela významně pomůže,“ řekl generální ředitel DPP Martin Gillar. Do čtrnácti dní bude podle něj mít společnost rozbor novely zákona hotový.

Podle poslance a náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) nebude mít zákon, který by mohl platit od září, na stávající jednání o výkupu pozemků vliv. Stejně jako primátorka si chce však počkat na právní analýzu, podle níž by se mělo město řídit.

Jak odstranit strojvůdce

Plánovaného metra D se týká ještě jeden zákon, který by měli poslanci teprve řešit. Město počítá s tím, že na nové lince budou jezdit vlaky bez strojvedoucích. Pro to je však třeba změnit zákon. Podle toho současného musí dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh by pro metro s automatickým provozem stanovil výjimku.

Páteční rozhodnutí poslanců ale vyvolává optimismus u náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petry Kolínské (Trojkoalice/Zelení). „Kromě toho, že někteří vlastníci ztratí možnost město vydírat, nebude potřeba zakládat společný podnik se soukromým developerem. Ten byl totiž pro město dost nevýhodný,“ uvedla Kolínská, jež je také členkou dozorčí rady DPP.

Společný podnik je jednou z věcí, které dlouhodobě štěpí vládnoucí magistrátní koalici. Největší podporu má v hnutí ANO, které jeho potřebu odůvodňovalo tím, že pomůže urychlit výkup pozemků potřebných pro budování nové linky metra. Díky soukromému investorovi by totiž nebylo město svázáno maximální částkou, za niž může půdu vykoupit.

Aby k tomu mohl podnik přikročit, má v něm mít soukromník nadpoloviční podíl. Z uchazečů město nakonec vybralo kyperskou společnost NOPOCZ01, což je dceřiná firma společnosti Penta. Proti navrhované podobě podniku se už na březnovém jednání zastupitelstva ohrazovali zástupci vládní Trojkoalice a opoziční Piráti.

Podle nich hrozí, že město ztratí kontrolu nad podnikem, který bude hospodařit se stovkami milionů korun. Zároveň by se na něj neměla vztahovat povinnost odpovídat na dotazy veřejnosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím, jako je tomu u jiných městských firem.

Trojkoalice také kritizuje, že město chce pod společný podnik zahrnout i stanice metra, kde už nyní Praha vlastní většinu potřebných pozemků. Vedle výkupu pozemků totiž bude mít podnik na starosti i výstavbu nad novými stanicemi metra D.

Nad stanicemi nové linky tak vzniknou pravděpodobně obchodní centra či kanceláře, do jejichž podoby podle odpůrců společného podniku nebude mít město možnost zasáhnout. Navíc zisky půjdou z většiny soukromé společnosti. Ta by měla po 15 letech podnik opustit, čímž by tak připadl celý městu.

Ostrov negativní deviace

Předseda dozorčí rady DPP Lukáš Kaucký (ČSSD) už v březnu uvedl, že veškerá rozhodnutí společného podniku musí být přijímána jednomyslně. Souhlasit tedy musí město i soukromý investor. „Město má spolupracovat s developery a obecně se soukromým sektorem. Jen my se tady tváříme, jako bychom byli ostrov negativní deviace,“ míní Krnáčová.

Výstavba metra D, na které by se podílel společný podnik, bude rozdělena do více fází. V první má vzniknout úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Má jít o investici za zhruba 40 miliard korun.

V pražské zoo přivítali dva nové lední medvědy

  • Nejčtenější

Ostuda českého fotbalu. Pohár končil bitkou fanoušků, zasáhli těžkooděnci

22. května 2024  20:41,  aktualizováno  22:54

Místo vítězného křepčení s pohárem hromadná bitka fanoušků. Ostuda, ze které se bude český fotbal...

Vychytávka jako z Jamese Bonda. Řidič za jízdy měnil na autě poznávací značky

22. května 2024  14:23

Pražští policisté si na začátku května všimli vozu, které nemělo odpovídající poznávací značku a...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Divácký rekord? Pro Česko není velkou výzvou, spíš by MS mělo hostit častěji

20. května 2024  6:29

Asi žádné jiné číslo se při fanouškovských náletech na hokejovém mistrovství světa neřeší víc. 741...

Plzeň - Sparta 1:2, k titulu i pohár. Finále rozhodl v nastavení Birmančevič

22. května 2024  17:14,  aktualizováno  20:03

Sparťanští fotbalisté po pěti dnech slaví další trofej. Po zisku titulu zvítězili ve finále...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Lezci přimontovali na obchodní dům Máj i druhého motýla od Černého

19. května 2024  17:06

Na fasádu obchodního domu Máj na pražské Národní třídě dělníci v neděli namontovali druhého...

V metru ve stanici Náměstí Republiky spadl do kolejiště člověk, provoz byl zastaven

25. května 2024  22:38,  aktualizováno  23:03

„Na stanici metra B spadl do kolejiště člověk. Provoz metra je přerušen v úseku Smíchovské nádraží...

Bohemians - Pardubice 0:1, jediný gól dal z dorážky Daněk, domácí dohráli bez Puškáče

25. května 2024  19:59

Pardubičtí fotbalisté nejlíp zvládli skupinu o záchranu, v závěrečném dějství vyhráli na Bohemians...

Česká tradice fyzických trestů. Každý druhý rodič schvaluje fackování dětí

25. května 2024

Premium Maminčin nový kamarád se na mě často zlobí. Křičí, že neposlouchám. Když jsme spolu sami, často mi...

80 bodů není dost. V Praze neuspěli ani žáci s vysokým průměrným výsledkem

25. května 2024  11:25

„Smutné je, že i dítě, které se dva roky připravuje na Cermat a poslední půlrok navíc velmi...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...