Autobus PID v nových barvách

Autobus PID v nových barvách | foto: PID

Sjednocení pražské MHD do šedo-červené barvy získalo prestižní ocenění

  • 94
Nová jednotná vizuální identita autobusů, tramvají, ale do budoucna například i pražského metra, získala ocenění v jedné z největších světových designových soutěžích Red Dot Awards. V nových barvách už jezdí 140 autobusů i elektrobusů v Praze i Středočeském kraji, šest tramvají a také první vlaková jednotka CityElefant.

„Po jednom z největších českých ocenění v soutěži Czech Grand Design se náš nový vizuální styl PID může pyšnit také jednou z nejprestižnějších světových cen Red Dot. To svědčí jak o kvalitě vítězného návrhu, tak i správnosti naší volby při výběru nové tváře Pražské integrované dopravy,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Proces postupného zavádění nové vizuální identity PID, který byl schválen loni v červnu, plynule pokračuje. Do výroby jdou nové elektrické i motorové jednotky pro městské i příměstské vlakové linky, v novém kabátě pak budou všechny další modernizace pražských tramvají a také chystaná zakázka na zcela nové tramvaje. „Čeká nás také mnoho nových pražských autobusů i trolejbusů,“ doplnil náměstek.

„Jsme především rádi, že se nový vizuální styl daří implementovat v Praze i Středočeském kraji. Každé pozitivní reakce si vážíme a prestižního ocenění obzvlášť,“ doplňuje Petr Štěpán ze studia superlative.works, které nový design vytvořilo.

Spolupráci s designéry si pochvaluje i ředitel Ropid Petr Tomčík. „S designéry jsme i nadále v úzkém kontaktu, protože vznikají stále nové typy vozidel, pro které je potřeba připravit detailní manuál ještě před výrobou takového autobusu nebo vlaku,“ dodává Tomčík s tím, že v rámci nové koncepce se identita PID přenáší i na nejrůznější informační materiály a propagační tiskoviny.

Soutěž na novou vizuální identitu však sklidila i kritiku. Opoziční ODS se například nelíbil postup vedení města při výběru návrhu, podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl netransparentní. Podle vedení města to však byl v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit. Plán zkritizovaly také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN).

„V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl v srpnu 2020 předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.

Proti plánu veřejně vystoupil také architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozil právním sporem z důvodu ochrany duševního vlastnictví.