Dělníci v rámci stavby metra D prorazili poslední metry ze spojovacího tunelu...

Dělníci v rámci stavby metra D prorazili poslední metry ze spojovacího tunelu ze stanice Pankrác do stanice Olbrachtova. (1. prosince 2023) | foto: Radek Vebr, MAFRA

Nabídka neúspěšného uchazeče o stavbu metra D měla obsahovat chyby v referencích

  • 3
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začátkem roku zrušil výběr vítěze zhotovitele stavby druhého úseku metra D. Mezitím se množí zprávy o chybách v nabídkách jednotlivých uchazečů. Podle zjištění iDNES.cz mohlo sdružení firem PORR, Vinci a Marti (PVM), které pražský dopravní podnik vyloučil z mnohamiliardového tendru, chybovat i v části nabídky, která se věnovala referencím.

Sporná reference se měla týkat zakázky metra v bulharském hlavním městě Sofia. Společnost (PVM, pozn. redakce) měla kvalifikaci hlavního manažera doložit zkušenostmi s alespoň jednou ze dvou požadovaných razících metod –⁠⁠⁠⁠⁠ NRTM nebo TBM. (pozn. redakce, původně zde bylo uvedeno, že požadavek byl na obě metody, za nepřesnost se omlouváme).

Z dodatečně získaných podkladů ale vyplynulo, že hodnota ražby NRTM metodou u dané zakázky nedosahovala požadované hodnoty jedné miliardy korun.

Reference na ražbu NRTM nebyla zadavatelem uznána. Zadavatel, Dopravní podnik hlavního města Prahy, uznal zakázku pouze z hlediska jedné ze dvou požadovaných metod ražby, a to TMB. Za chybějící referenci spjatou s NRTM metodou strhl zadavatel účastníkovi PVM body.

Vyloučená reference na metro v Sofii

Hovoří o tom příloha materiálu Z-1183 textu zastupitele Ondřeje Prokopa, který pražské zastupitelstvo nakonec neschválilo. V ní se píše, že jedna konkrétní zakázka (Metro Sofia) nebyla z tohoto důvodu uznána. Text byl do 16. 11. 2023 dostupný na stránkách ZHMP volně ke stažení, od té doby je však nedostupný. Redakce iDNES.cz jej má k dispozici.

„Zadavatel (DPP) nabídku našeho sdružení nevyloučil z důvodu referencí. Naše reference posuzoval velmi pečlivě a několikrát na rozdíl od referencí Subterry. Dokonce k tomu využil instituci Ministerstva zahraničí a dotazoval se zahraničních investorů, kteří naše reference všichni potvrdili. I zadavatel (DPP) naše reference po důkladném a několikastupňovém zkoumání nijak nerozporoval, tedy přijal. Tudíž nevidíme žádný důvod sdělovat k tomuto detaily do médií,“ uvedla tisková mluvčí VINCI Construction CS Iveta Štočková.

Podle PVM zadavatel požadoval doložení alternativně jedné nebo druhé metody. Zakázka metro Sofie splňovala požadavek ražby TBM v hodnotě nad 1 mld. Kč, a splňovala tak podmínky pro udělení bodového hodnocení. Podle PVM nebyla reference zadavatelem uznána jen proto, že v nabídce nebyla uvedena technologie ražby. PVM s tím nesouhlasí a brání se proti tomu u ÚOHS.

Hlavní vedoucí výstavby měl 23 let

Druhým sporným bodem jsou pochybnosti o splnění povinných personálních kvalifikačních požadavků u klíčových osob PVM. Konkrétně jde o to, že pracovníkovi navrženému konsorciem PVM na pozici hlavního vedoucího výstavby bylo v době zahájení ražeb (2004) referenční zakázky „Dálnice D2 Bratislava, Lamačská cesta – Staré grunty – tunel Sitina“ pouhých 23 let a vysokou školu dokončil teprve v roce 2002.

Podle zveřejněných materiálů tedy nemělo být možné, aby splňoval požadavky zadávací dokumentace na danou funkci v rámci tunelové stavby. PVM to odmítá s tím, že praxe hlavního manažera projektu byla zadavatelem zevrubně ověřována. V rámci tohoto ověření bylo podle PVM mimo jiné doloženo prohlášení tehdejšího zaměstnavatele, referenční list experta, zápisy ze stavebních deníků, čestné prohlášení, dílčí protokoly o předávání prací, protokol o předání díla a další. Podle PVM zadavatel vše ověřoval i u objednatele stavby, který rovněž splnění kvalifikace bezvýhradně potvrdil.

„Kvalifikaci odborně posuzovala Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) a na základě jejich vzdělání a praxe jim udělil zadavatelem požadovanou autorizaci ve stupni Inženýr. ČKAIT je nezávislá instituce autorizovaných inženýrů s technickým vzděláním a praxí,“ uvedla Štočková.

Metro D v nejistotě. ÚOHS zrušil výběr vítěze třicetimiliardového tendru

Když v polovině ledna ÚOHS nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru firmy Subterra a Hochtief na stavbu další části metra D, argumentoval tím, že v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady jednoznačně prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body. Samotné reference však úřad nezpochybnil.

Zadavatel věc komentovat nechce, respektive nemůže s ohledem na zákon o zadávaní veřejných zakázek (ZZVZ).

„Omlouváme se, ale nesdělujeme a ani nemůžeme sdělovat žádné detaily k probíhajícím veřejným zakázkám, u kterých navíc Úřad pro hospodářskou soutěž šetří návrhy uchazečů proti rozhodnutím zadavatele,“ uvedl na dotaz iDNES.cz Daniel Šabík, vedoucí odboru komunikace DPP.