„Koloběžky jsou z našeho pohledu jen turistická atrakce, která slouží podnapilým alkoturistům k pořádání závodů. Máme mnoho případů, kdy došlo ke zranění chodců. Bereme to, jako že si někdo zprivatizoval veřejný prostor pro své podnikání,“ říká starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN).
Podle něj se městská část snaží dostat koloběžky pryč podobně, jako se to dříve povedlo magistrátu v případě segwayů. Město v roce 2016 přijalo jejich regulaci v památkové rezervaci a v dalších místech s vysokou koncentrací pěších.
Zatím se však radnice Prahy 1 snaží s největšími provozovateli koloběžek, firmou Lime a Bolt, dohodnout na určitých omezeních.
„Pohozené koloběžky vadí především handicapovaným. Už jsme dokázali vymezit koridory pro cyklisty a totéž chceme zavádět také pro koloběžky,“ dodává starosta. Praha 1 začala vymezovat parkovací místa pro koloběžky zejména v blízkosti přechodů pro chodce, kde byla parkovací místa pro automobily.
Výmluvy na osobu blízkou
Boj s provozovateli koloběžek je pro radnice mnohdy marný.
„Když jsme zkusili správní řízení za neoprávněný zábor tam, kde bylo pět až deset koloběžek najednou, tak nám provozovatelé psali, že oni je tam nezaparkovali, že jsou jen provozovateli a nikoli vlastníky,“ vysvětluje radní pro dopravu v Praze 1 Richard Bureš (ODS). Na dotaz radnice, kdo nevhodně zaparkované koloběžky řídil, přišla strohá odpověď s odůvodněním, že šlo o osobu blízkou, kterou nemohou udat.
V Budějovicích přibývá nehod na elektrokoloběžkách, policie řeší i tři denně |
Podle radního pro dopravu už ale v přístupu provozovatelů došlo k drobnému zlepšení.
„Jednáme s nimi, aby zavedli zóny, kde se motor koloběžek vypne. Když má koloběžka vypnutý motor, tak se s ní téměř nedá jet, protože na odrážení je těžká,“ vysvětluje radní. Tento systém má fungovat například na Královské cestě, kde se denně pohybují tisíce turistů.
Radnice chce také zavést možnost, aby se nevypínal placený pronájem koloběžky, dokud nebude stát na určeném místě. Tento režim už zkouší Praha 3, která rovněž vymezila řadu parkovacích míst pro koloběžky. Firmy Lime i Bolt v Praze 3 také znemožňují uživatelům parkovat mimo určená místa.
„Podobnými změnami projde také Praha 7, pak budeme na řadě my. Přál bych si, aby na koloběžkách bylo povinné ručení, protože škody jsou vysoké,“ dodává radní z Prahy 1. Kdy by mohlo dojít k popisovaným změnám, si však netroufá odhadnout.
Chodník není bezpečný
Na mnoho nebezpečných situací, které v provozu vznikají, upozorňují také čtenáři. Marie se s koloběžkáři střetává každý den.
„Elektrické koloběžky a kola jsou rozestavěné skoro v každé ulici. Místa je málo a koloběžky jsou zaparkované opravdu kdekoli – uprostřed chodníku, na vstupu na přechod, často leží. Je pak složité je například s kočárkem objíždět,“ uvádí a není v tomto ohledu jediná. Další desítky stížností na vozítka se objevují na sociálních sítích centrálních městských částí.
Na závažnost problémů se sdílenou dopravou ukazuje skutečnost, o kolik koloběžek a kol se vlastně jedná. Lime ještě před covidem uváděl, že měl v metropoli 1 500 koloběžek, a druhý velký provozovatel Bolt má aktuálně 1 200 koloběžek a 650 sdílených kol.
Na e-koloběžce v helmě, bez sluchátek, apelují záchranáři. Přibývá nehod |
„Zatím jsme jediný poskytovatel mikromobility, který uživatele vede k používání virtuálních parkovacích bodů, oproti zanechávání strojů kdekoliv po městě. To znamená, že se v některých místech koloběžky sbírají,“ vysvětluje Lucie Krahulcová ze společnosti Bolt. Konkurenční Lime funguje na podobném principu.
Se zaváděním opatření do praxe má ovšem Bolt problém, jak se přesvědčil redaktor MF DNES ve čtvrtek při procházce centrem. Nevhodně zaparkovaná koloběžka firmy Bolt byla například na kraji Karlova mostu.
Umravnit jezdce na koloběžkách se snaží také magistrát. „Mnoho lidí vnímá koloběžky jako hračku, která patří na chodník, i když to tak není a to je samozřejmě chyba,“ vysvětluje Karolína Klímová z odboru dopravy. Na dodržování pravidel má dbát městská i státní policie, ale ty limituje jejich dlouhodobý podstav.