Štvanická lávka přes Vltavu se začala stavět začátkem ledna.
Začíná u Holešovické tržnice, opírá se o severní cíp ostrova Štvanice a ústí v Karlíně na Rohanském ostrově. A právě tady stavbaři učinili nečekaný objev, zhruba dva metry pod současným terénem vykopali kompletní kolejové pole na betonových pražcích.
Přes Rohanský ostrov vedla historická železniční trať z Vysočan na zbourané nádraží Těšnov. Právě v těchto místech bývalo kolejiště nejrozsáhlejší.
Na letecké mapě z 50. let 20. století můžeme vidět jednak koleje takzvaného nákladního obvodu, jednak u břehu Vltavy vlečku do libeňského přístavu.
„Toto jsme nečekali, staré koleje tady už dávno neměly být,“ říká mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch. Poslední vlak na Rohanský ostrov dojel v červnu 1984, záhy potom úřady trať definitivně zrušily.
„Vypadá to, že si tehdy dělníci usnadnili práci. Proč koleje vytrhávat, když je mohli jednoduše zasypat,“ dodává Šuch.
ZANIKLÉ TRATĚ: Po stopách těšnovské dráhy |
Staré koleje těšnovské dráhy se dokončení stavby Štvanické lávky nedočkají. Překážely, a tak se dočkaly stejného osudu, jako jejich kolegyně před téměř 40 lety, stavbaři je rozřezali autogenem.
Není vyloučené, že se při rekultivaci Rohanského ostrova objeví další pozůstatky dráhy na Těšnov.