Mizející Praha
Sledovat další díly na iDNES.tvV úvodním dílu se reportér vydal po stopách těšnovského nádraží v Karlíně, které muselo ustoupit stavbě magistrály.
Nádraží Praha-Těšnov či také Denisovo nádraží pocházelo ze sedmdesátých let 19. století. „Říkalo se o něm, že je to nejkrásnější středoevropské nádraží,“ uvedl architekt Zdeněk Lukeš.
Dominantou stavby byla čelní část též zvaná vítězný oblouk. Nyní je však budova minulostí a na jejím místě stojí ne příliš vzhledný park.
„Bourala se za bolševika, souviselo to se stavbou Severojižní magistrály. Ta mimochodem znamenala odstranění i dalších cenných budov v téhle oblasti,“ přibližuje Lukeš.
Poslední vlaky nádražím projely začátkem července 1972, budova byla uzavřena a postupně chátrala. Přestože stavba patřila na seznam nemovitých kulturních památek, město rozhodlo v 80. letech o její likvidaci. Nádraží šlo definitivně k zemi v roce 1985.
„Přitom tehdy existovaly celkem reálné plány na záchranu objektu, že by se mohl pootočit, případně zbourat jen jedno křídlo. Jedním z posledních zoufalých pokusů byla snaha o zachování alespoň oblouku jako symbolické brány, ale ani to nevyšlo,“ popisuje architekt.