„V loňském roce máme rekordní počet zkontrolovaných cestujících při stejném počtu revizorů. Lehce roste také počet černých pasažérů,“ informuje generální ředitel DPP Petr Witowski.
V roce 2022 uskutečnili pražští revizoři více než 8,3 milionu kontrol, v rámci kterých udělili přes čtvrt milionu pokut. Tím se v přirážkách k jízdnému DPP dostal zhruba na úroveň předcovidových let 2018 a 2019.
Revizoři v Praze loni lámali rekordy. Vybrali nejvíc peněz za sedm let![]() |
„Nárůst počtu černých pasažérů si vysvětlujeme především energetikou krizí, jelikož tu máme období, kdy lidé jsou na výdaje citliví a možná se snaží tímto způsobem ušetřit. V Praze je navíc stále mnoho lidi na home officech, kdy pro občasné cesty využívají jednorázové jízdenky, které si mohou zapomenout koupit,“ míní Witowski.
Zároveň s tím ale narůstá také počet pokut, které jsou vybrané na místě. Loni už to byla každá druhá. Zhruba čtvrtinu pak provinilci zaplatili do 30 dnů a zbylou čtvrtinu DPP předal advokátům jako pohledávky. Ještě v roce 2018 přitom na místě lidé zaplatili pouze třetinu pokut.
30. května 2021 |
„Platební morálka se zlepšuje, a to především díky zavedení možnosti platit pokutu na místě platební kartou,“ vysvětluje Witowski. Tuto možnost DPP zavedl v květnu 2019.
Nejvyšší počet stížností proti pokutám DPP eviduje ve spojitosti s SMS jízdenkami, které přijdou na mobil až po pár minutách od zaslání zprávy a až tehdy smí cestující nastoupit. Podle Witowského SMS jízdenky ale stejně časem „uhynou“, jelikož je vytlačí jiné možnosti koupě, například prostřednictvím aplikace Lítačka. Dosud jsou ale oblíbené, a tak je DPP rušit zatím nechce.
Milostivý podzimZkraje června posvětil svým podpisem prezident Petr Pavel novou oddlužovací akci s názvem Milostivý podzim. V rámci něj budou mít lidé možnost splatit dluhy například na daních či sociálních odvodech, a to stejně jako v případně Milostivého léta, s prominutím úroků, penále a dalšího příslušenství. Byť je akce směřovaná především na dluhy vůči státním institucím, zapojí se také Praha. Dluhy, které hlavní město eviduje, jsou ale například v porovnání s Finančním úřadem velmi nízké. Za celé město i jeho části činí pouze 12,87 milionu korun, přičemž odpustitelné části dluhů dosahují jen 2,36 milionů korun. Většinou jde o dluhy na poplatcích za psy nebo za zábor veřejných prostranství. Jelikož se jedná o novou akci, není ještě jasné, které městské části se do ní zapojí. Šanci se přihlásit mají do konce září. |
Dluhy, které černí pasažéři u DPP mají, se podařilo výrazně zredukovat díky oddlužovacím akcím, které stát v posledních letech zorganizoval. Jedná se o dvě takzvaná Milostivá léta a také o ukončení bagatelních exekucí a zastavení dětských exekucí, díky kterým si DPP mohl odškrtnout skoro 104 tisíc pohledávek.
V rámci Milostivých lét se mohl dlužník exekuce zbavit tím, že zaplatil takzvanou jistinu, tedy dlužnou částku a poplatek exekutorovi, a byly mu odpuštěny úroky a penále. Díky těmto akcím se podařilo ukončit více než 15 tisíc exekucí, valná většina z nich přitom již při té první.
„V případě druhého Milostivého léta se podařilo ukončit pouze desetinu exekucí oproti tomu prvnímu. Evidentně kdo to chtěl u DPP vyřešit, tak to zvládl, což umožnila relativně nízká jistina,“ sděluje pražský zastupitel a poslanec Patrik Nacher (ANO).
Dodává také, že tuto možnost využili zejména lidé, kteří měli pouze jednu exekuci. „Ten, kdo měl pět exekucí a dvě z toho se týkaly dopravního podniku, tak si řekl, že je mu jedno, jestli má exekucí pět, nebo tři, protože pořád se například dotýkala jeho mzdy a podobně,“ míní Nacher.
Rušení starých pokut
Mimo jiné i díky takovým akcím klesá počet lidí s jednou exekucí. Nadále ale roste počet těch, kteří jich mají vícero, průměrně dokonce šest.
929 milionů korun dluží černí pasažéři dopravnímu podniku. 255 tisíc pokut rozdali pražští revizoři v loňském roce. |
Skoro 85 tisíc exekucí se podařilo zastavit díky novele zákona, která automaticky po třech letech ruší takzvané bagatelní exekuce, tedy ty, jejichž jistina nepřesahuje 1 500 korun. V případě DPP se to týkalo pohledávek z let 1993 až 2008, kdy byly pokuty nižší. V pozdější době už výše pokuty za jízdu načerno hranici pro bagatelní exekuce přesahovala.
Vize, se kterou jsme do toho šli, byla, zbavit se těch nánosů z minulostí,“ komentuje Nacher. Pro dopravní podnik navíc ukončení těchto exekucí znamenalo slevu na daních ve výši 17 milionů korun.
Kvůli budoucnosti vymáhání shání momentálně DPP nové advokátní kanceláře, které budou podnik zastupovat. „Upravili jsme systém, jakým vymáháme. Spoustu věcí si nyní děláme sami, například zasíláme první výzvy k uhrazení, které mají úspěšnost třicet procent,“ uzavírá Witowski.