Konec školních linek po dobu vládního zrušení školní výuky oznámil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. „Bylo by zbytečné mít je nyní v provozu,“uvedl. Nevyjedou tak linky 251 až 275.
Omezení se dotkne i linky 119, která jezdí na pražské letiště. Podle náměstka není v současnosti tolik vytížená, takže bude navazovat jen na každé druhé metro.
Scheinherr také upozornil na to, že dopravní podnik se skutečně může kvůli koronaviru potýkat i s nedostatkem řidičů. Kromě toho, že dopravní podnik se s tímto problémem potýká již dlouho totiž svou roli může sehrát to, že někteří řidiči byli během jarních prázdnin v Itálii a platí pro ně čtrnáctidenní karanténa. Někteří z nich také budou pečovat o své děti, které mají prázdniny.
Náměstek pro dopravu tak doporučil, aby si lidé zkontrovali na webu a v aplikacích, zda jejich spoj jede.
Zatím stále není jasné, kolika řidičů se to může týkat. Podle pražského organizátora dopravy (Ropidu) může jít maximálně o desítky případů, převážně ve Středočeském kraji, kde v oblastech Rakovníka, Mělníka, Prahy-západ a Prahy-východ končily jarní prázdniny až 8. března.
Podobně hodlá situaci řešit i Brno. Primátorka Markéta Vaňková se nechala podle ČTK slyšet, že kdyby doma s dětmi zůstalo mnoho řidičů MHD v Brně, jezdila by MHD v delších intervalech. Večer pak Brno oznámilo, že i ono ruší školní lnky.
Dezinfikování MHD
Dopravní podnik už dříve několik opatření proti šíření nového koronaviru v městských hromadných prostředcích. Například u souprav v metru a v tramvajích se od minulého týdne otevírají všechny dveře automaticky. Cestující tak nemusí sahat na tlačítka na dveřích.
Interiéry všech autobusů a tramvají jsou také denně dezinfikovány ozonem. V jednání je dezinfikování v soupravách metra, kde se zatím pouze zvýšila frekvence čištění madel, klik a záchytných tyčí.
„S ozonizací autobusů jsme začali o víkendu v garážích na Kačerově a dnes v Řepích, kde se prioritně zaměříme na autobusy, které jezdí na linkách na/z Letiště Václava Havla Praha. Další garáže budeme postupně přidávat,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Dvanáctimetrový autobus je dezinfikován asi třicet minut a dalších třicet se musí interiér vyvětrávat. Denně je tak ošetřeno 40 autobusů.
Dopravní podnik také testuje novou antibakteriální a antivirovou dezinfekci na principu nanopolymerů.
Taxikáři musí větrat
Novými opatřeními se začínají řídit i pražští taxikáři, mezi kterými se objevil 38. infikovaný. Například taxislužba Liftago doporučila svým řidičům častěji větrat a čistit vozy.
„Součástí doporučení je i informace o tom, ať pomocí vhodných prostředků častěji otírají kliky,madla, nebo jiná místa, s kterými lidé přicházejí do styku. Nechceme vyvolávat paniku, která zatím podle nás není na místě, a doporučujeme především prevenci a zvýšení hygienických opatření,“ řekl Tomáš Kápl, marketingový manažer Liftaga.
Firma je také připravena spolupracovat s úřady v případě podezření nákazy u cestujících.
Podobné doporučení dostali řidiči největší pražské taxislužby AAA Taxi, kteří by měli čistit auto po každém zákazníkovi.
„V pátek jsme rozdali řidičům rozprašovače s dezinfekcí. Mají teď povinnost před každou směnou vydezinfikovat pevné plochy v autě. To samé po každém zákazníkovi, to znamená vyčistit venkovní i vnitřní kliku, nebo očistit místo, kterého se zákazník dotkl,“ uvedl šéf společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.
Taxislužba Bolt svým řidičům doporučila, aby dodržovali nařízení ministerstva zdravotnictví. V případě nemoci by měi zůstat doma. Místo osobní konzultace firma komunikuje s řidiči telefonicky, uvedl za Bolt regionální manažer Roman Sysel.
6. března 2020 |