Zástupci společnosti Rencar v pondělí novinářům řekli, že pražskému dopravnímu podniku (DPP) vzniká škoda asi 130 milionů korun, nevýhodná byla podle nich i další řízení. Naopak DPP v reakci uvedl, že díky transparentním tendrům získává ze zlomku ploch více peněz než dosud od firmy Rencar a obvinění je nesmyslné. Podnik a Rencar se soudí o smlouvu na reklamu v MHD z roku 1997, která je podle DPP nevýhodná a neplatná, což Rencar odmítá.
Podle místopředsedy představenstva firmy Rencar Bohumila Chomáta spadají i citylight vitríny do smlouvy z roku 1997, kterou firma považuje za platnou. Nové podmínky pronájmu podle něj nejsou pro podnik výhodné a tendr byl vypsán netransparentně. „DPP uzavřel ke smlouvě z roku 2018 také nový dodatek, kterým podstatně mění podmínky smlouvy, a to v neprospěch DPP. Částka, o kterou tak DPP v rámci tohoto dodatku přichází, dosahuje téměř 130 milionů korun,“ uvedl Chomát. DPP v reakci uvedl, že dodatek vůbec neřeší výši ani předmět nájmu.
Žaloba od firmy, kterou vyšetřuje policie
„Již v minulosti se pokusila společnost Rencar napadnout výběrová řízení u soudů, kde vždy pohořela. Podání trestního oznámení je zřejmě další pokus. Je to paradoxně společnost Rencar, kterou Policie ČR vyšetřuje kvůli smlouvě s DPP, a ve které proběhly v posledních letech dvě policejní razie s cílem zajištění důkazních materiálů.
Smlouva mezi DPP a Rencarem má další trhliny. Soud ji označil za neplatnou |
„Nový nájemce je nadále povinen platit za všech minimálně 1196 reklamních ploch. Pouze tento kontrakt přináší DPP o více než 500 milionů korun vyšší příjmy za stejné plochy, které v minulosti užíval jiný nájemce,“ dodal podnik. Je to podle něj jasný projev péče řádného hospodáře.
Pokud jde o transparentnost, tendry byly podle podniku otevřené a Rencar se mohl přihlásit. „Bohužel, jimi předložené nabídky byly pro DPP méně výhodné, nebo se výběrového řízení neúčastnila vůbec,“ uvedl.
BigBoard: Arogance Jcdecaux nezná mezíArogance francouzské firmy Jcdecaux, která je obviněna z korupce, nezná mezí. Ve snaze bránit svoji neplatnou smlouvu s Dopravním podnikem napadá ostatní účastníky transparentního výběrového řízení. Rencar napadá dodatek k naší vysoutěžené smlouvě, tento dodatek však pouze řešil předání pronajatých ploch a nikoliv cenu či rozsah nájmu. Naše společnost vůbec nerozumí tomu, co má být obsahem sdělení Rencaru a myslíme, že to neví ani sám Rencar. Pikantní na celé věci je, že když se JCDecaux samo nebo prostřednictvím některé z dceřiných firem účastní výběrového řízení, které prohraje, označí ho vzápětí za netransparentní. Aktivitu Rencaru vnímáme pouze jako snahu odvrátit pozornost od jejich neplatné smlouvy s DPP a obranu stamiliónových dividend, které postupně odešly z mateřské Jcdecaux do Francie. Richard Fuxa, BigBoard |
DPP je přitom menšinovým akcionářem Rencaru, ve firmě vlastní 28 procent. Reklamní vitríny v metru dosud provozovala firma euroAWK, které DPP v roce 2013 ukončil smlouvu a do loňska se o platnost ukončení soudil. Soud nakonec rozhodl ve prospěch podniku, který loni vysoutěžil nového provozovatele.
Předseda představenstva společnosti Rencar Pavel Slabý v pondělí také uvedl že trestní oznámení je prvním krokem a další budou následovat. Advokát firmy Miroslav Krutina řekl, že oznámení bylo podáno pro čtyři trestné činy - porušení povinnosti při správě cizího majetku, porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a pletichy při zadání veřejné zakázky.
Naopak načasování podání trestního oznámení podle DPP může vzbuzovat podezření, že souvisí s informacemi, o kterých server iDNES.cz psal minulý týden. Podle nich soudy už v roce 2009 v odůvodnění k rozsudkům k jiné kauze mimo jiné konstatovaly, že smlouva mezi společností Rencar a DPP je absolutně neplatná.
Soud, který trvá již tři roky
Spor mezi DPP a Rencar začal v roce 2016. Točí se kolem smlouvy z roku 1997, která měla platit do roku 2031 a zahrnuje pronájem desítek tisíc reklamních nosičů na dopravních prostředcích, v metru nebo na zastávkách. Podnik ji vypověděl v roce 2016 poté, co ji vedení DPP a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou. DPP zároveň zpětně napadl její platnost.
Soud se naposledy otázkou platnosti smlouvy zabýval v květnu, další jednání by mělo být na podzim. Dopravní podnik argumentoval posudkem, podle kterého by měl za pronájem ploch pro reklamní činnosti dostávat výrazně více než stávajících necelých 50 milionů Kč ročně. Na trhu by podle zástupců podniku bylo možné dosáhnout i dvojnásobné částky. Soudy nedávno pravomocně zamítly další žalobu Rencar, ve které se firma bránila právě tvrzení podniku, že mu platí nízký nájem.
Manažer JCDecaux ladil noty s politikem ODS. Firma mu platila statisíce |
Obvodní soud pro Prahu 1 řeší JCDecaux a jejího technického ředitele Tomáše Tenzera také v souvislosti s údajným zvýhodněním při zakázce na pronájem ploch v metru.
Skupina JCDecaux, pod kterou Rencar spadá, na základě jiné smlouvy s městem z roku 1994 provozuje většinu přístřešků MHD v metropoli. Minulé vedení magistrátu označilo podmínky za nevýhodné a schválilo, že smlouvu nebude prodlužovat, na což současné vedení navázalo a připravuje tendr na provozovatele přístřešků.
Rencar a dopravní podnikRencar podepsal smlouvu s dopravním podnikem v roce 1997. Má celkem devět dodatků a končit by měla v roce 2031.
|