Za svými slovy si tehdy Bém stál a přijal i výzvu občanského sdružení Auto*Mat. Vsadili se, že pokud město zaplatí za Blanku víc než 25,7 miliardy korun, navlékne si Bém montérky a odpracuje padesát hodin ve službách Auto*Matu.
Účty za největší podzemní stavbu v Česku se už vyšplhaly téměř k třiceti osmi miliardám a právní analýza společnosti White & Case také poukazuje na nehospodárné počínání už za éry Pavla Béma. Právníci mají podezření, že se například vydávaly faktury za stejnou práci dvakrát.
S čím pomůže metropoli Bém?
Bém se však ke stavbě cyklostezky či rozdávání letáků o alternativní dopravě (tak navrhují Pražané z AutoMatu zaměstnat bývalého primátora) zatím nemá.
Zda si oblékne montérky, se prý ukáže teprve ve chvíli, kdy tunel bude zcela dokončený.
"Pokud se ukáže, že stavba bude dražší než cena v podepsané smlouvě, a pokud bude zjevné, že takovému prodražení se dalo předejít, což nebylo možné například v případě nařízení báňského úřadu po propadech ve Stromovce a dalších, tak samozřejmě padesát hodin odpracuji. Osobně si myslím, že se tak nejspíše k mé nelibosti stane. Ale bude tomu tak až na konci stavby a nikoliv v jejím průběhu," napsal MF DNES Bém.
Současné vedení města se k analýze právníků, již si nechal zpracovat primátor Bohuslav Svoboda, nechce vyjadřovat. "Praha teď projednává se smluvními partnery závěry analýzy právníků. Zároveň čekáme na chybějící a doplňující informace. Pak zveřejníme stanovisko," říká mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.
Bém: Za zdražení nemohu nést odpovědnost
Město nechce komentovat ani to, kdo za výrazně vyšší náklady může. "V této chvíli se o ceně dohaduje město s dodavatelem stavby. Pochopitelně, prodloužení výstavby je dalším možným důvodem zdražení, s tím ovšem zásadně nesouhlasím a odpovědnost za něj nemohu nést," tvrdí Bém.
Hospodaření s penězi na Blanku má kontrolovat i odbor městského investora. Tomu v době vlády Pavla Béma vládl Jiří Toman. Oba přátelé vlivného podnikatele Romana Janouška.
Toman byl počátkem roku odvolán z funkce, a přesto je podle informací MF DNES na odboru častým hostem. Zastaví se i u náměstka primátora Karla Březiny. Ten už několik měsíců vyjednává o slevě za tunel Blanka.
"S Jiřím Tomanem jsem se samozřejmě jako s úředníkem magistrátu několikrát setkal. Řešili jsme i tunel Blanka. Vyžadoval jsem totiž od něj jako od ředitele odboru veškerou dokumentaci, abychom mohli vše prověřit a zjistit, kde došlo k navýšení," reagoval ve čtvrtek Březina.