Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cyklostezka do Chrástu na zrušené železniční trati má tři roky zpoždění

  15:07
Se zpožděním nejméně tří let bude v příštím roce hledat kraj zhotovitele cyklostezky mezi Plzní a Chrástem. Podle reálného scénáře by ve druhé polovině roku 2023 měla vjet stavební technika na zrušenou železniční trať a tím začít její přestavba na téměř šest kilometrů dlouhou stezku pro cyklisty, vyznavače inline bruslí i pro procházky rodin s dětmi.
Po staré pražské trati mezi Plzní do Chrástem nezbylo už vůbec nic. Vyrůst by tady měla ale cyklostezka.

Po staré pražské trati mezi Plzní do Chrástem nezbylo už vůbec nic. Vyrůst by tady měla ale cyklostezka. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Kraj počítá s evropskou dotací na stavbu za desítky milionů korun. „Žádali jsme už o dotaci z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, ale tam jsme neuspěli. Druhou možností je dotace z projektů ITI Plzeňské aglomerace,“ vysvětlil provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Martin Vít.

Dotace ITI jsou z evropských peněz určené pro rozvoj vybraných oblastí v největších městských aglomeracích v České republice. Projekt cyklostezky v místě zrušené dvojkolejné železniční trati podle všeho splňuje všechny podmínky pro podporu z evropských peněz.

Podle informovaného zdroje v současné době k podání žádosti o dotaci schází jediné rozhodnutí. To se očekává na začátku příštího roku.

Vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Plzeňského kraje Dušan Pakandl řekl, že krajský rozpočet počítá s předfinancováním stavby. „Prostředky jsou součástí schváleného návrhu krajského rozpočtu pro příští rok,“ řekl Pakandl.

Cyklostezka by na plzeňské straně měla navázat na stávající soustavu cyklistických tras u portálu železničního tunelu pod Chlumem. Konec stezky bude v Chrástu u železničního přejezdu, kde se silnice kříží už jen s lokální tratí z Ejpovic přes Stupno do městečka Radnice.

Téměř šest kilometrů dlouhá cyklostezka je stavebně rozdělená na tři části. První dvě, z Chrástu do Bukovce a z Bukovce do Chlumku, zajistí kraj. Zbývající více než kilometr z Chlumku k tunelům je v režii města.

Martin Vít ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje řekl, že mají vydané pravomocné stavební povolení. „Od projektantky už nyní máme dokumentaci pro provádění stavby, kterou potřebujeme pro vyhlášení soutěže. Věřím tomu, že s dotací to dopadne dobře, vysoutěžíme zhotovitele a ve druhé polovině příštího roku se začne stavět,“ řekl Martin Vít.

V zahraničí jsou tyto cyklostezky populární

Na části patřící městu se stavební práce rozběhnou zřejmě až o několik měsíců později. „Projektovou dokumentaci máme hotovou. I když chceme začít stavět co nejdříve, zřejmě to bude až v roce 2024,“ řekla Radka Žáková ze Správy veřejného statku města Plzně.

Náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar řekl, že město bude nejprve budovat asi 150 metrů dlouhý úsek u Chlumku, kterým napojí novou cyklostezku na systém stávajících cyklotras kolem Chlumu.

„Protože město narozdíl od kraje zatím nezískalo od Správy železnic bývalou trať do vlastnictví. Připravujeme proto žádost o převedení bývalé trati do majetku města a chceme rychle zpracovat projekt na zbývajících 1,1 kilometru cyklostezky k železničnímu tunelu,“ vysvětlil Tolar.

V zahraničí jsou cyklostezky vybudované namísto zrušených železničních tratí velice populární. Jedna z nejbližších začíná v Bavorsku jen kousek za bývalým hraničním přechodem u Rozvadova. Více než 52 kilometrů dlouhá trasa vede po bývalé železnici z Eslarnu přes Waidhaus, Pleystein, Vohenstrauss a Floss do Neustadtu an der Waldnaab. Jízdu po takových stezkách zvládají i rodiny s malými dětmi, protože jsou na nich jen pozvolná stoupání limitovaná výkony parních lokomotiv z druhé poloviny 19. století, kdy trati vznikaly.

Po původní trase mezi Chrástem a plzeňskou čtvrtí Doubravka nad řekou Berounkou přestaly vlaky jezdit na konci roku 2018, když byla zprovozněna napřímená trať s nejdelším železničním tunelem v ČR mezi Ejpovicemi a Plzní.

Město Plzeň mělo studii cyklostezky přichystanou už v roce 2018. Jenže zástupci kraje v závěru roku 2018 přišli s myšlenkou na využití jedné koleje pro turistickou drezínu. Inspirovali se projektem na jižní Moravě, viděli v něm turistickou atrakci i pro okraj Plzně.

Správa železnic proto zastavila práce na odstraňování jedné koleje mezi Bukovcem a Chrástem a začala jednání o prodeji kolejí. Ta skončila po třech letech neúspěchem, kraj odmítl zaplatit přibližně 33 milionů korun za ponechané kolejnice, pražce a štěrk. Hejtmanství bylo ochotné zaplatit maximálně třetinu částky. Proto loni plán na turistickou drezínu definitivně padl a Správa železnic nechala odstranit zbývající kolejnice.

Stroj vytrhne dvacet metrů kolejí během pěti minut (3. 12. 2018)

Autor:
  • Nejčtenější

Česko je rukojmím USA, hlásá plzeňský zastupitel v Rusku a touží potkat Putina

7. června 2024  17:07

Zastupitel městského obvodu Plzeň 1 za SPD Jakub Zieba dal opět vědět o své silné náklonnosti k...

Muž uhořel v bytě, manželku našli mrtvou. Policie ji podezírá z jeho vraždy

14. června 2024  8:03,  aktualizováno  14:26

Vražda a následná sebevražda. To je podle policie nejpravděpodobnější verze úmrtí manželského páru...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dřív kopal za Piráty, dnes je Dostál společně s komunisty proti Green Dealu

10. června 2024

Před pandemií covidu byl Ondřej Dostál z Mirošova na Rokycansku expertem na zdravotnictví za Piráty...

Výtržník se vezl na spřáhle vagonu. Když z něj slezl, šel přímo před vlakem

13. června 2024  14:02

Se svým životem hazardoval muž na železniční trati na Plzeňsku. Sedl si totiž na spřáhlo posledního...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V Plzni vyhořel byt, jeden člověk vypadl z okna a tři se nadýchali kouře

9. června 2024  14:09

V Plzni poblíž hlavního vlakového nádraží vyhořel byt ve třetím nadzemním podlaží. Jeden člověk...

Muž uhořel v bytě, manželku našli mrtvou. Policie ji podezírá z jeho vraždy

14. června 2024  8:03,  aktualizováno  14:26

Vražda a následná sebevražda. To je podle policie nejpravděpodobnější verze úmrtí manželského páru...

Napadli bezdomovce a zlomili mu žebra, soud mužům z ostrahy rozdal podmínky

14. června 2024  13:17

Plzeňský okresní soud potrestal podmínkami pracovníky bezpečnostní agentury, kteří loni v lednu...

Plzeňský brankář Hrenák: Post jedničky? Zdravá rivalita k tomu patří

14. června 2024  9:56

Po Samuelu Hlavajovi, který na začátku dubna podepsal dvouletou smlouvu v NHL s Minnesotou, bude...

„Do konce života má co hradit.“ Soud zmírnil makléřce trest za prohýřené peníze

13. června 2024  15:45

I když téměř osm milionů prohraných v automatech bývalá makléřka Šárka Muková nesplatí do konce...

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...