Ke srážce dvou vlaků na Domažlicku došlo 4. srpna 2021 ráno.

Ke srážce dvou vlaků na Domažlicku došlo 4. srpna 2021 ráno. | foto: HZS Plzeňského kraje

Za srážku vlaků u Milavčí může strojvůdce rychlíku, při nehodě zemřel

  • 21
Čelní srážku expresu z Mnichova s regionálním osobním vlakem u Milavčí na Domažlicku, kde loni v srpnu zahynuli tři lidé a 56 se jich zranilo, zavinil strojvůdce rychlíku, který při srážce zemřel. Uvedla to Drážní inspekce v závěrečné zprávě.

Podle Drážní inspekce (DI) strojvůdce rychlíku nerespektoval červené světlo na návěstní svítilně výhybny. Škoda přesáhla 178 milionů korun, její výše nebyla ale ke dni zpracování (9. březnu) konečná.

Při srážce 4. srpna 2021 zemřeli oba strojvedoucí a jeden cestující z lehčího regionálního vlaku RegioShark, který náraz odrazil zhruba 80 metrů. Místo nehody bylo do dvou dnů opravené a průjezdné.

„Šlo o nedovolenou jízdu vlaku Ex 351 za úroveň hlavního odjezdového návěstidla S1 s návěstí ‚Stůj‘, vjetí do postavené vlakové cesty pro protijedoucí vlak Os 7406, následná srážka a vykolejení obou vlaků,“ uvedla inspekce ve zprávě.

Během vyšetřování příčin a okolností havárie se nepodařilo zjistit, proč strojvedoucí nereagoval na návěst Výstraha vjezdového návěstidla výhybny Radonice a následně na dráze zhruba 240 metrů na návěst Stůj odjezdového návěstidla výhybny Radonice. Vyšetřovatelé nezjistili, že by strojvedoucí používal komunikační prostředky.

Podle závěrečné zprávy bylo v den nehody po osmé hodině oblačno, plus 15 stupňů Celsia a nebyla snížená viditelnost.

„V místě nebyly prováděny žádné opravné nebo údržbové práce. Provoz v místě a jeho okolí byl v běžném režimu,“ uvedli autoři zprávy. Podle vnitřního předpisu provozovatele dráhy (Správy železnic) zakazuje návěst Stůj strojvedoucímu jízdu vlaku. Jeho čelo musí zastavit alespoň 10 metrů před hlavním návěstidlem.

Hasiči zveřejnili letecké záběry srážky vlaků (4. 8. 2021)

4. srpna 2021

Výpravčí ve stanici Domažlice nemohl podle zprávy učinit nic, aby srážce zabránil.

Strojvedoucí expresu pracoval u Českých drah od října 2008 nepřetržitě až do nehody. Od prosince 2017 po vykonání odborné zkoušky u společnosti Länderbahn jezdil na trati Plzeň - Česká Kubice státní hranice a dále v úseku Česká Kubice státní hranice - Schwandorf.

„Měl dostatečně dlouhou praxi a podle dokumentace dopravce ČD byl prokazatelně seznámen s traťovými poměry. DI šetřením zjistila, že strojvedoucí byl odborně způsobilý pro práci ve funkci strojvedoucího a délka jeho praxe, zkušenosti a znalosti neměly vliv na vznik této mimořádné události,“ uvedla inspekce.

Podroboval se pravidelným lékařským prohlídkám a podle posudku byl zdravotně způsobilý.

„Kriminalisté dnes na základě závěrečné zprávy DI případ odložili,“ řekla v poledne domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová.

Policejní vyšetřovatelka finální zprávu inspekce obdržela právě dnes. Podle informací ČTK je důvodem odložení případu fakt, že podezřelý ze zavinění nehody - strojvůdce rychlíku, zemřel, a nelze tak zahájit trestní stíhání pro obecné ohrožení z nedbalosti.

Škoda na osobním vlaku přesáhla 65 milionů korun, zbytek byl na vozech expresu a tři miliony korun na zařízení dráhy.

U Milavčí likvidují zdemolovaný vagon (30. 9. 2021)

30. září 2021

,