Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Před tragédií u Rokycan chyboval pilot, za letu zavřel přívod paliva

  12:03
Uzavření kohoutu přívodu paliva jedné ze dvou nádrží zásobujících motor ultralehkého letounu benzinem bylo podle vyšetřovatelů příčinou loňské nehody u rokycanského letiště. O tři dny později zemřel v nemocnici zraněný muž, který cestoval ve stroji společně s pilotem.
U dálnice D5 se pokusilo nouzově přistát malé letadlo. (5. září 2020)

U dálnice D5 se pokusilo nouzově přistát malé letadlo. (5. září 2020) | foto: Petr EretMAFRA

Loni 5. září odpoledne havaroval ultralehký letoun na poli vedle dálnice D5 a nedaleko rokycanského letiště. Po tvrdém dosednutí na právě zorané pole stroj ještě nadskočil. Při dalším kontaktu se zemí se letounu zlomila přední podvozková noha a stroj se převrátil na záda.

Zatímco pilot byl jen lehce zraněný a po vyšetření v nemocnici podepsal reverz, jeho spolucestující po třech dnech hospitalizace zemřel. Vyšetřovatelé nyní vydali závěrečnou zprávu, ve které konstatovali, že chyboval osmasedmdesátiletý pilot. 

„Příčinou letecké nehody bylo vysazení motoru z důvodu přerušení dodávky paliva způsobenou nesprávnou manipulací s palivovým kohoutem jedné z palivových nádrží během letu a následné nezvládnuté nouzové přistání do terénu,“ uvedli v závěrečné zprávě

Let podle záznamu začal na soukromém letišti u Berouna a ve vzduchu byl devět let starý stroj 17 minut. U Zbiroha na Rokycansku pilot podle svých slov zjistil, že mu přístroje ukazují rozdílné množství paliva v obou nádržích. Proto provedl otočku o 360 stupňů, chtěl tak prý vyrovnat množství paliva v nádržích. 

„Po ukončení zatáčky o 360° pravý sloupec paliva naopak klesl na červenou rysku, a levý nadále narostl. Zapnul jsem elektrickou palivovou pumpu a zavřel palivový kohout podle indikace prázdné pravé palivové nádrže. Protože jsem pro ztrátu paliva v pravé nádrži neměl rozumné vysvětlení, rozhodl jsem se letět přímo na letiště Rokycany. V dohledu letiště na přiblížení začal motor ztrácet výkon a nereagoval na ovládání plynu,“ uvedl pak pilot při vyšetřování.

Protože letoun ztrácel výšku i rychlost, zjistil, že až na rokycanské letiště nedoletí. Minuli stromy, přeletěli i nad elektrickým vedením vysokého napětí.

„Krátce na to po dosednutí na pole, kde byla bohužel čerstvá oranice, se po pár metrech letadlo převrátilo na záda a my zůstali viset upoutáni v popruzích. Na moje volání cestující neodpovídal,“ popisoval pilot kritický let.   

Posádce z letounu pomohl traktorista

První byl u letounu traktorista, který ten den oral pole, na kterém se pilot pokusil přistát.

„Před půl třetí odpoledne jsem si všiml uprostřed pole bílého letadla, koly vzhůru. Po příjezdu na místo jsem v kabině letadla uviděl dvě osoby. S tou, co byla při vědomí, jsem začal ihned komunikovat. Ta mi sdělila, že je pilot a s letadlem havaroval. Přeřezal jsem mu bezpečnostní pás a hned co vylezl z kabiny ven, přeřízl jsem i bezpečnostní pás druhé osobě, která nekomunikovala. Společně s pilotem jsme ji vyprostili z kabiny ven. Cestující nijak nekomunikoval a nereagoval na vnější podněty. Situaci jsem oznámil na linku 158,“ řekl vyšetřovatelům traktorista. 

Na místo letěl i záchranářský vrtulník. Přibližně pětapadesátiletého muže, leteckého mechanika, který se s pilotem dobře znal, záchranáři resuscitovali.

„Po kardiopulmonální resuscitaci pacienta se zajištěnými dýchacími cestami ve velmi vážném stavu letecky transportujeme na akutní příjem,“ popsala tehdy mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová.

Vážně zraněný muž zemřel po třech dnech v nemocnici. Případ hned na místě nehody začali řešit i kriminalisté. 

Podle leteckých vyšetřovatelů měl pilot ještě před vzletem z neveřejného letiště u Berouna zkontrolovat množství paliva v letounu měrkou, protože stroj tam nestál na rovné ploše, ale v místě, kde se letiště mírně svažuje. Při nejasnostech o množství paliva za letu se podle nich správně rozhodl přistát na nejbližším letišti.  

„V rozporu s letovou příručkou uzavřel kohout pravé palivové nádrže z důvodu, který neměl vliv na průběh letu. Při kolísání otáček motoru neprovedl kontrolu palivových kohoutů a okamžité otevření kohoutu pravé palivové nádrže v souladu s letovou příručkou,“ vypsali vyšetřovatelé leteckých nehod chyby, které předcházely tragickému přistání. 

Experti doplnili, že v pilotem zavřené nádrži letounu byl dostatek paliva na téměř další dvě hodiny letu. 

„Motor se zastavil po úplném vyčerpání levé palivové nádrže, asi šesti minutách po zavření palivového kohoutu pravé palivové nádrže, ve které bylo po přistání zjištěno přibližně 31 litrů paliva,“ uvedli vyšetřovatelé. Z technické dokumentace stroje vyplývá, že za hodinu letu motor tohoto ultralehkého letounu spotřebuje asi 16 litrů benzinu.  

Autor:
  • Nejčtenější

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Fiorentina 0:0, domácí hlavně bránili, i tak dál drží šanci na semifinále

11. dubna 2024  17:28,  aktualizováno  20:42

Plzeňští fotbalisté uhráli v úvodním čtvrtfinále Konferenční ligy proti italské Fiorentině cennou...

Český patriot zachránil barokní faru v Chudenicích. Chtěl pomoct své vlasti

15. dubna 2024

Zchátralá barokní fara v Chudenicích u Klatov měla štěstí v neštěstí, když na ni narazil český...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Koubek: Jásot po zápase? To kvůli koeficientu. V odvetě chceme hrát stejně

11. dubna 2024  22:08

Vteřinu po skončení zápasu mu ruce vylétly nad hlavu, pak si zapumpoval zaťatou pěstí. Až to...

Muž zkolaboval v podchodu zřejmě po fentanylu, je padesátkrát silnější než heroin

17. dubna 2024  15:35

Strážníci a záchranáři zachraňovali v pondělí muže, který zkolaboval v podchodu u centrálního...

Známá mu nechtěla dát pervitin na dluh, ubil ji tyčí. Recidivista dostal 22 let

17. dubna 2024  10:56

Bartolomej Horváth si už odseděl 14 let za pokus o vraždu starší ženy na Sokolovsku. Nyní mu soud...

Dýchací potíže miminka řešila podle internetu, za jeho smrt dostala šest let

17. dubna 2024  10:04

Krajský soud v Plzni poslal na šest let do vězení čtyřiadvacetiletou ženu, která podle verdiktu...

Luki, až se uklidníš, tak se vrať! A z Červa vyrostl válečník

17. dubna 2024  7:59

Je to rapl a neskrývá to. Poctivý, nesmlouvavý a někdy až nemilosrdný. Dejte mu úkol, splní ho:...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...