Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

Před tragédií u Rokycan chyboval pilot, za letu zavřel přívod paliva

  12:03
Uzavření kohoutu přívodu paliva jedné ze dvou nádrží zásobujících motor ultralehkého letounu benzinem bylo podle vyšetřovatelů příčinou loňské nehody u rokycanského letiště. O tři dny později zemřel v nemocnici zraněný muž, který cestoval ve stroji společně s pilotem.

U dálnice D5 se pokusilo nouzově přistát malé letadlo. (5. září 2020) | foto: Petr EretMAFRA

Loni 5. září odpoledne havaroval ultralehký letoun na poli vedle dálnice D5 a nedaleko rokycanského letiště. Po tvrdém dosednutí na právě zorané pole stroj ještě nadskočil. Při dalším kontaktu se zemí se letounu zlomila přední podvozková noha a stroj se převrátil na záda.

Zatímco pilot byl jen lehce zraněný a po vyšetření v nemocnici podepsal reverz, jeho spolucestující po třech dnech hospitalizace zemřel. Vyšetřovatelé nyní vydali závěrečnou zprávu, ve které konstatovali, že chyboval osmasedmdesátiletý pilot. 

„Příčinou letecké nehody bylo vysazení motoru z důvodu přerušení dodávky paliva způsobenou nesprávnou manipulací s palivovým kohoutem jedné z palivových nádrží během letu a následné nezvládnuté nouzové přistání do terénu,“ uvedli v závěrečné zprávě

Let podle záznamu začal na soukromém letišti u Berouna a ve vzduchu byl devět let starý stroj 17 minut. U Zbiroha na Rokycansku pilot podle svých slov zjistil, že mu přístroje ukazují rozdílné množství paliva v obou nádržích. Proto provedl otočku o 360 stupňů, chtěl tak prý vyrovnat množství paliva v nádržích. 

„Po ukončení zatáčky o 360° pravý sloupec paliva naopak klesl na červenou rysku, a levý nadále narostl. Zapnul jsem elektrickou palivovou pumpu a zavřel palivový kohout podle indikace prázdné pravé palivové nádrže. Protože jsem pro ztrátu paliva v pravé nádrži neměl rozumné vysvětlení, rozhodl jsem se letět přímo na letiště Rokycany. V dohledu letiště na přiblížení začal motor ztrácet výkon a nereagoval na ovládání plynu,“ uvedl pak pilot při vyšetřování.

Protože letoun ztrácel výšku i rychlost, zjistil, že až na rokycanské letiště nedoletí. Minuli stromy, přeletěli i nad elektrickým vedením vysokého napětí.

„Krátce na to po dosednutí na pole, kde byla bohužel čerstvá oranice, se po pár metrech letadlo převrátilo na záda a my zůstali viset upoutáni v popruzích. Na moje volání cestující neodpovídal,“ popisoval pilot kritický let.   

Posádce z letounu pomohl traktorista

První byl u letounu traktorista, který ten den oral pole, na kterém se pilot pokusil přistát.

„Před půl třetí odpoledne jsem si všiml uprostřed pole bílého letadla, koly vzhůru. Po příjezdu na místo jsem v kabině letadla uviděl dvě osoby. S tou, co byla při vědomí, jsem začal ihned komunikovat. Ta mi sdělila, že je pilot a s letadlem havaroval. Přeřezal jsem mu bezpečnostní pás a hned co vylezl z kabiny ven, přeřízl jsem i bezpečnostní pás druhé osobě, která nekomunikovala. Společně s pilotem jsme ji vyprostili z kabiny ven. Cestující nijak nekomunikoval a nereagoval na vnější podněty. Situaci jsem oznámil na linku 158,“ řekl vyšetřovatelům traktorista. 

Na místo letěl i záchranářský vrtulník. Přibližně pětapadesátiletého muže, leteckého mechanika, který se s pilotem dobře znal, záchranáři resuscitovali.

„Po kardiopulmonální resuscitaci pacienta se zajištěnými dýchacími cestami ve velmi vážném stavu letecky transportujeme na akutní příjem,“ popsala tehdy mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová.

Vážně zraněný muž zemřel po třech dnech v nemocnici. Případ hned na místě nehody začali řešit i kriminalisté. 

Podle leteckých vyšetřovatelů měl pilot ještě před vzletem z neveřejného letiště u Berouna zkontrolovat množství paliva v letounu měrkou, protože stroj tam nestál na rovné ploše, ale v místě, kde se letiště mírně svažuje. Při nejasnostech o množství paliva za letu se podle nich správně rozhodl přistát na nejbližším letišti.  

„V rozporu s letovou příručkou uzavřel kohout pravé palivové nádrže z důvodu, který neměl vliv na průběh letu. Při kolísání otáček motoru neprovedl kontrolu palivových kohoutů a okamžité otevření kohoutu pravé palivové nádrže v souladu s letovou příručkou,“ vypsali vyšetřovatelé leteckých nehod chyby, které předcházely tragickému přistání. 

Experti doplnili, že v pilotem zavřené nádrži letounu byl dostatek paliva na téměř další dvě hodiny letu. 

„Motor se zastavil po úplném vyčerpání levé palivové nádrže, asi šesti minutách po zavření palivového kohoutu pravé palivové nádrže, ve které bylo po přistání zjištěno přibližně 31 litrů paliva,“ uvedli vyšetřovatelé. Z technické dokumentace stroje vyplývá, že za hodinu letu motor tohoto ultralehkého letounu spotřebuje asi 16 litrů benzinu.  

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Částí Česka se přehnaly bouřky. Místy polámaly stromy a zatopily sklepy

Českem se přehnaly silné bouřky. S výjimkou severozápadní části země natropily na řadě míst škody. Hasiči už vyjížděli...

Senior se nemohl zvednout a nohy mu oblétával hmyz. Pomohli strážníci

Ve středu ráno řešili neobvyklý případ strážníci v Plzni v Kopeckého sadech. Všimli si seniora, který nebyl v pořádku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Okřídlený šíp bude používat již jen Škoda Auto. Strojírny značku prodaly

Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny...

Bahna na bahně. Den pozemního vojska v Brdech přilákal tisíce lidí

Tisíce lidí přilákal sobotní Den pozemního vojska – Bahna 2022 v někdejším vojenském újezdu Brdy. Mnohým příznivcům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po třech letech se uskuteční Bahna, vojáci předvedou i obrněný Zetor Gerlach

Po třech letech se v sobotu uskuteční 32. ročník akce zvané Bahna. V roce 2020 tradiční Den pozemního vojska s...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Jsem v klubu, kde jsou cíle nejvyšší. Snad budu zdravý, doufá Pilař po návratu

Prošel Německem i několika českými kluby, stejně jej to ale vždycky nejvíce táhlo do Plzně. Jako by magnet jménem...

Plzeň hraje přípravu s Karlovými Vary, poprvé se představí Cadu

Brazilský záložník Cadu, aktuálně poslední posila fotbalistů Viktorie z Pardubic, dnes poprvé oblékne plzeňský dres....

Liga mistrů? Neuvěřitelná, lákadlo je pro ni slabé slovo, zasnil se Řezník

Nepočítalo se s ním, před rokem byl na odchodu. Plzeňský fotbalista Radim Řezník však dostal ještě jednu šanci, s...

Mistrovská Plzeň zahájila přípravu. Šulc míří do Jablonce, skončí i Kayamba

Slova titul se už neštítí jako před rokem. Ani nemohou, vždyť plzeňští fotbalisté vstoupí do nové ligové sezony jako...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...