ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Latislav, MAFRA

Za staré motoráky míří na tratě v Pardubickém kraji další vozy RegioSpider

  • 2
Staré hranaté motoráky řady 810 a 814, které zajišťují třeba spojení mezi Chrudimí a Moravany, v Pardubickém kraji postupně mizí z tratí. Jejich útlum během příštích let navíc ještě zrychlí. Na kolejích se začne objevovat stále více starých německých motoráků, jež jsou obchodně označeny jako RegioSpider.

Hned jedenáct modernizovaných vozidel by se na tratích, které v kraji zajišťují České dráhy (ČD), mohlo objevit v průběhu roku 2023. Jedná se o vozidla typu Stadler RS1, která již pod názvem RegioSpider v kraji jezdí. Ale zatím jen velmi omezeně na Svitavsku.

„Postupná modernizace vozového parku a nahrazování vozidel řad 810 a 814 byla jednou z našich priorit při jednání s národním dopravcem o desetileté smlouvě,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD.

Podle něj je klasické motoráky, které poskytují menší pohodlí, potřeba vyměnit i kvůli plánovanému vylepšování bezpečnosti na tratích.

„V návaznosti na postupné zavádění zabezpečení ETCS bude nutné nahradit tato vozidla, která již tomuto zabezpečení neodpovídají. Na hlavní koridorové trati by měl být výhradní provoz s ETCS zaveden od 1. ledna 2025 a v našem kraji jsou na tuto trať navázány další regionální linky,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého bude nyní probíhat upřesnění finančních kompenzací.

Stadler Regio-Shuttle RS1 alias RegioSpider

Železniční motorové vozy řad 841 a 840 jsou dvě verze typu Stadler Regio-Shuttle RS1 určené pro České dráhy. 841 je základní verze, 840 je verze upravená pro provoz na sklonově náročných tratích. České dráhy své vozy tohoto typu na konci ledna 2013 pojmenovaly marketingovým názvem RegioSpider. První vůz 841.001 dorazil do České republiky z výroby večer v pátek 21. října 2011. V Pardubickém kraji momentálně jezdí na Svitavsku.

České dráhy v současnosti provozují 33 motorových vozů Stadler RS1 pod názvem RegioSpider. Dalších 22 vozidel tohoto typu ČD pořídily koncem loňského roku z Německa, ty dle plánu ještě projdou modernizací obsahující i prvky tzv. bohemizace pro provoz v České republice. 

„Nákup zánovních nízkopodlažních vozidel pro regionální železnici je v poslední době de facto jediným způsobem, jak obměnit vozový park a zároveň výrazně nezvýšit cenu za kilometr. Kapacitně obdobné vozy se již prakticky nové nevyrábějí, a proto jdeme cestou odkupu zahraničních vozidel, která byla v tomto konkrétním případě dříve v provozu na regionálních tratích v Německu,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

Pardubický kraj by měl z celkového počtu pořízených vozidel získat polovinu, tedy jedenáct souprav.

Podle politiků by vozy měly být dostatečně komfortní, i když už si své odjezdily v Německu a nepatří mezi nejmodernější.

„Vozy jsou nízkopodlažní a budou mít dostatek prostoru pro přepravu cyklistických kol. Budou využity na regionálních tratích po celém Pardubickém kraji,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy a dopravní obslužnosti Michal Kortyš (ODS).

Soupravy budou moci jezdit až 120 kilometrů v hodině, což zároveň povede ke zkrácení jízdní doby.

„Podmínkou je ale úprava všech traťových úseků, které nejsou na tuto rychlost uzpůsobeny, a zrušení některých nechráněných přejezdů. Tyto vlaky budou například nasazeny na trať Litomyšl – Choceň a Polička – Žďárec u Skutče. I v těchto případech je úprava na trati nutná,“ dodal Kortyš.