Řidičům v Pardubickém kraji hrozí, že doplatí na hádky o uklízení sněhu

  10:08aktualizováno  10:08
Do Lanškrouna přijel minulý týden sypač, který chtěl nabrat sůl a ošetřit kluzkou silnici první třídy. Silničáři ale sůl nevydali. Je to jeden z příkladů, jak řidiči doplácejí na studenou válku, jež vypukla mezi krajskými silničáři a soukromníky, kteří od nich letos převzali zimní údržbu silnic prvních tříd.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

Kvůli novému modelu zimní údržby v Pardubickém kraji je dusno. Vedení Pardubického kraje obviňuje soukromé firmy, že je zastihla zima nepřipravené, a výsledkem byly nesjízdné vozovky.

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kritizuje zase kraj a jeho silničáře, že dělají soukromníkům naschvály. Zemědělci najednou se starší technikou ošetřují silnice první třídy, moderní vozy nakoupené za dotace skončily na dvojkách a trojkách. Letos se opravdu vyplatí jezdit opatrně.

Potíže podle hejtmana Martina Netolického z ČSSD způsobil stát, když vzal zimní údržbu krajským silničářům a svěřil ji soukromým firmám. „V tomto případě hazardujeme s lidskými životy,“ uvedl hejtman.

„Pardubický kraj neustále klade překážky, aby se prokázalo, že oni zajišťovali údržbu lépe,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

ŘSD: Krajští silničáři nám odmítli pomoc

Původní nápad, třebaže se hejtmanovi absolutně nelíbil, nezněl úplně špatně. Ministerstvo dopravy připravilo tendry na zajištění zimní údržby na dalších osm let, které srazily cenu o stamiliony dolů.

Jenže v Pardubicích, jako v jediném kraji, se soutěž nepovedla a ŘSD na poslední chvíli hledalo, kdo by silnice první třídy v zimě prohrnul a posolil. Požádalo o pomoc Správu a údržbu Pardubického kraje (SÚS), ta ale odmítla.

„Reálně by nám například hrozilo, že budeme vracet dotace, za něž jsme pořídili novou techniku. Do takového rizika jsme jít nemohli,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

„ŘSD nemělo jinou možnost, než narychlo zadat údržbu jinému subjektu, který je schopen v mimořádně krátkém čase provést mobilizaci prostředků pro zajištění požadované služby. V tendru na osm let je na mobilizaci lhůta pět měsíců,“ uvedl Rýdl.

Formou přímého zadání svěřilo ŘSD zimní údržbu na rok konsorciu firem Eurovia a Sovis za bezmála 87 milionů korun, které muselo shánět techniku na poslední chvíli.

Obrátilo se i na malé firmy se staršími stroji. Část silnic, například z Dražkovic přes Chrudim až k Zámrsku, nebo silnici I/43 od Březové až do Králík, pro soukromníky dokonce uklízí SÚS. A to se ukázalo jako problém. Krajští silničáři totiž požadují za tuto službu podle ŘSD poměrně vysoké částky. Vyšší, než kolik stát soukromníkům za zimní údržbu platí.

ŘSD za tím vidí schválnost. „Kraj se pouze nesmířil se skutečností, že přišel o údržbu silnic prvních tříd, a tím o převážnou část hospodářského výsledku SÚS, kterou dotoval jiné činnosti,“ uvedl Rýdl.

„Tuto záležitost vnímáme zcela profesionálně, neplýtváme energií na pocity a emoce. Umělé překážky a průtahy v tom může vidět jen ten, kdo nepochopil limity, které má naše organizace pracující ve veřejném prostoru,“ uvedl Němec.

SÚS: Bez smlouvy jim sůl nenaložíme

Konsorcium minulý týden na úseky, které má čistit SÚS, povolalo sypače z jiných částí kraje. Takže silnice nebyly ošetřené včas a ještě to vyvolalo zlou krev.

Když například přijel soukromý sypač do Lanškrouna pro sůl, krajští silničáři ji naložit odmítli. „Pokud někdo chce od nás odebírat sůl, musí se tak dít na základě smlouvy a jejích podmínek a nakládat ji je možné jen na vozy, které jsou ve smlouvě specifikovány,“ uvedl provozní náměstek SÚS Marian Cvrkal.

„SÚS začala dělat naschvály. Když o zimní údržbu přišli, proč by někomu měli pomoci?“ uvedl Aleš Votočka, jednatel Agrodílny Oldříš, která pro konsorcium nyní jezdí. Firma Eurovia problémy nepřipouští. „Splnili jsme všechny podmínky stanovené investorem,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Hádky o zimní údržbu nejspíš skončí nějakým křehkým smírem. Zda ale budou silnice vypadat minimálně stejně jako v uplynulých letech, to se teprve ukáže.

„My potřebujeme zajištěnou údržbu, pokud bude vše fungovat, jak má, tak osobně s tím problém nemám. Záleží na tom, co přinese zima,“ uvedla starostka Borové u Poličky Lenka Tlustá.

„Je potřeba brát v úvahu, že se jedná o novou věc, která může vykazovat určité potíže,“ uvedl Němec.

Nejčtenější

Do křižovatky není vidět, čílí se řidiči. Podle silničářů je tak bezpečná

Řidičům kruhový objezd u pardubické záchranné služby sice slouží teprve pár...

Kruhový objezd u sídla záchranné služby slouží řidičům v Pardubicích teprve krátce, ale už se na něj snáší kritika...

Hasič odjel na dovolenou do Itálie, první den zachraňoval tonoucí dítě

Miloslav Vašák si užívá dovolenou v Itálii, na úvod zachraňoval topícího se...

Pardubický profesionální hasič Miloslav Vašák odjel na dovolenou do Itálie. Odpočinout si a relaxovat. Hned první den...

VIDEO: Dealer drog ujížděl před policií v obci 140kilometrovou rychlostí

Policisté naháněli ujíždějícího dealera drog, museli se u toho vyhýbat i...

Drogový dealer se pokoušel ujet svitavským policistům, honičku s nimi ale nezvládl a otočil auto na střechu....

Zuřivý dlužník bil exekutora pěstmi, chtěl ho shodit do montážní jámy

Ilustrační snímek

Nervy na uzdě neudržel dlužník, který v Moravské Třebové zaútočil na soudního exekutora. Nejprve na něj křičel, pak ho...

Čára nakreslená umělci se podobá dopravnímu značení, malování úřad zatrhl

Bílá čára v pardubických ulicích vzbudila u mnohých lidí zájem.

Streetartový počin kuriózně pojali umělci v pardubických ulicích. Bílé čáry nakreslené napříč ulicemi, které měl být...

Další z rubriky

Byl to boj a peklo, říká k plavbě na člunu po moři člen výpravy Monoxylon

Na vydlabané replice pravěkého člunu se dvacet mužů plavilo po řeckých...

Expedice Monoxylon III před nedávnem brázdila vody Egejského moře. Jiří Junek, jeden z členů osádky, ve vydlabaném...

Svitavské náměstí už není noclehárnou, bezdomovci začali pracovat

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Když před půl rokem u svitavského nádraží zahájilo provoz zařízení Šance, mnozí projektu, který má bojovat s...

Svitavy vylepší vjezd od Litomyšle, ulici zkrášlí květinovými záhony

Pásy zeleně kolem frekventované výpadovky na Litomyšl by se měly proměnit v...

Výpadovka z Litomyšle je pro řidiče i řadu turistů dnes hlavní vstupní branou do Svitav. Město ji chce nyní proměnit v...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz