Letištní terminál Jana Kašpara v Pardubicích

Letištní terminál Jana Kašpara v Pardubicích | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubické letiště se snad krizi vyhne, aerolinky slíbily lety k moři

  • 16
Bankrot pardubickému letišti nehrozí. Podle politiků totiž letecké společnosti přislíbily vypravit většinu charterů do Bulharska či Řecka. Krize kolem strojů Boeing by tak neměla nový terminál zasáhnout tak výrazně, jak se čekalo.

Kvůli problémům s letadly Boeing 737 Max oznámila společnost Ryanair, že od července ruší pravidelnou linkou z Pardubic do Londýna i přestože byla dotovaná provozovatelem letiště. Navíc se v jednu chvíli zdálo, že stejný důvod bude stát za rušením charterových prázdninových letů k moři.

Obě zprávy by logicky znamenaly ohromné ekonomické potíže pro firmu East Bohemian Airport (EBA), která se o nedávno otevřený terminál Jana Kašpara stará. „Stávající situace je opravdu tragická, protože přichází jedna negativní informace za druhou. Nesmí prostě nastat situace, že to bude jako škola bez žáků nebo nemocnice bez pacientů či dálnice bez aut,“ uvedl hejtman kraje Martin Netolický.

Právě kraji přitom patří třetina firmy EBA, zbytek akcií pak je radnice. A právě její zástupci nyní posílají do světa zprávu, že nakonec nebude tak zle. „Zatím vše nasvědčuje tomu, že se dovolenkové lety z Pardubic do Bulharska, Turecka i Řecka, uskuteční podobně jako v minulých letech,“ uvedla tisková mluvčí města Nataša Hradní.

Informace samozřejmě udělá radost tisícům lidí, kteří už řadu měsíců počítají s tím, že právě z Pardubic poletí například do Středomoří.

„Zcela určitě se podaří zachovat charterové lety. Cestovní kanceláře poté, co tyto lety odřekla společnost Smartwings, jednají s jinými dopravci, kteří mohou přepravu do letních dovolenkových destinací zajistit. Snažíme se jim být maximálně nápomocni. Nyní už probíhají jednání o definitivních letových řádech,“ uvedla ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová.

EBA loni skončila ve ztrátě 15,9 milionů

Nicméně je jasné, že nakonec letů o něco ubude a dá se počítat s tím, že firma EBA bude mít ekonomické těžkosti. Neměly by však být fatální. „Informace o tom, že společnosti hrozí bankrot, které v posledních dnech leckde zazněly, nejsou opodstatněné,“ uvedl předseda představenstva EBA Petr Juchelka.

Podle něj firma loňský rok ukončila se ztrátou 15,9 milionů. „Což je lepší výsledek, než jsme pro loňský rok očekávali. Společnost je v dobré finanční kondici. Nemáme žádné závazky po splatnosti, disponujeme volnými finančními prostředky ve výši 20 milionů,“ doplnil.

Zástupci města jsou rozhodnuti pardubické letiště ekonomicky „podržet“ i v době, kdy uzemnění letadel Boeingů 737 Max působí problémy všem regionálním letištím.

„Shodujeme se v názoru, že se po vybudování nového terminálu nemůžeme zastavit v půli cesty, ale je třeba podpořit další investice do rozvoje letiště, například do vybudování parkovišť, podpory cargo dopravy a podobně,“ řekl náměstek primátora Jan Mazuch z ODS.

Vedení letiště se prý snaží eliminovat dopady rozhodnutí nízkonákladových společností opustit regionální letiště. „S irskou leteckou společností Ryanair se jedná o alespoň částečném zachování pravidelné linky z Pardubic do Londýna, jejíž provoz hodlá společnost od července do října přerušit,“ řekla Hradní.

Zatím není jisté, jak se obtíže projeví na počtu odbavených pasažérů. Zatím se zdá, že jich bude méně než loni, kdy jich vzdušným přístavem prošlo 147 tisíc lidí. „Naše pesimistická verze počtu odbavených cestujících za rok 2019 počítá s 90 tisíci cestujícími. Věřím, že výsledky budou lepší,“ dodala Šmejkalová.

Potíže letiště by se zatím neměly projevit na počtu jeho zaměstnanců. „Lidé se na letišti vyhazovat nebudou, protože firmu čeká hlavní sezona. Ovšem tlak na snížení nákladů je zřejmý,“ dodal Mazuch.