U Svitav končí dopravní omezení, řidiči budou projíždět pod novým mostem

  • 0
Zítra kolem šesté hodiny ranní si řidiči na Svitavsku oddechnou. Na mezinárodním silničním tahu Brno – Svitavy končí téměř půlroční dopravní omezení spojené se stavbou obchvatu Svitav.

Uválcovaný asfalt, dostatečně široké krajnice, svodidla a nalajnované dopravní značení. Tak vypadá nová, přes kilometr dlouhá výpadovka na konci Svitav směrem na Brno. Nejde však o část nového obchvatu, jak se někteří řidiči domnívají, ale pouze o dočasnou komunikaci.

Silničáři ji měli hotovou už v létě, kvůli stavbě nového mostu na budovaném obchvatu však mohou řidiče na novou silnici pustit až nyní.

„Provizorní komunikace vznikla proto, abychom nebyli zahlceni tranzitní dopravou po celou dobu výstavby obchvatu. Po jeho dokončení se z části této silnice stane obslužná komunikace do pole. S nadsázkou říkám, že půjde do budoucna o nejmodernější polní komunikaci v republice,“ říká starosta sousedního Hradce nad Svitavou Kamil Pavliš, který si byl dnes nově vybudovanou silnici prohlédnout. Původní stopu staré silnice už stavaři pomalu přeměňují na obchvat.

Právě obce jako Hradec nad Svitavou a Vendolí, přes které vedly od půlky července objízdné trasy pro osobní a kamionovou dopravu, si oddechnou nejvíc.

Uzavírka silnice I/43 s objízdnými trasami potrvá do konce listopadu.

„Máme silnici tři metry od oken našeho domu a už toho máme taky dost. Od půl čtvrté od rána vám auta pod oknem túrují motory a dostat se z brány autem je taky kolikrát umění,“ okomentovala na sociálních sítích Petra Marková nekonečné kolony nákladních aut před domem.

Zničené komunikace čeká oprava. „Komunikace v obci dostaly zabrat. ŘSD nám slíbilo, že na jaře zhodnotí stávající stav objízdných komunikací a poté přistoupí k opravě,“ dodal Pavliš.

Řidiči osobních aut pocítí konec uzavírky i ve svých peněženkách. Nejen ti poctiví, kteří ušetří pohonné hmoty na šestikilometrové objížďce přes Vendolí, ale i ti, co porušovali zákaz a jezdili po kratší objízdné trase přes Svitavy, která byla určena pro kamiony. Jen za prvních 14 dní v červenci tam dostalo pokutu 96 řidičů.

„Od začátku uzavírky policisté ze svitavského dopravního inspektorátu, obvodního oddělení a oddělení hlídkové služby zjistili celkem 380 přestupců,“ doplnila statistiku přestupků do poloviny listopadu policejní mluvčí Andrea Muzikantová.

Větší omezení související se stavbou obchvatu řidiče na trase Brno - Svitavy už nečeká

Dobrá zpráva pro řidiče je, že uzavřená výpadovka na Brno byla největším omezením, které s výstavbou obchvatu souviselo.

„Do budoucna plánujeme v souvislosti se stavbou obchvatu pouze krátkodobé uzavírky pro osazení říms na mostě, jinak pouze dopravní omezení při napojování obchvatu na stávající komunikace,“ uvedla mluvčí pardubické správy ŘSD Petra Drkulová.

Na téměř deset kilometrů dlouhém obchvatu Svitav aktuálně probíhá výstavba spodní stavby dalších tří mostů. Zemní a přípravné práce pokračují také na křižovatce silnic I/43 a I/35, kde vznikne velká okružní křižovatka. Už na jaře by tam řidiči měli najíždět na dočasné bypassy.

„Spuštění provozu na provizorní komunikaci předpokládáme od dubna 2023. Provoz zde bude obousměrný s vyznačenou sníženou rychlostí,“ řekl k dalšímu postupu Martin Beránek, stavbyvedoucí společnosti Eurovia CS, která se společností M-Silnice obchvat staví.

S velkou pravděpodobností by řidiči na nový obchvat mohli najet už na konci příštího roku. Práce podle stavařů postupují podle stanovených harmonogramů. „Právě se pracuje na inženýrských sítích a na jaře předpokládáme zahájení prací na konstrukčních vrstvách vozovky. V tu dobu budou již hotové všechny náspy i zářezy,“ dodal Beránek ke stavbě za 787 milionů korun.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz