Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Leo Express už ve vlacích odbavuje karty Iredo, lidem ale chybí informace

  9:28aktualizováno  12:58
Leo Express na Orlickoústecku jen pomalu napravuje problémy, které mu vytýkají občané i hejtman Pardubického kraje. Cestování s novým dopravcem si v uplynulých dnech vyzkoušel i reportér MF DNES. Ve čtvrtek firma oznámila, že se podařilo plně zprovoznit odbavování karet Iredo.
Kam ten vlak z Ústí vlastně jede? Na přídi ani na bocích vozu žádná...

Kam ten vlak z Ústí vlastně jede? Na přídi ani na bocích vozu žádná elektronická tabule s informacemi pro cestující není. | foto: iDNES.cz

Když v hejtmanovi Pardubického kraje Martinu Netolickém minulý týden „bouchly saze“ kvůli přetrvávajícím nedostatkům nového dopravce na dvou tratích na Orlickoústecku, zprvu se zdálo, že hrozba výpovědí bude natolik silným argumentem, že za pár dní bude vše fungovat, jak má.

Dopravce se však ani do začátku tohoto týdne po měsíci platnosti nového grafikonu nedokázal zbavit všech závažných nedodělků. Přesvědčil se o tom reportér MF DNES.

Ze Svitav vyjíždím v 15.05 spěšným vlakem Českých drah (ČD) do Ústí nad Orlicí, odkud mám v plánu pokračovat soukromým vlakem do Králík.

Domnívám se, že v rámci kraje bych měl čerpat výhody z integrovaného dopravního systému. Jako občasný cestující, který využívá veřejnou dopravu párkrát do roka, toho však bez karty Iredo na výběr příliš nemám. Jednoduchá jízdenka do Králík, která by u okénka v hotovosti vyšla na 76 korun, je nepřestupní. 

Mám smůlu, výjimku mají jen vlaky ČD zapojené do Iredo, ovšem ty už do podhůří Orlických hor nejezdí. Přestože je do integrovaného dopravního systému zapojen i Leo Express, tuto výsadu zatím nedostal.

„Prodám vám to jen do Ústí,“ nabízí mi jedinou možnost pokladní národního dopravce.

Mírná obava z toho, že kvůli pětiminutovému zpoždění v Ústí nestihnu navazující vlak, se naštěstí nevyplnila. Přijeli jsme v 15.39, tedy dvě minuty před odjezdem soukromého dopravce. Každý sice podle staničního rozhlasu a elektronické návěstní tabule ví, že vlak odjíždí z druhého nástupiště, nicméně přistavený motorový vlak, jako by se styděl, kam jede. 

Na čele ani na bocích není žádná cedule, kam má vlastně namířeno. Až těsně před nástupem do vlaku vidím přes tmavé sklo vytisknutou ceduli s cílovou stanicí Mlýnický dvůr.

Před soupravou nestojí ani stevard, který by svou přítomností vzbudil v lidech jistotu, že nastupují do správného vlaku.

Usedám do z polovičky zaplněného vlaku. Výbava jedné z pěti jednotek, které si Leo Express pronajal na deset let v Německu, je o třídu jinde. Rozjezd vlaku je svižný, pohled na ubíhající krajinu s Tichou Orlicí neruší ani hluk motorů.

Zajímalo mě, zda pojedeme bez průvodčího, což dopravci vytýká hejtman kraje a upozorňují na to i mnozí cestující na sociálních sítích.

Platba kartou ve voze funguje

Ani ne po třech minutách jízdy vchází do oddílu usměvavá stevardka. Na rozdíl od čtveřice studentek přede mnou, které jedou do Jablonného za osm korun, mě vyjde jízdenka na 50 korun. „Slevu nemáte? Pro studenta nebo důchodce?“ ptá se univerzálně stevardka a oba se tomu zasmějeme. Zpáteční jízdenky dopravce neposkytuje.

Rozhoduji se, že zaplatím kartou. A přestože platba trvá o něco déle, během několika sekund bílý strojek pípne a vytiskne jízdenku.

Wi-fi funguje kolísavě. Zda jde o chybu, nebo vliv horšího signálu v údolích, je otázka, na kterou se mi s přicházejícím šerem nepodařilo najít odpověď. A tma záhy ukazuje na největší problém, který byl patrný už v Ústí.

Je jím absence jakéhokoli informačního systému. Ve vlaku za celou dobu jízdy nezaznělo ani jediná hlášení, reproduktory tyto jednotky zjevně mají, ovšem nefungují.

Chybí i jakýkoli displej, který by cestující informoval, do jaké stanice vlak zrovna přijel. I místní, kteří znají na trati pomalu každou zatáčku, se co chvíli pohledem z okna přesvědčují, zda už se neblíží jejich zastávka.

„Lichkov?“ dloubne do mě zjevně neklidný Polák, který od Ústí odpočítává snad každou stanici, aby přestoupil na navazující vlak do Polska. Až po přečtení potemnělé cedule na peroně v Jamném nad Orlicí ho ujišťuji, že má ještě dvě stanice čas.

Za Lichkovem se vlak téměř vyprázdnil, zajímaly mě proto zkušenosti cestujících, kteří do odlehlého kouta jezdí pravidelně. Dříve zde lidé byli zvyklí na traťové jízdenky ČD, které nabízely větší finanční úsporu. Nově to lze jen s vícedenními jízdenkami na kartě Iredo. Potíž je v tom, že v Leo Expressu stevardi ještě na začátku týdne kartu nenačetli.

„Před změnou jsem platila za čtvrtletní IN50 2 700 korun, teď mě dojíždění vyjde na bezmála 4 500 korun. Je to příšerné. Iredo nefunguje. Jediné, co vám prodají, jsou jejich jízdenky,“ říká Kateřina Šemrová, která jezdí z Králík do zastávky Ústí nad Orlicí-město. Mezitím vlak přijel do Králík na čas.

Mohu si sednout, nebo ne?

S další cestující se dávám do řeči před nádražní budovou, odkud mi jede za půl hodiny vlak nazpět.

„Ráno, kdy jezdí jejich větší vlak známý z hlavního tahu, se mi stává, že někomu sedím na místě. Ten, kdo si koupí jízdenku u Leo Expressu na internetu, k ní totiž automaticky má i rezervované místo. Vlak sice není místenkový, ale já když jedu za normální jízdné, tak rezervaci mít nemůžu, jednoduše proto, že jsem nekoupila jízdenku přes aplikaci nebo internet. To, že mě jiní cestující vyhazují z jejich místa, se mi stává pravidelně. Pokoušela jsem se zjistit, jak si ověřím, že je sedačka obsazená, abych si sedla jinam hned. Místo sice označené číslem je, ale z toho nezjistím, zda je rezervované. Není u něj žádný lístek, nic, co by mi řeklo, že tam nemám sedat. A neřekne mi to ani stevardka,“ popisuje svoji zkušenost cestující.

Leo Express ve čtvrtek dopoledne zaslal redakci MF DNES vyjádření k odbavování karet Iredo na regionálních vlacích Leo Express.

„Odbavovaní karet Iredo na vlacích Leo Express je již plně funkční. Karty byly odbavovány i v předešlých dnech a pouze v ojedinělých případech, kdy bylo například nutno restartovat odbavovací zařízení, mohly jet jednotky cestujících zdarma na náklady dopravce,“ sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Havlíčkovy sady ve Vysokém Mýtu prošly unikátní obnovou. Středobodem je fontána

6. května 2024

Město Vysoké Mýto se před deseti lety pustilo do jedinečného projektu – obnovy historických parků,...

Zlín opět ztratil a klesl na dno. Sami si to komplikujeme, smutnil Fantiš

5. května 2024  12:02

Doteď si ještě mohli dovolit zaváhání. Nyní už ne. Příští může být fatální. Fotbalisté Zlína...

S alzheimerem zůstává jen přítomnost. Žijme tady a teď, říká režisérka hry

5. května 2024  7:38

Poslední uvedenou novinkou Východočeského divadla je inscenace Pořád jsem to já. Vědkyni, již v...

Pardubice - Zlín 2:0, cennou výhru vystřelili po přestávce Icha s Krobotem

4. května 2024  17:11,  aktualizováno  18:24

Icha je pardubickým hrdinou. Kromě úvodního gólu totiž ještě v závěru z brankové čáry vykopl pokus...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....