Posbírané koloběžky skončily v úschově pátého pardubického obvodu.

Posbírané koloběžky skončily v úschově pátého pardubického obvodu. | foto: Městský obvod Pardubice Dukla

Boj proti sdíleným koloběžkám. Pardubický obvod Dukla je začal svážet z ulic

  • 15
Starosta pátého pardubického obvodu Jiří Rejda z hnutí ANO provozovatelům sdílených koloběžek oznámil, že přestane tolerovat odstavování strojů mimo určená místa. A že koloběžky začne jeho radnice nekompromisně zabavovat. Dnes se úklidová četa pustila do práce. Jen během dopoledne skončilo na dvoře obvodu několik desítek koloběžek.

„Došla nám trpělivost. Provozovatelé si s městem domluvili asi 15 odstavných míst. Ovšem ve své aplikaci jich lidem nabízí přes padesát. Stroje jsou pak doslova všude, to ale končí,“ uvedl Rejda, který se může opřít o precedent z Hradce Králové, kde s koloběžkami měli také potíže.

Ovšem v roce 2021 zakotvili poplatek parkování elektrokoloběžek do novely vyhlášky o místních poplatcích. Ministerstvo vnitra správnost postupu potvrdilo v únoru 2022 a firmy následně koloběžky z města raději odvezly.

„Máme díky tomu velmi silný nástroj. Jestli chce firma mít někde stanoviště koloběžek, měla by za něj platit. Dřív jsme jim řekli, že tam stanoviště nechceme, oni si ho tam stejně udělali, nemohli jsme nic dělat. Zákony zůstaly stejné, jen názory úředníků se změnily,“ řekl bývalý náměstek pro dopravu Petr Kvaš.

Pardubice mohou sdílené koloběžky zabavovat i vymáhat za ně poplatky

Právě dnešní zastupitel za ODS v posledních letech často se zástupci firem Bolt a Lime debatoval o tom, jak nastavit rozumná pravidla hry. Ovšem podle toho, že se stále mnoho strojů válí na chodnících, v podchodech nebo na trávě, se zdá, že se to úplně nepodařilo.

„Naše uživatele aktivně vedeme k tomu, aby ani na vyhrazeném stání neodkládali koloběžky tak, že by mohly překážet. Aplikace Bolt jezdci zobrazí zásady správného parkování včetně například okolnosti, že koloběžka má stojánek, který se netřeba zdráhat použít. Hlavně ale musí každý jezdec před koncem jízdy zaparkovanou koloběžku vyfotit. Tyto fotografie ukládáme, a pokud k nám dorazí stížnost na konkrétní koloběžku, dokážeme stroj přiřadit k danému uživateli,“ říká ke kontrole špatně zaparkovaných strojů Lucie Krahulcová ze společnosti Bolt.

Podle ní je hlavní problém v tom, že ve městě není dost míst, kde se stroje dají legálně odstavit. „V současné době čekáme na vyznačení míst, která jsme s obvody vybrali, v této fázi na to dohlíží magistrát. Pokud uživatelům nebude vyhovovat celkový počet míst nebo poznají nedostatek takových míst v jejich okolí, tak jim doporučuji se obrátit přímo na městský obvod,“ uvedla loni na konci srpna.

Na e-koloběžce v helmě, bez sluchátek, apelují záchranáři. Přibývá nehod

Jenže pák následovaly komunální volby, domlouvání koalic, a než se něco domluvilo, byla zima, kdy koloběžky nefungují. Problém tak eskaloval až letos na jaře.

„Městské obvody teď mají za úkol analyzovat, jakým způsobem se u nich koloběžky parkují. Když budeme mít validní informace, dejme tomu v půlce léta, rozhodneme o dalším postupu, což může znamenat zpřísnění režimu. Provozovatelům koloběžek jsem dal velmi zřetelně najevo, že stav, kdy se koloběžky různě povalují po chodnících, je pro nás nepřijatelný. Požádal jsem o zajištění nápravy,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal z ANO.

Ovšem zdá se, že jeho stranický kolega Rejda na žádnou dohodu nečeká a vyrazil na zteč. Pokud bude pokračovat v nastoleném tempu, sdílené koloběžky brzy Pardubice trápit nebudou. V ulicích totiž žádné nezůstanou.

18. května 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv