V Heřmanově Městci se dokončuje nový autobusový terminál u vlakového nádraží....

V Heřmanově Městci se dokončuje nový autobusový terminál u vlakového nádraží. (3. května 2023) | foto: Josef Vostárek, ČTK

V kraji se dokončují tři autobusové terminály, otevřou se v červnu

  • 10
Pardubice dokončují dva autobusové terminály, otevřou je v červnu. Jeden u nádraží, druhý u univerzity. Další nové autobusové nádraží se otevírá v Heřmanově Městci. A všechny tři stavby mají jedno společné – nestály by, kdyby na ně výrazně nepřidala Evropská unie.

Pardubice v červnu otevřou dva nové autobusové terminály. Jeden vzniká u vlakového nádraží, druhý bude u univerzity. Za oba terminály město vydá dohromady kolem 160 milionů korun. Autobusový terminál pro regionální dopravu u nádraží se otevře 11. června, tedy v termínu, kdy začnou platit nové jízdní řády. Zároveň v té době zanikne staré autobusové nádraží.

„Provozovatelem bude dopravní podnik, město vede intenzivní jednání s Pardubickým krajem, řešíme, kde budou označníky, kde budou autobusy parkovat. Terminál není příliš rozsáhlý, dlouhodobé odstavování autobusů tam nebude možné,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal z hnutí ANO.

Hodně prací na stavbě je hotových, budovat se začalo v lednu 2022. Stavební firma tam teď betonuje křižovatku u obchodu Lidl a obkládá kamenem fontánu, kvůli počasí to dřív nešlo. „V druhé polovině května bychom měli kolaudovat,“ řekl Libor Matoušek, který stavbu za magistrát dozoruje.

Vizuálně bude terminál B pro linkové modré autobusy podobný terminálu A pro městskou hromadnou dopravu. Náklady budou kolem 130 milionů korun, evropská dotace je zhruba 100 milionů.

Terminál bude v létě, stavebníci připravují vícesměrný výjezd linek

Termín otevření 11. června je kvůli novému jízdnímu řádu závazný. Terminál bude mít zastřešenou část s nástupy a výstupy pro cestující, bude tam i denní místnost pro řidiče. Kolem stavbaři budují osm autobusových zálivů a 12 parkovacích stání pro autobusy.

„První den budeme operativně asi trochu řídit dopravu, aby všichni věděli, kam mají zajet, kde mají vyložit lidi, u kterého nástupiště přistavit autobus. Budeme řídit na dálku zobrazovací techniku, elektronické tabule a označníky, budou podobné jako na Terminálu A,“ řekl ředitel dopravního podniku a zastupitel Pardubic Tomáš Pelikán.

Kudy budou autobusy přijíždět, kudy odjíždět, se teprve plánuje. Většina autobusů jezdí do centra. „Ty budou vyjíždět přes Terminál A a dál podél pošty a zařadí se na Palackého třídu. Ostatní autobusy mohou odjet vloženou křižovatkou u celního úřadu, dál směrem k Lidlu,“ doplnil Pelikán.

Příjezd autobusů bude dopravní podnik s městem organizovat podle kapacity křižovatek. „Buď budou jezdit přes terminál A odbočovacím pruhem, nebo křižovatkou od mostu kpt. Bartoše, budeme to z hlediska bezpečnosti konzultovat s policií,“ řekl Pelikán.

Terminál u univerzity není terminál

Za rok přijede na hlavní autobusové nádraží asi 52 tisíc autobusů, což je v průměru 142 vozů denně, ale ve všední dny je intenzita regionální autobusové dopravy vyšší. Podle Pelikána však zdaleka nedosahuje počtu vozidel městské hromadné dopravy.

„Našich vozidel se na terminálu A objeví přes tisíc za den. Další dopravní zatížení regionálními autobusy by prostoru nemělo nějak zásadně ublížit,“ dodal Pelikán.

Terminál u univerzity je menší, vlastně ani název moc nesedí. Sami zastupitelé upozornili, že pro něj sáhli jen kvůli tomu, aby se vešli do parametrů pro dotace. Město totiž vlastně jen opravuje protilehlé zastávky, kde staví MHD i linkové autobusy. Náklady jsou přes 30 milionů korun, 18 milionů korun má město z Bruselu. Práce začaly loni v červnu, hotové měly být v lednu. Na straně u univerzity byly dočasně pozastaveny, protože vodárny musely přeložit vodovod.

Vznikly tam větší nástupní plochy, které jsou po celé délce zastřešené. K tomu tam budou lavičky, koše, stojany na kola. Na straně u sídliště Polabiny přibyla také cyklostezka. Podle Libora Matouška bude terminál v provozu v červnu, odhadem mezi 10. až 15. červnem.

Pardubický terminál B se prodraží o deset milionů, začne fungovat v červenci

„Oba terminály mají problém s napojením na elektřinu. U nádraží máme náhradní variantu, u univerzity se kdyžtak začátek provozu obejde bez elektřiny,“ řekl Matoušek. Město je podle něj domluvené s dopravním podnikem na tom, že tam místo digitálních označníků případně vylepí papírové jízdní řády.

Práce v těchto dnech finišují i v nedalekém Heřmanově Městci. I zde terminál začne fungovat v červnu po zavedení nových jízdních řádů. Investice je projektem minulého vedení města, současný starosta ji kritizuje jako zbytečnou, nákladnou, město kvůli ní bude zadlužené.

„Projekt bude stát přes 120 milionů korun. Evropská dotace bude zhruba 52 milionů korun. Na zbytek si radnice musí půjčit. Dotační peníze město dostane zpětně, a tak si muselo vzít překlenovací úvěr,“ uvedl starosta Aleš Jiroutek (Patrioti Heřmanova Městce).

Podle něj dodatečné náklady o několik milionů korun stavbu prodražily. Vadí mu, že v projektu chyběly některé prvky a stavební firma k tomu podle něj neplnila své závazky.

„Dvakrát jsme již mimo jiné nechali předláždit kruhový objezd a dlážděnou plochu u vjezdu z Jiráskovy ulice. Terminál není funkční, chybí odstavná stání, nácestní zastávky. Jsme zadlužení, budeme muset chybějící věci řešit, nevíme jak, peníze nemáme,“ řekl starosta města.

Cílem předchozího vedení bylo přemístit nádraží z centrálního náměstí, protože bylo přehlcené auty. Projekt v minulosti zastupitelstvo podpořilo. „Náměstí by tak mohlo mít i jiné funkce než fungovat jako parkoviště a zastávka autobusů,“ uvedlo tehdy vedení města.

,