Kraj vidí přípravu přivaděčů k D35 optimisticky, vázne ale také

  16:12aktualizováno  16:12
Pardubický kraj má na starost přípravu staveb silnic, které se napojí na budoucí dálnici D35. Opakovaná tvrzení o bezproblémovém průběhu však mohou brzy narazit.

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když se počátkem měsíce zahajovala stavba úseku D35 mezi Časy a Ostrovem, strachoval se hejtman Martin Netolický, aby dříve nestály přivaděče k dálnici.

„Tak, jak to vypadá, mám obavy, že naše přivaděče budou postavené dříve než samotná dálnice,“ řekl pro Českou televizi Netolický.

Přípravu stavby přivaděčů ze silnic II. tříd k budoucí D35 má na starost právě Pardubický kraj, jemuž na ně stát přislíbil částku 2,7 miliardy korun. Ve financování tedy problém nebude.

Stav přípravy však naznačuje, že obava hejtmana není na místě. Kraj má oproti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) skluz, byť jeho zástupci opakovaně tvrdí opak. 

Celkem chystá kraj modernizaci či přímo novostavby osmi silnic, z nichž šest má na starost Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK). Vzhledem k postupu přípravy ŘSD u D35 je zřejmé, že nejdříve se musí kraj zaměřit na obchvaty Dašic a Rokytna, které se napojují na první dva úseky z Opatovic do Ostrova.

Fotogalerie

„Předání staveniště se předpokládá ve druhém pololetí roku 2019. Příprava a výstavba přivaděčů není ohrožena žádnou skutečností, která by nám byla známa. Měly by být uvedeny všechny do provozu nejdéle při zprovoznění D35 v dotčeném úseku,“ sdělil ředitel SÚS PK Miroslav Němec.

Zatímco ŘSD o svých záměrech veřejnost pravidelně informuje v aktualizovaných letácích, v případě plánů krajských staveb se lidé dozvědí bližší stav pouze z prohlášení politiků či z tiskových zpráv na webu kraje. Ale odpovídá deklarovaný stav realitě? Třeba u výkupu pozemků to není snadné ověřit.

„Bohužel se u řady projektů musíme vyrovnat s komplikacemi při majetkoprávním vypořádání,“ připustil letos v březnu krajský radní pro dopravu Michal Kortyš.

V mapách obchvat stále není

Naposledy kraj zveřejnil, že na obchvat Dašic získal letos v dubnu územní rozhodnutí. Ovšem ani za osm měsíců se stavba neobjevila v katastrálních mapách, a tak nelze počet aktuálně vykoupených pozemků (pokud vůbec běží) nijak zjistit. Informace o výkupech se přitom již v květnu objevila i na webu Spolku pro urychlení výstavby dálnic D35 a D43, jehož předsedou je pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Objektivně je třeba konstatovat, že v tomto případě probíhají výkupy pozemků a příprava rozumným tempem. Pokud se neobjeví žádná nečekaná komplikace, tak by stavební stroje mohly vyjet už příští rok,“ stálo ve zprávě po setkání Kolovratníka s šéfem SÚS Němcem.

S kolika majiteli se musí kraj na odkupu potřebné půdy dohodnout tak lze jen odhadovat. Navíc kraj nemá v oblasti výkupů na případné spekulanty či jinak otálející majitele páky, jaké má ŘSD.

„U staveb dálnic a silnic I. třídy, které jsou strategické pro stát, je při výkupu pozemků trochu jiná situace. Pokud se chtějí vykoupit pozemky pro obchvat obce nebo krajskou silnici II. třídy, tak bezpodmínečně musí být souhlas majitele. Zákon v tomto případě vyvlastnění neumožňuje,“ informují stránky zmíněného spolku.

Do konce února chce přitom kraj na stavbu obchvatu Dašic získat pravomocné stavební povolení. To však nemá vůbec jisté, stejně jako to, že se mu následně podaří rychle vybrat stavitele. Vše se může protahovat minimálně o další měsíce, takže prázdninové zahájení dle plánů Němce se jeví jako čirá utopie.

Výkupy u Rokytna mohou narazit na odpor

V případě obchvatu Rokytna výkup pozemků ještě ani nezačal a začít ani nemohl. Stavba totiž teprve čeká na vydání územního rozhodnutí. A podle starostky Petry Vrbatové už jsou náznaky, že kvůli rozdílným výkupním cenám na jednotlivých katastrech někteří majitelé nebudou s následným prodejem pozemků souhlasit. Výše uvedené otazníky s vydáním stavebního povolení i výběrem zhotovitele navíc platí i pro tuto stavbu. 

Příprava přivaděčů se přitom mohla rozjet již v roce 2011, kdy měly oba úseky D35 platné územní rozhodnutí. Od té doby byla trasa dálnice stabilizovaná, takže se mohlo začít plánovat i napojení přeložek silnic nižších tříd. Úseky D35 z Opatovic do Ostrova chce ŘSD otevřít v roce 2022. Záruka hotových přivaděčů rozhodně není, řidiči by tak na dálnici najížděli přes centra Dašic a Rokytno.

Kraj s přípravou staveb „na zelené louce“ nemá zkušenosti. Za poslední léta vznikla v regionu pouze jediná nová stavba, kterou byl obchvat Chvaletic otevřený již v roce 2010. Fungující obchvaty Holic, Opatova či alespoň první část u Chrudimi mělo na starost ŘSD, jelikož leží na silnicích I. třídy. 

Kraj přitom směřoval investice zejména do oprav stávající sítě, ale na přivaděče nemyslel. Ovšem i z pohledu nově zprovozněných kilometrů na jiných místech je jeho bilance tristní a omezuje se pouze na zmíněný obchvat Chvaletic. Třeba v sousedním Kraji Vysočina vzniklo v minulých letech obchvatů menších měst a obcí hned několik.

Autor:

Nejčtenější

Strom spadl na lanovku, hasiči z ní za dvě hodiny sundali desítky lyžařů

V Bukové hoře spadl strom na lanovku.

Na lanovou dráhu ve skicentru Buková hora na Orlickoústecku spadl strom. Na lanovce po poledni uvázlo 71 lyžařů, které...

ZVOLNĚNÍ: Když se bortí hokejová tradice. A kde sídlí „umělé kluby“?

Pardubický brankář Ondřej Kacetl likviduje šanci Pavola Skalického z Mladé...

Alkoholové a kokainové jízdy členů trenérského týmu utnuté policií, hlavní kouč s notně pošramocenou minulostí,...

Části Pardubic hrozí evakuace kvůli bombě z války, týká se tří tisíc lidí

Policie prohledává budovy Vysoké školy ekonomické na Žižkově a Jižním Městě...

Části pardubické čtvrti Svítkov hrozí na začátku víkendu evakuace. Podle pyrotechniků totiž existuje možnost, že je...

Sestup neznamená konec hokeje, řekl fanouškům manažer Dynama Salfický

Dynamo uspořádalo další diskuzi s fanoušky.

Několik zajímavých okamžiků přinesl úterní diskuzní kotel mezi fanoušky a šéfy HC Dynamo Pardubice. Předně generální...

Neoprávněný vyhazov primáře přijde nemocnici na 11 milionů

Bývalý primář gynekologicko-porodnického oddělení Chrudimské nemocnice...

František Liška byl sedm let primářem chrudimské porodnice jen na papíře. Pracoval v Kolíně a soudil se s nemocnicí, že...

Další z rubriky

Pardubické politiky čeká klíčová bitva o pozemky pro autobusové nádraží

V prázdném činžáku u pardubického nádraží budou dvěma zbylým partajím dělat...

Pardubičtí zastupitelé mají před sebou první velké rozhodnutí v novém volebním období. Už ve čtvrtek budou hlasovat o...

Na přivaděči k D11 zemřel řidič osobního auta po střetu s kamionem

Řidič osobního auta nehodu nepřežil.

Po čelním střetu s kamionem zemřel dopoledne řidič Škody Octavia na úseku silnice I/36 mezi obcemi Chýšť a Voleč na...

Město stálo na místě, změním to, říká starosta Moravské Třebové

Starosta Moravské Třebové Tomáš Kolkop.

Nový starosta Moravské Třebové Tomáš Kolkop ze sdružení Srdcem Třebováci má dlouhé vlasy, je mu čtyřicet let a občas ho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz