Řidiči dosud projížděli pouze v jednom směru. (15. ledna 2024)

Řidiči dosud projížděli pouze v jednom směru. (15. ledna 2024) | foto: iDNES.cz

Na silnici u Brandýsa nad Orlicí zase padá kamení, skálu prohlédnou geologové

  • 0
Ze skalního masivu nad silnicí v Brandýse nad Orlicí na Orlickoústecku se opět utrhl kámen. Policie proto uzavřela cestu do obce Perná. Už nyní se tam kvůli sesuvům jezdilo ve zúženém profilu na semafory, jenže nebezpečí je větší, než se předpokládalo. O délce uzavírky v úterý rozhodnou geologové.

Poslední kamení se utrhlo v místech, kde zákaz neplatil a bylo jen štěstí, že zde před semaforem nečekal řidič na zelenou. Velmi pravděpodobně zaúřadovalo počasí, do zmrzlé skály pronikla voda ze silných dešťů a když se pak zmrzlá začala v kameni rozpínat, kamení popraskalo.

Řidiči si dosud z pádu kamenů nic nedělali a místem dál projížděli i přes zákaz vjezdu. Ještě v pátek večer na místo dorazila Policie ČR i Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK), kteří situaci vyhodnotili jako nebezpečnou a silnici dočasně uzavřeli.

„V pondělí dopoledne proběhla další schůzka za účasti policie a firmy, která zajišťuje dosavadní zabezpečení úseku a dopravní značení,“ uvedl starosta Brandýsa Vít Zábranský.

Stav je podle něj nadále nebezpečný a uzavírka silnice pokračuje, v úterý na místo dorazí geologové.

„Proběhne další ohledání a geologická firma navrhne opatření v podobě prodloužení svodidel v Perné,“ řekl Zábranský s tím, že SÚS PK jako majitel postiženého úseku následně rozhodne, zda bude pokračovat kompletní uzavírka silnice, nebo budou stačit dosavadní opatření v podobě jednosměrného řízení provozu pomocí semaforů.

„Naším požadavkem bude zahájit stavební práce ještě tento měsíc. Po celou dobu bude silnice zcela uzavřena. Současně proběhne kácení rizikových stromů, které taktéž velmi ohrožují bezpečnost projíždějících vozidel a cyklistů,“ řekl Zábranský.

Podle něj například jen v září 2023 projelo mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem 14,5 tisíce cyklistů, v létě pak jde o několik desítek tisíc.

Strmé svahy nad silnicí z Perné do Brandýsa činí problémy už od roku 2005, kdy byla poprvé vystavěna betonová zeď. Vedení Pardubického kraje uvedlo, že je potřeba zabezpečit 13 nejrizikovějších míst a ještě v listopadu loňského roku se odhadovalo, že náklady na stavbu budou zhruba dva a půl milionu.

Déšť strhl na Orlickoústecku kus kamene na silnici, hrozí další pády

Aktuální čísla se však pohybují v řádech desítek milionů korun. Podle náměstka hejtmana Michala Kortyše totiž budou práce daleko rozsáhlejší. „Jako kraj půjdeme do daleko většího a rozsáhlejšího zajištění svahu, což bude stát třicet až čtyřicet milionů korun. Doufáme, že dosáhneme na nějakou dotaci,“ uvedl Kortyš.

Skalní masiv u Brandýsa se začal bortit loni taktéž kvůli počasí, mohly za to vydatné deště. Půda nestíhá vsáknout vodu a dochází k sesuvům. V okolí převládá písčitý terén, v místě bylo před 40 lety těžební místo. „Bohužel zpětně nezjistíme, jestli bylo zajištěno tak, jak mělo,“ uvedl Kortyš. Až do hloubky osmnácti metrů jsou navíc na místě štěrkopísky, které jsou značně nestabilní.

,