Plyn a smrt. Před čtyřiceti lety explodoval most Pionýrů v Ostravě

  7:55aktualizováno  7:55
Exploze mostu spojujícího Moravskou a Slezskou Ostravu v listopadu 1976 patří mezi události, o kterých sice tehdejší tisk takřka mlčel, ale všichni o tragédii hovořili. Viník neštěstí dosud není znám.

Těžko k uvěření, že výbuch mostu Pionýrů v Ostravě měl „jen“ jednu oběť. | foto: Květoslav Kubala

Nebyl to dobrý nápad. Pod mostem Pionýrů, který překlenul řeku Ostravici, se táhlo i potrubí dopravující plyn mezi koksárnami Karolina a Vítězný únor.

Stačil mírný pokles jedné strany mostu vlivem poddolování a prasklinou v potrubí unikal plyn.

Nikdo však na závadu nepřišel, ačkoliv podle některých posudků mohl unikat několik dnů. Nepovšimnut však zůstal možná i proto, že různé „průmyslové“ zápachy byly tehdy v Ostravě poměrně běžné.

Ve čtvrtek 25. listopadu 1976 po páté hodině ráno po mostu projížděl trolejbus linky 105 plný cestujících a Škoda Felicia. V ní seděl jen řidič.

Jedna z cestujících z trolejbusu zemřela v nemocnici

„Udělali jsme pár kroků a já říkám manželovi: Podívej, lampa hoří. Vtom se utrhnul kus hořícího krytu a spadl za zábradlí. Ještě jsem říkala: Pojď, to rychle přejdeme. Jenže vzápětí se ozvala velká rána,“ líčila Anna Gorkowská v cyklu České televize Osudové okamžiky.

Celkový pohled na zničený most směrem na Slezskou Ostravu.

Celkový pohled na zničený most směrem na Slezskou Ostravu.

Most se z velké části propadl. Osobní vůz se otočil a skončil na střeše, pak na něj dopadla traverza. Řidič jako zázrakem nepřišel o život. Oheň s tlakovou vlnou zasáhly i trolejbus. Jedna z cestujících o několik dnů později zemřela v nemocnici, osmnáct lidí bylo těžce zraněno, dalších sedmnáct lehce.

Následky však mohly být mnohem horší. Stačilo, aby po mostu projíždělo více automobilů.

Když dorazili hasiči, na mnoha místech hořelo. Tlaková vlna rozbila mnoho oken v okolí, nejvíce na blízké Nové radnici.

Bylo zřejmé, že explozi způsobil unikající koksárenský plyn, který buď naplnil sloup veřejného osvětlení, až se dostal k výbojce, čemuž by napovídaly svědecké výpovědi. Druhá varianta počítala s tím, že odletěla jiskra od trolejbusového sběrače.

Vyšetřování skončilo, zapomeňte

Oheň se naštěstí podařilo brzy uhasit, pomohlo také to, že koksovna uzavřela přívod plynu.

Zatímco likvidace požáru trvala krátce, vyšetřování se táhlo. A skončilo v podstatě bez výsledku. Žádné obvinění, tedy ani soud nebo dokonce vynesení trestu. Nikdo za nic nemohl. A když nebyli viníci, zranění lidé nedostali odškodnění.

„Vyšetřovatel byl dost arogantní, záležitost ještě zlehčoval. Říkal, že si jistě myslím, že za ty peníze, co dostanu, si postavím barák,“ líčil Dalibor Přeček, který přišel o část levé nohy.

V tehdejším tisku vyšla jen krátká zpráva, nebyl zájem neštěstí a kdo ho nejspíše zavinil nějak rozpitvávat. Přesto se šuškandou informace o výbuchu rozšířila velmi rychle. Navíc zničený most nebylo možné utajit.

Pásku slavnostně přestřihla pionýrka

Někteří ze zraněných zvažovali po roku 1989 obnovu trestního řízení, nakonec se ale k případu nikdo nevrátil.

Zhroucený most byl do měsíce provizorně opravený, armáda kousek vedle, u ústí Matiční ulice, postavila náhradní přemostění pro autobusovou a trolejbusovou dopravu. Provizorium skončilo o deset let později, kdy byl otevřen zcela nový velký most s estakádou a napojením na novou silnici vedoucí kolem stadionu Bazaly a dále k ZOO.

Most Pionýrů byl otevřen v roce 1959. Tehdy to byla veliká sláva, pásku slavnostně přestřihla pionýrka. Právě pionýři prý na most významně přispěli sběrem železa, proto dosud nese jejich jméno.

Po dramatických chvílích před čtyřiceti roky však už na místě není ani památky.

Most Pionýrů spojuje moravskou a slezskou část Ostravy a denně po něm projedou tisíce automobilů.

Most Pionýrů spojuje moravskou a slezskou část Ostravy a denně po něm projedou tisíce automobilů.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Mrtvému šoférovi kamionu běžela v mobilu hra, nepozorných řidičů přibývá

Razantně přibývá řidičů s mobily, varuje Policie ČR

Moravskoslezská policie upozorňuje na razantní navýšení počtu řidičů, kteří se nevěnují dění na vozovce. Místo toho...

Auto drželo pohromadě jen díky páskám a provazu, řidič měl zákaz

Auto drželo pohromadě jen díky plastovým páskám a lanu.

Zoufalý stav auta, které drželo pohromadě jen díky plastovým stahovacím páskám a lanu, zaujal hlídkující ostravské...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Všichni psi musejí mít do konce roku čip. Řada lidí z vesnic to odmítá

Ilustrační snímek

Od ledna příštího roku musí mít ze zákona všichni psi v Česku čip. Zatímco ve městech jsou chovatelé připravení a...

Další z rubriky

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Přívěsu chybělo kolo. Řidič na něm přesto po dálnici v Ostravě táhl auto

Přívěsu taženém dodávkou chybělo kolo.

Policisty upoutalo před pár dny chybějící kolo přípojného vozidla na dálnici v Ostravě. Cizinec na něm převážel další...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA ELEKTRONIKY - ABSOLVENT

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 27 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz