Nakonec schválili společné stanovisko určené premiérovi Andreji Babišovi a pěti ministrům, ve kterém dali najevo odmítavý postoj města.
„Statutární město Ostrava nesouhlasí s usnesením vlády České republiky číslo 968 z 5. října ve věci zahájení příprav Oderské větve vodního koridoru v úseku Ostrava-Svinov – státní hranice ČR/Polsko (Koźle),“ stojí v prohlášení.
Zásadní problém vidí město v tom, že v hotové studii proveditelnosti chybí zpracování dopadů na všechny aspekty ochrany životního prostředí.
Rozhodnutím vlády se problematika vyhodnocení dopadů stavby přesouvá až do procesu EIA.
„Žádáme, aby vláda okamžitě zastavila vynakládání finančních prostředků na veškeré přípravy Oderské větve vodního koridoru, a to do doby, než bude hotová analýza dopadů stavby na životní prostředí,“ uvedla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
Místo investic kanál, píší Němci |
Podotkla, že by stavba nevratně poškodila cenná přírodní území v Poodří, zejména vodní a nivní biotopy, ale měla by nepříznivé dopady i na hladinu a kvalitu spodních vod.
Podle primátora Tomáše Macury nemá vodní dílo pro město žádný přínos, jeho přípravy budou stát stamiliony a stavba miliardy.
„Přitom jde o projekt zcela nadbytečný a zastaralý. Náš kraj se změnil. Těžba nerostů končí. A například nový automobilový průmysl o vodní dopravu nestojí,“ řekl Macura.