Ostrava s novým soustruhem ztiší hluk tramvají o několik decibelů

  9:52aktualizováno  9:52
Dopravní podnik pořídil soustruh za 19 milionů korun, který bude brousit kola tramvají. Díky tomu budou jezdit tišeji. Bezhlučná má být také nová plánovaná trasa v Porubě a Pustkovci, proti které ale mnoho místních stále protestuje.

V porubském depu budou brousit tramvajová kola, aby z nich odstranili plošky, které způsobují hluk. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ztišit jízdu tramvají hned o několik decibelů. To by měl zvládnout nový podúrovňový soustruh, který je nyní ve zkušebním provozu v porubské vozovně tramvají. Soustruh umožní ošetřovat kola častěji a efektivněji než doposud. Vyhladí hrany, které na kolech vznikají při brzdění.

„Nové zařízení stálo 19 milionů korun a další investice si vyžádaly stavební úpravy. Například bylo nutné prohloubit montážní jámu, vybourat prostory, zajistit novou vzduchotechniku. Celkové náklady jsou asi 25 milionů korun,“ přiblížil vedoucí odboru kolejových vozidel ostravského dopravního podniku Petr Tomala.

Fotogalerie

Snížit hluk na minimum chce dopravní podnik i u plánované trasy v Ostravě-Porubě. „Po rekonstrukci Nádražní ulice v centru Ostravy klesl hluk o 4,5 decibelu, a to zde jezdí staré typy tramvají. V Ostravě-Porubě by jezdily moderní a tišší soupravy. Doprava by tak byla ekologická a bezhlučná,“ konstatoval ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. „Celá tramvajová trať v Porubě by měla být zasazena v pryžovém loži, někde by měly být i travnaté pásy,“ doplnil Morys.

V Pustkovci stále přibývá podpisů proti tramvajím

U nové tramvajové trati se zvažují dvě trasy, a to v ulicích Bedřicha Nikodema, 17. listopadu a Průběžné. Celkem by mělo přibýt osm zastávek a hotovo by mělo být do roku 2021. Proti nové trati ale protestují lidé hlavně v Pustkovci a nevěří, že tramvaje by tudy projížděly neslyšně.

„Podpisů na petici proti tramvajím pořád přibývá. Vadí nám, že má být zahájeno územní řízení a s tratí se počítá, přestože místní jsou proti. Pak může magistrát argumentovat tím, že už zaplatil za projektovou dokumentaci, a trať nám vnutit,“ zmínila zástupkyně petentů Markéta Vysloužilová.

Magistrát se ale hájí tím, že nechce přijít o peníze, musí totiž dodržet termíny pro podání žádosti o evropské dotace. „Nemůžeme omezit přípravy miliardového projektu jen proto, že Pustkovec je proti, a to z důvodu neznalosti informací. Věřím, že až uvidí projektovou dokumentaci, změní názor,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura.

Lidé v Pustkovci navrhují pro ekologizaci dopravy nasadit místo současných autobusů elektrobusy. To ale podle ředitele dopravního podniku nestačí. „Elektrobusy jsou sice stejně ekologické jako tramvaje, ale nepřispějí ke zklidnění dopravy. Tramvaje mají větší kapacitu a převezou tolik lidí co tři elektrobusy. Navíc se po nové tramvajové trati lidé snáze a rychleji dostanou do centra,“ uzavřel Morys.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Další z rubriky

Kdy OKD skončí, ještě nevíme, tvrdí předseda představenstva Marian Klásek

Předseda představenstva společnosti Prisko Marian Klásek.

Před necelými devíti měsíci převzal stát společnost OKD, která v té době byla v insolvenčním řízení. Zájmy státu,...

Proměna centra Kopřivnice. Město se po půlstoletí dočká důstojného náměstí

Vizualizace nového centra Kopřivnice

Už v červnu by mohla začít dlouho očekávaná přestavba náměstí v Kopřivnici na Novojičínsku. Radnice totiž nyní získala...

Ostravské stopy: Pod kůží je Ostrava fakt sexy, chválí výtvarník Forman

Výtvarník a básník Pavel Forman současnou Ostravu chválí, připomíná mu někdejší...

Berlín a Ostrava. Tato dvě města jsou podle výtvarníka a básníka Pavla Formana spojité nádoby. Do bývalého města...

Najdete na iDNES.cz