Zhruba ve stejnou dobu by mohla být Ostrava napojena i na rychlovlaky směrem do Polska. „Zprovoznění rychlodráhy na úseku Prosenice–Ostrava plánujeme zhruba na konec roku 2028,“ konstatoval na středeční tiskové konferenci manažer projektu vysokorychlostní trati Marek Pinkava.
Následně by mohly vlaky mezi Ostravou a Prahou zvládat trasu za dvě a tři čtvrtě hodiny, jen o něco málo rychleji, než to umí nyní.
Problémem je totiž stavba rychlodráhy mezi Brnem a Prosenicemi, s níž se počítá až za nějaká dvě desetiletí. Cena jízdného má být obdobná jako u „klasických“ vlaků.
Výrazně dříve by mohla Ostrava získat rychlé spojení s Polskem, jak s Katovicemi, tak s Varšavou. Rychlotrať přes Ostravu by měla oba státy propojit ještě v tomto desetiletí.
„Polská strana stabilizovala body, kterými by dráha rychlovlaku měla na území České republiky překračovat hranici, což by mělo pomoci například Bohumínu, kde na toto rozhodnutí čekají a musejí kvůli němu blokovat některá území,“ přiblížil posun v přípravách náměstek hejtmana Radek Podstawka.
„V Polsku mohou chystat takové stavby podstatně rychleji, v tom mají výhodu,“ dodal Marek Pinkava.