Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Z Ostravy do Brna za 45 minut, stavba rychlodráhy začne za šest let

  17:10aktualizováno  17:10
Jestli přípravě nebude nic bránit, začne se vysokorychlostní železniční trať v Moravskoslezském kraji stavět v roce 2025. A vlaky by mohly vyjet nejpozději v roce 2030.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Zatím to zní jako fantazie. Vlakové soupravy jedoucí rychlostí až 320 kilometrů v hodině by vzdálenost mezi Ostravou a Brnem zvládly jen za přibližně tři čtvrtě hodiny.

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se to do zhruba deseti let může stát skutečností.

„Právě na trase Ostrava – Přerov – Brno už začaly geodetické práce, od září zpracováváme studii proveditelnosti. Se zahájením výstavby počítáme v roce 2025 a do roku 2030 by tam vlaky mohly začít jezdit,“ potvrdil Petr Provazník, projektový manažer vysokorychlostních tratí SŽDC.

Moderní trať povede nejčastěji souběžně se stávajícími železničními koridory, případně vedle dálnice D1. „Půjde o zcela novou dvoukolejnou trať, nepotřebuje však takovou šířku jako například nové dálnice. Stačí přibližně šíře její poloviny,“ řekl Provazník.

Soudní spory o pozemky? Ano, ale až po stavbě

Pozemky SŽDC zatím neřeší, nejprve totiž musí získat územní rozhodnutí. „Předběžně ale se zahájením výkupů počítáme někdy v letech 2021 a 2022 a budeme připraveni využít všech legislativních možností přípravy veřejně prospěšné stavby,“ naznačil manažer SŽDC.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka podotkl, že to znamená upřednostnění stavby před případnými soudními spory s vlastníky pozemků, pokud se nedohodnou na ceně.

Plán výstavby vysokorychlostních tratí v ČR

Plán výstavby vysokorychlostních tratí v ČR

Unucka je ohledně úseku mezi Ostravou a Brnem optimistický, mnohem složitější prý bude stavba mezi Brnem a Prahou. „Tam vysokorychlostní trať není v rozvojových mapách, takže to podle mého odhadu potrvá mnohem déle než u nás,“ řekl.

Pro obyvatele kraje se má zrychlit i cestování do Prahy, aniž by využili rychlodráhy. Ta totiž má, podle Jakuba Unucky, uvolnit současný koridor Ostrava – Olomouc – Praha natolik, že by to mohlo přinést dobu jízdy jen zhruba dvě a půl hodiny.

Podle Unucky bude mít moderní železnice pro kraj stejný význam jako přivedení kolejí v 19. století. „Jestliže dosud se mladí lidé stěhují za prací například do Brna, tak vzhledem k dojezdovým časům to už nebude zapotřebí,“ vysvětlil.

Rychlovlaky mají zastavovat jen v krajských městech, v Ostravě se počítá se Svinovem. „V Evropě u konečných stanic vyrostly nové supermoderní čtvrti,“ zmínil Unucka možnou proměnu lokality.

Bohumín má s tratí zatím jen patálie

Na druhé straně má trať vést až do Varšavy, k chystanému letišti, které má být největší v Evropě.

Jen patálie má zatím s rychlodráhou Bohumín. Vinou pěti variant napojení české na polskou je totiž zablokován rozvoj celé severní části města. „Stručně řečeno, pokud tam někdo chce stavět, tak má smůlu,“ povzdychl si bohumínský starosta Petr Vícha.

Bohumín nedávno podal stížnost k vrchnímu soudu, ale podle Víchy zatím nic nenasvědčuje rychlé dohodě.

„Novou trať však určitě podporujeme, byť například plán vést koleje tunelem pod současným nádražím si technicky neumím představit,“ poukázal Vícha.

Autor:
  • Nejčtenější

Střelec v ostravské nemocnici zabil šest lidí. Policie ho našla, je po smrti

Útočník ráno zastřelil v čekárně ostravské Fakultní nemocnice šest lidí a tři další zranil. Policie po necelých čtyřech...

Vzal si do hlavy, že ho nikdo nechce léčit, řekl o střelci jeho šéf

Mužem, který střílel v ostravské nemocnici, je pravděpodobně stavební technik Ctirad V. Informaci přinesl Český rozhlas...

PONEDĚLNÍK: Vrba je Plzeň! Kterým trenérům zvoní hrana?

První Slavia, druhá Plzeň, třetí Sparta. Na spodku Příbram, Karviná, Opava. Dalo by se říct, že v české fotbalové lize...

Trenér Petr ve Vítkovicích končí, hráči dostanou po debaklu pokuty

Ačkoliv se podle ultimáta mělo ve Vítkovicích čekat až do neděle, hlavního trenéra Jakuba Petra nakonec stál místo už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Bazaly jsou v novém, stadion poslouží růstu talentované mládeže

Slavné ostravské Bazaly opět naplno slouží fotbalu. Už však ne tomu vrcholovému, ale především mládeži. Sídlí na nich...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Revoluce ovlivnila i sport. Po roce 1989 jednota těžce hledala sponzory

Revoluce měla vliv i na chod sportovních organizací. Tělovýchovná jednota Vítkovice, jedna z největších v tehdejším...

Už bez přestupů. Kopřivnici s Ostravou spojí nový přímý vlak

České dráhy představily novinky týkající se jízdního řádu v Moravskoslezském kraji, který začne platit od konce...

Při požáru chaty zemřel i přes snahu hasičů a záchranářů muž

Při požáru chatky v Šenově mezi Ostravou a Havířovem zemřel muž. Plameny napáchaly materiální škody za 100 tisíc korun....

Opava poprvé zavádí poplatek za pobyt. Za každého turistu a započatý den

Novou povinnost budou mít od začátku příštího roku opavští hoteliéři a další poskytovatelé ubytovacích služeb ve městě....

Najdete na iDNES.cz