Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Rychlá železnice by měla vést přes Světlou a Jihlavu, uvažuje stát

  11:52
Správci železnic po odmlce představili své nové plány na vysokorychlostní trať, která by měla v roce 2030 protnout Vysočinu. Aktuální varianta počítá se severní verzí trasy ke Světlé nad Sázavou, se zastávkou u Jihlavy a s vedením podél D1 na Brno. Projekt má celkem přijít na sto miliard.

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Pokud se bude budovat vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem, bude její součástí terminál v Jihlavě-Pávově. Investor potenciální stavby, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), také momentálně zavrhl variantu, při níž by vysokorychlostní trať (VRT) v úseku Jihlava–Praha vedla přes Pelhřimovsko a Benešov.

„Severní varianta trasy přes Světlou nad Sázavou a Poříčany plní při výrazně levnějších nákladech stejné cíle,“ prohlásil při prezentaci záměru v Jihlavě Radek Čech, ředitel odboru strategie SŽDC.

Posun v přípravách představil společně s radním Kraje Vysočina pro oblast dopravy Janem Hylišem.

„Jde o výsledek dvouleté spolupráce kraje s investorem. Je to dobré technické řešení. Respektuje historické dopravní trasy a umožňuje napojit VRT na stávající regionální dopravu. Byla splněna naše podmínka napojení Jihlavy na vysokorychlostní trať,“ řekl Hyliš.

Prezentace však byla po delší odmlce státu na toto téma zatím jen představením dílčího stadia aktuální studie VRT. Motivací pro správce železnic bylo setkání s premiérem Andrejem Babišem.

„V pondělí se uskutečnila schůzka premiéra s naším generálním ředitelem a vznikl z toho úkol hledat další cesty k urychlení projednávání,“ konstatoval Čech.

S dotčenými obcemi se teprve začne jednat

Připomeňme, že vysokorychlostní trať začali poprvé úředníci zakreslovat do územních plánů Kraje Vysočina už v roce 2004. Tehdy s tím, že vlak nikde na Vysočině neměl stavět. Od té doby se přípravy nijak neposunuly.

Fotogalerie

V prosinci SŽDC svou novou studii proveditelnosti předloží ke schválení ministerstvu dopravy. Pokud bude souhlasit, pak bude podle studie aktualizovat své plány územního rozvoje Kraj Vysočina.

„Dokumentaci pro územní řízení bychom chtěli zadávat už letos pro úsek z Prahy do Poříčan, v příštím roce pro úsek z Prahy do Světlé nad Sázavou, poté pro část Brno - Velké Meziříčí a následně ve více variantách řešit s Krajem Vysočina úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkým Meziříčím,“ upřesnil Čech.

Na samém začátku je teprve nové projednávání záměru například s obcemi. Hyliš nevyloučil, že mu může předcházet snaha o změnu legislativy - v tom smyslu, aby bylo možné strategický záměr lépe prosadit.

„Nikdo nebude ve svých právech omezen, ale pokud je to stavba s nadregionálním významem, musíme se snažit i o úpravu právních předpisů,“ naznačil Hyliš.

Kilometr trati za 400 milionů korun, za most dvojnásobek

Čech je optimista. „Pokud to dobře půjde, věřím, že stavební povolení pro první úseky budeme mít v roce 2025. Pak by mohly následovat další v krátkém časovém odstupu, aby v ideálním případě byla v roce 2030 celá trať Praha - Brno rozestavěná a některé úseky už dokončované,“ rozvedl svou vizi.

Úsek superrychlé trati mezi Prahou a Brnem s uvažovanou rychlostí 300 až 350 kilometrů za hodinu by měl stát asi 100 miliard korun.

„Jeden kilometr trati bez tunelů a mostů stojí orientačně asi 400 milionů. Pokud tam je most, je to 800 milionů, je-li tam tunel, tak je částka i více než násobně vyšší,“ doplnil Čech.

„Trasa by byla páteřní pro celou střední Evropu, takže předpokládáme i spolufinancování z evropských zdrojů,“ podotkl.

Kromě terminálu Jihlava-Pávov se na Vysočině momentálně uvažuje i o terminálech ve Světlé nad Sázavou a v prostoru Velké Bíteše či Velkého Meziříčí. „Dotčený koridor má šířku 600 metrů, postupně se bude zužovat. V úseku Jihlava - Brno by trať v zásadě vedla souběžně s dálnicí D1,“ přiblížil Čech.

Na VRT by byly přesunuty vlaky Eurocity, zčásti by ji mohly využívat i regionální vlaky. Cesta z Prahy do Brna by nejrychlejším spojem měla trvat pouze hodinu, z Jihlavy do Prahy 45 minut.

  • Nejčtenější

Na stojany na kola někdo navlékl dámské kalhotky, sundávali je strážníci

Netradiční případ, pracovně nazvaný Zimní second hand, řešili nedávno žďárští strážníci. Při běžné kontrole města...

Archeologové našli v centru Jihlavy středověkou studnu s lidskými ostatky

Archeologové odkryli obydlí lidí, kteří patřili k prvním obyvatelům města Jihlavy při jeho založení poté, co zde ve 13....

Po konci dodavatele energií vrací dopravní podnik do ulic naftové vozy

Krize na trhu s energiemi a krach jednotlivých dodavatelů se dotkl také Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ). Po...

Sever Žďárských vrchů rozdělil spor o přílišné solení krajských silnic

Solit, nebo nesolit? Klimaticky drsný sever Vysočiny dělí spor o intenzitu chemického posypu silnic na území chráněné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na dva měsíce se uzavře Jihlavský tunel, tisíce aut se nahrnou do města

Ředitelství silnic a dálnic na osm týdnů uzavře tunel na obchvatu Jihlavy. Důvodem bude jeho kompletní rekonstrukce....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Při krádeži ztratil mobil, pak na něj zavolal policistům a vrátil se pro něj

Kuriózní dopadení zloděje si připsali jihlavští policisté vyšetřující krádež v obchodním domě. Pachatel se jim...

Po konci dodavatele energií vrací dopravní podnik do ulic naftové vozy

Krize na trhu s energiemi a krach jednotlivých dodavatelů se dotkl také Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ). Po...

Chotěboř plánuje supermoderní muzeum, v návštěvnících má zanechat emoce

Bude to jedna z největších investic v historii Chotěboře na Havlíčkobrodsku. Tak trochu vynucená, slušelo by se dodat....

K rezavým plastikám v ulicích přidal sochař Suška menší díla i rezotisky

V novoměstské Horácké galerii byla zahájena výstava dalších děl českého sochaře Čestmíra Sušky. Mezinárodně uznávaný...

Advantage Consulting, s.r.o.
PRACANT NA ŘEZÁNÍ (22.000)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 18 000 - 22 000 Kč

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...