Sobota 22. února 2020, svátek má Petr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. února 2020 Petr

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

  8:27aktualizováno  8:27
Ačkoli se Česko zavázalo Evropské unii, že do roku 2030 zprovozní první kilometry vysokorychlostní trati, nic zatím o jejím budování nesvědčí. Kudy povede přes Vysočinu, je stále ve hvězdách. Problémy nastávají hlavně od Jihlavy na západ. SŽDC navíc už potřetí zrušila soutěž na srovnávací studii.

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Jinde - ve Španělsku či ve Francii - je to tak běžné, pohodlné a oblíbené. Žádné rozčilování se za volantem auta v dopravních zácpách na dálnici.

Stačí sednout do vlaku, který komfortem připomíná letadlo, a v klidu se za prací, k doktorovi nebo za zábavou přepravit po vysokorychlostních kolejích. Tiše, bez drncání a za pár desítek minut.

Co v Česku u VRT chybí

  • jasné vládní „ano, půjdeme cestou VRT“
  • zákon o liniových stavbách, který by ve veřejném zájmu dokázal mimo jiné rychle a účinně řešit pozemkovou přípravu
  • kvalitní stavební zákon, který by sjednotil EIA, územní rozhodnutí a stavební povolení do jednoho svižného povolovacího procesu
Za kolik se staví 1 km VRT:

Španělsko - průměrně 16 mil. eur

Francie - od 10 do 40 mil. eur

Česká republika - 500 mil. korun (jedná se o odhad)

„I u nás na to existují zdroje peněz. Vůle posouvat věci důrazněji dopředu zatím ale chybí,“ upozornil Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu, když si na mezinárodní konferenci o vysokorychlostních tratích (VRT) v Náměšti nad Oslavou vyslechl příspěvky kolegů právě ze Španělska a z Francie.

Česká republika je pozadu. Přitom se Evropské unii zavázala, že do roku 2030 zprovozní první kilometry „vrtky“.

Zrovna Vysočina je kraj, kterým by v budoucnu rychlovlaky mohly svištět po dvoukolejné trati rychlostí okolo tří set kilometrů v hodině. A propojit tak konečně poprvé v historii napřímo dvě největší česká města, Prahu a Brno, a ulehčit souběžné dálnici D1.

Při zastávkách Pelhřimov - Humpolec, nádraží Jihlava město, Velké Meziříčí i Velká Bíteš by se tisícům lidí otevřely dveře pro úplně nový způsob života. Při propojení s nově plánovaným krajským integrovaným dopravním systémem by dostala velká část obyvatel možnost denně dojíždět mimo Vysočinu, klidně právě do Brna nebo do Prahy.

„Při rychlosti 320 kilometrů za hodinu se předpokládá cesta mezi Jihlavou a Brnem za pětadvacet minut. A mezi Jihlavou a Prahou zhruba za čtyřicet minut. To je včetně zajíždění vlaků z centra do centra,“ uvedl organizátor konference Aleš Kratina.

Vysočina by tak mohla přestat ztrácet obyvatele, kteří se nyní za lepšími životními podmínkami musejí stěhovat. Lidé mají totiž nastavenou psychologickou hranici cestování za prací na hodnotě maximálně 60 minut.

Z Brna do Jihlavy je trasa jasná. Z Jihlavy na Prahu zatím ne

Stále to ale zní jako nedostižný sen. Změní se brzy něco? Kratina říká, že by věci už měly dostat rychlejší spád. Nedobrý stav teď souvisí s tím, že dosud není jasně vytyčeno, kudy má VRT vést.

KOMENTÁŘ: Rychlovlak není důležitý pro ČR, chce ho Evropa

Na Vysočině je trasa z Brna do Jihlavy daná, víceméně kopíruje dálnici D1. Podle Kratiny bez zásadního problému. „Ten nastává mezi Jihlavou a Prahou, kde dnes existuje v krajském územním plánu koridor směrem na Kolín široký 600 metrů a omezující rozvoj obcí,“ uvedl.

Stát si podle něj ani není jistý, zda takto navržená varianta, je ta nejlepší. „A to se pořád pohybujeme pouze na úrovni řešení územního plánu. My ale chceme, aby ve výhledu dvou let byl koridor stabilizován,“ řekl.

To znamená, aby byla v územním plánu kraje jasná čára, kudy VRT povede - logicky provázaná se sousedním Středočeským krajem. Kde se dosud lavíruje mezi trasováním na přehuštěný směr Kolín, tam by další dopravní stavba komplikovala situaci. Anebo méně komplikovaně směr Benešov.

„Máme signály ze Středočeského kraje, že směr Benešov a Vlašim taky sledují jako preferovanou variantu,“ podotkl Kratina.

Správa železniční dopravní cesty se podle něj nedávno rozhodla zadat důležitou srovnávací studii ve variantách Kolín a Benešov.

„Varianta Benešov je podle našeho názoru vhodnější pro obsluhu Vysočiny. Bohužel podle mých informací už byla soutěž na studii potřetí zrušena,“ zmínil Kratina.

Dalším krokem je podle jeho slov to, aby česká vláda přijala jasný plán, že vysokorychlostní tratě chce, což dosud neudělala, byť okolní státy touto cestou jdou.

„Když ten krok vláda udělá, úsek Praha - Brno by se mohl začít stavět za osm let, přičemž stavba samotná by měla trvat tři roky,“ vysvětlil. Podle něj to české firmy umějí a i on zopakoval, že peníze na stavbu jsou. „Akorát my je nyní používáme stále jen na překopávání koridorových tratí. Žehlíme stávající rychlosti, nestavíme novou kapacitu.“

Dlouho se také mluví o vybudování vysokorychlostní trati Praha - Drážďany:

  • Nejčtenější

Z přebytku ryb vyrobila farma Kapří paštiku. Zákazníci jim trhají ruce

Úspěch se může narodit i tak trochu z nouze. Své o tom ví v rodinné firmě Farma Poříčí na Pelhřimovsku. Před lety...

Kantorka učila pod vlivem alkoholu, policisté si pro ni přišli do třídy

Na základní škole v Třebíči vyučovala učitelka pod vlivem alkoholu. Poznali to na ní žáci osmého ročníku. Přímo do...

Za řetězení smluv a nevyplácení platu vysoudila učitelka na škole miliony

Základní škola Švermova ve Žďáře nad Sázavou má zaplatit své bývalé učitelce miliony korun jako náhradu mzdy a úroky z...

Vystrčil z ODS vede Senát. Zváží, zda pojede na Tchaj-wan, jak chtěl Kubera

Místopředseda ODS Miloš Vystrčil je novým šéfem Senátu. „Dres, který má předseda Senátu na sobě, ten nejsilnější dres,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z jihlavské zoo utekly dvě opice, jedna si vytáhla uspávací injekci

Pracovníci jihlavské zoologické zahrady zažili ve středu perné chvilky. Z výběhu utekly dvě opice. Jednu se podařilo...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Za řetězení smluv a nevyplácení platu vysoudila učitelka na škole miliony

Základní škola Švermova ve Žďáře nad Sázavou má zaplatit své bývalé učitelce miliony korun jako náhradu mzdy a úroky z...

Hroby ohrožuje sesuv bývalého lomu, skálu by mohly zpevnit tyče i sítě

Celý rok hledali projektanti a jihlavský magistrát řešení, co se zřícenou stěnou pod hřbitovem. Její část se náhle...

Škody po vichřici v Rohozné jsou osm milionů, pomáhá i víska z Hradecka

Obyvatelé Rohozné na Jihlavsku vyčíslili škody po vichřici Sabine asi na osm milionů korun. Podle starostky Štěpánky...

Pacient na pokoji v nemocnici bodl spolubydlícího, skončil na psychiatrii

Dramatické okamžiky se ve čtvrtek ráno odehrály v pelhřimovské nemocnici. Jeden pacient na pokoji lůžkového oddělení...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...