Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

  1:00aktualizováno  1:00
Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou trasou. V cestě rychlovlakům, které pojedou z Brna jižním směrem k Břeclavi až 350kilometrovou rychlostí, totiž vyrostly stavby, které umístění co možná nejrovnějších kolejí komplikují.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

 „Vysokorychlostní trať Jižní Morava je příkladem trasy, kde územní ochrana nebyla tak důsledná, jak by měla být,“ uvedl ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Kromě obytných domů v pásmu územní rezervy pro plánovanou rychlotrať vyrostly i solární elektrárny.

Z rezervy pro trať si největší počet čtverečních metrů ukously například projekty pro výstavbu solárních parků u obcí Ledce a Unkovice. Standardní šířka koridoru vyhrazeného pro budoucí výstavbu liniové stavby je 600 metrů.

„V případě zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje však došlo při jejím vymezení zřejmě z územně plánovacích důvodů k řadě dílčích zúžení, ve kterých tak bylo možné umístit různé stavby,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš. Podle něj jsou tedy stavby v trase umístěny legálně, fakticky ale státnímu investorovi podstatně zmenšují manévrovací prostor pro vedení tratě.

350 kilometrů za hodinu do zatáčky

Správa železnic tak nyní řeší, jak vzniklé komplikace vyřešit a kudy v problematických místech vysokorychlostní trať vést. Na rozdíl od běžné železnice je totiž každý ostřejší oblouk velký problém. „Trasa totiž musí mít pro návrhovou rychlost až 350 km/h poloměry nad 6 000 metrů, pokud mají jezdit po vysokorychlostní trati i pomalejší konvenční soupravy, tak ještě více, 7 000 až 9 000 metrů,“ řekl MF DNES Martin Vachtl z projekční společnosti Sudop Praha.

MAPKA: Pilotní úseky vysokorychlostní trati na jižní Moravě

MAPKA: Pilotní úseky vysokorychlostní trati na jižní Moravě

Posunutí trasy jen o pár metrů v jednom místě tak může znamenat, že se trať o několik kilometrů dále vůbec nemusí vejít do vyhrazeného 600metrového koridoru. Podle Čecha bude přeložení trasy znamenat minimálně půlroční zdržení. 

S plánem na výstavbu tří pilotních úseků vysokorychlostní železnice přišel letos na jaře. Zprovoznění zatím izolovaných úseků ještě před výstavbou prvního uceleného vysokorychlostního ramene z Prahy do Drážďan má v první řadě zvýšit kapacitu tratí.

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

V případě VRT Moravská brána z Přerova do Ostravy, která je dostatečně dlouhá a navazuje na připravovanou trať Brno–Přerov modernizovanou na 200 kilometrů, pak SŽDC počítá i se znatelným zkrácením dojezdových časů mezi významnými moravskými městy. Součástí projektu je totiž i možnost zmodernizovat trať mezi Přerovem a Olomoucí na 200 kilometrů v hodině. Třetím projektem je pak takzvaná VRT Polabí z Běchovic do Poříčan.

Na severní frontě klid

Podobné problémy jako na jižní Moravě u zbylých dvou staveb SŽDC řešit nemusí. Severní větev označovaná jako Moravská brána z Přerova do Ostravy by během příštího roku mohla mít vše nezbytné pro zahájení územního řízení. Podle Čecha zde správa železnic cítí podporu ze strany Olomouckého i Moravskoslezského kraje, se kterým nicméně řeší složitý průchod trati chráněnou krajinou Poodří. Situace, kdy se zástavba zakousne do vymezeného pásma pro budoucí dálnici nebo železnici, jsou přitom stále častější.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Například zaústění plánovaných rychlotratí do hlavního města bude nutné řešit dlouhými tunely v souvislosti s bobtnáním satelitních městeček u Prahy. „To, co by šlo ještě před dvanácti nebo patnácti lety stavět na povrchu, tak postupně zarůstá tak, že to bude obtížně řešitelné tunelem,“ uvedl Vachtl. 

Problémem jsou například i tepelná čerpadla, využívající pro vytápění několik desítek metrů hluboké vrty.

Komplikace projektantům ale přinášejí i nesrovnalosti v plánech jednotlivých obcí. Příkladem mohou být například územní plány obcí Hovorčovice a Měšice, které spolu sousedí severně od Prahy a které mají ve svých plánech rozdílně zakreslenou rezervu pro trasu vysokorychlostní železnice Praha–Drážďany.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Další z rubriky

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz