Ve Studénce na Novojičínsku se srazilo pendolino s nákladním autem. Při nehodě se zranilo asi dvacet lidí, dva z nich nepřežili, dalších několik lidí je zraněno těžce. | foto: Jan Smekal, MF DNES

Kvůli srážce pendolina s kamionem chtěly dráhy peníze i za návěs, neuspěly

  • 37
Okresní soud v Novém Jičíně zamítl žalobu Českých drah na pojišťovnu Generali, která se týkala pojistného plnění po srážce Pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce. Pojišťovna vyplatila drahám 34 milionů korun jako pojistné plnění za tahač kamionu, který nehodu způsobil. Dráhy se domáhaly stejné částky ještě za návěs.

Při nehodě v roce 2015 tři lidé zemřeli a dvě desítky byly zraněny. Celková škoda na vlaku přesáhla 200 milionů korun.

Polský dopravce měl v kamionové soupravě pojištěný jak tahač, tak návěs. Pojišťovna ale odmítla obě částky sečíst, protože se podle ní jednalo o nehodu jediné soupravy, a vyplatila drahám peníze jen za tahač.

Soud se se tímto názorem ztotožnil. „Soud vycházel z víceméně ustálené judikatury, která zastává názor, že vozidlo vlečené jiným motorovým vozidlem je z hlediska provozu součástí vozidla vlekoucího a není samostatně v provozu,“ řekla v odůvodnění rozhodnutí soudkyně Ivana Bačová.

Příčinou nehody bylo podle ní aktivní působení tahače, kdežto návěs byl pouze pasivním prvkem jízdní soupravy. Že se návěs při nehodě od tahače odtrhl, na této skutečnosti nic nemění.

„Újmu lze zcela jednoznačně přičítat výlučně provozu tahače, jehož byl návěs pouhou součástí, a jelikož žalovaná strana poskytla pojistné plnění za újmu způsobenou provozem tahače, soud žalobu o úhradu pojistného plnění za újmu způsobenou provozem návěsu jako nedůvodnou musel zamítnout,“ řekla soudkyně.

22. července 2015

„České dráhy vyčkají na písemné vyhotovení rozsudku. Po jeho analýze zvážíme další postup,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Více dráhy rozsudek nechtěly komentovat.

Právní zástupce pojišťovny Jan Balciar řekl, že pojišťovna je s rozsudkem spokojená, ale očekává, že protistrana se odvolá.

22. července 2015

„Vychází se pouze z limitu, který má tahač, protože tažené vozidlo je součástí tahače,“ řekl Balciar. Pojistné plnění by se podle něj mohlo týkat návěsu například v případě, kdyby zůstal někde stát třeba osamocený kvůli technické závadě. Pojištění návěsu je proto výrazně nižší než pojištění tahače.

Neštěstí se na železničním přejezdu ve Studénce stalo, když tam polský kamion uvěznily spadlé závory. Polský řidič Slawomir Wojciech Sondaj za nehodu dostal 8,5 roku vězení.

U soudu se hájil tím, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. Na přejezd vjel v době, kdy už půl minuty blikala červená světla, což podle něj ale nebylo důvodem k zastavení. Světla prý na přejezdech nesledoval nikdy a řídil se výhradně závorami.

27. ledna 2016

,