Pohled na část mošnovského letiště

Pohled na část mošnovského letiště | foto: Letiště Ostrava

V Mošnově startuje linka do Varšavy, létat se zatím bude pětkrát týdně

  • 9
Odletová tabule na Letišti Leoše Janáčka opět ožije. Týden poté, co z mošnovského letiště minimálně na půl roku zmizela letadla společnosti Ryanair a s nimi i jediná pravidelná linka létající z Ostravy, se pasažérské spojení s okolními letišti obnovuje.

V neděli krátce před půlnocí v Mošnově přistálo letadlo polské letecké společnosti LOT, aby o několik hodin později, pět minut před půl šestou, odletělo i s pasažéry do Varšavy.

„Letový řád byl upraven tak, aby ranní přílet do Varšavy navazoval na první odletovou vlnu do západní a severní Evropy,“ řekl Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava. „Destinace jako Amsterodam, Mnichov, Paříž, Zürich, Milán, Ženeva, Oslo, Frankfurt, Düsseldorf a mnoho dalších jsou konečně dosažitelné letecky z Ostravy.“

Zatím se na lince mezi Ostravou a Varšavou bude létat pětkrát týdně. Kvůli letecké lince krajský úřad upravil i jízdní řády autobusů tak, aby tyto zajistily v nočních i ranních hodinách dopravu mezi Mošnovem a Ostravou.

S tím, že vytíženost letecké linky nebude kvůli celosvětové pandemii koronaviru hlavně v prvních měsících nejvyšší, vedení letiště počítá. Věří ale, že se situace postupně zlepší.

„Očekáváme, že listopad bude špatný, ale doufáme, že linka tady bude desítky let,“ předvídá obchodní ředitel letiště. „Věříme, že linka bude důležitá i při obnovování ekonomiky v regionu.“

Nákladní dopravě se letos v Mošnově daří

Zavedení nové linky v letošním roce čísla letiště ve výsledku zřejmě příliš vylepšit nedokáže, propad osobní dopravy byl, kvůli přerušení letů i nižšímu počtu letních charterových letů, podle všeho drtivý. O tom, zda se příští rok počet letecky přepravených pasažérů z Mošnova opět zvýší, pak bude rozhodovat nejen úspěch varšavské linky, ale i fakt, jestli se do seznamu letů vrátí spojení s Londýnem.

O to lépe se letos daří nákladní dopravě, na kterou v Mošnově vsadili už před několika roky. „Letošní cargo se zvýšilo o zhruba sedmdesát procent,“ prozradil Bujnovský.

Výrazný nárůst carga je spojen jednak s jarní dopravou leteckých zásilek ochranných pomůcek z Číny, ale i se zavedením několika nových pravidelných nákladních leteckých linek.

„Cargo v současnosti roste tak rychle, že pomalu narážíme na technické limity letiště,“ vysvětluje obchodní ředitel.

Situaci by měla zlepšit stavba nákladního terminálu, která se již připravuje. „Věříme, že se stavět začne příští rok,“ dodal.

Na druhou stranu je růst nákladní dopravy v Mošnově tak výrazný i díky tomu, že ani v oblasti carga nepatřilo Letiště Leoše Janáčka k výraznějším premiantům ve svém oboru. Stejně jako osobní i zdejší nákladní doprava dlouhodobě nepatří k těm nejoslnivějším.

Letiště jako parkoviště uzemněných strojů

Koronavirová pandemie ale může mít pro provoz letiště paradoxně i přínosy. Vylepšit jeho dlouhodobě ztrátové hospodaření by totiž mohly i současné problémy leteckých přepravců.

Mnoho letadel mění majitele, rozlehlé letiště navíc může sloužit také jako parkoviště dočasně uzemněných letounů.

„Letiště jsou málo vytížená a letečtí operátoři se stále častěji uchylují k dočasnému uzemnění letadel v parkovacím módu,“ vysvětlil Jaroslav Martínek, mluvčí letecké opravny společnosti Job Air Technic s tím, že většina letadel, která nyní hangáry letecké opravny projdou, končí v parkovacím módu, v němž čekají na oživení letecké přepravy.

„Jen v naší společnosti je na letišti zaparkováno na dvacet strojů a poptávka po dalších se zvyšuje,“ dodal mluvčí.