(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Plaťte subdodavatelům, vyzývá kraj stavební firmy. Opravy silnic si pohlídá

  • 7
Mezi stavebními firmami panuje napětí. Vítězové veřejných zakázek často neproplácejí svým subdodavatelům faktury. Vedení Moravskoslezského kraje chce nyní do těchto problematických vztahů zasáhnout.

„Mezi podmínky výběrových řízení chceme zařadit i závazek zhotovitele včas proplácet práci subdodavatelům,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. „Než stavbu od zhotovitele převezmeme, ověříme si, zda všichni subdodavatelé dostali zaplaceno,“ dodal.

Podmínka ale nebude znamenat úplnou povinnost vítězů výběrových řízení subdodavatelům za všech okolností platit, výjimkou může být například nekvalitně odvedená práce.

„Chceme tak předejít situaci, ke které už několikrát v minulosti došlo, kdy zhotovitel nezaplatil firmám, které pro něj pracovaly, a ty pak zkrachovaly. Sám vím minimálně o třech, které se do obdobných problémů dostaly,“ vysvětlil důvody pro změnu ve výběrových řízeních Unucka.

Do budoucna plánuje kraj i další úpravy výběrových řízení na opravy silnic.

Mezi faktory rozhodující o přidělení zakázky konkrétnímu zájemci se má dostat i vliv stavebních prací na životní prostředí.

Cena oprav silnic se pomalu zvyšuje

„Do dvou zakázek pilotně zařadíme ‚ekologické‘ kritérium. Uchazeč bude muset například doložit, jakými auty a kudy poveze materiál. Aby kámen a obalovanou směs nevezl přes celý kraj, zbytečně nezatěžoval vzduch emisemi a neničil už opravené silnice,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Jak konkrétně bude nová podoba výběrových řízení vypadat, ale zatím není jasné.

„V současnosti se rozhodujeme, jakou váhu budou jednotlivé požadavky ve výběrovém řízení mít,“ upřesnil ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm. „Rozhodujeme se mezi poměrem 80-10-10 a 60-20-20.“

Zatímco loňský rok byl pro kraj z hlediska zakázek na opravy silnic ve znamení rekordních úspor, protože ceny ve výběrových řízeních klesaly i o desítky procent pod odhadovanou cenu v projektu, letošní trend je jiný a ceny oprav povrchů silnic pomalu stoupají.

Firmy se snaží vydělat i přes mimořádně nízké ceny

„Svou roli v tom hraje více vlivů, jedním z nich jsou i blížící se podzimní komunální volby, kdy politici ve městech dávají peníze na opravy tamních silnic. Stavební firmy tak mají práce relativně dost a nebojují proto tolik cenou,“ naznačil jeden z možných důvodů Jakub Unucka.

Drastické oklešťování nákladů na opravy ze strany firem v minulosti se ale mohlo projevit na kvalitě odvedených prací při opravách silnic druhých a třetích tříd. Právě o ty se totiž kraj stará, dálnice a silnice první třídy má v gesci Ředitelství silnic a dálnic.

Že se firmy snažily vydělat i na zakázkách, při nichž nabízely i mimořádně nízké ceny, je logické. Stejně tak bylo předvídatelné, že jedna z možných cest vedla i směrem obcházení nasmlouvaných prací.

Měření asfaltu je drahé. Ale bude pokračovat

Tomu chtěl kraj předcházet kontrolou pomocí přesného zaměřování množství položeného asfaltu.

Problém spočívá ve faktu, že za takovou kontrolu sedmi kilometrů silnic kraj zaplatil 2,4 milionu korun, což znamená navýšení nákladů na opravy silnic.

I u tohoto způsobu kontroly chce kraj letos zůstat. Stejně jako loni počítá s kontrolou sedmi kilometrů. „Stavebníci nebudou vědět, který úsek budeme kontrolovat, takže nebude nutné hlídat veškeré opravy, to by vše moc prodražilo,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Celkem má letos kraj na opravy silnic vyhrazeno zhruba 250 milionů korun, násobek této částky ještě může získat z vládního balíčku, o kterém ale ještě nebylo rozhodnuto.

„Za 250 milionů korun plánujeme opravit zhruba 60 až 70 kilometrů silnic,“ řek Tomáš Böhm. „V kraji je přibližně 200 mostů z 1 200 ve špatném stavu, žádný však není v havarijním,“ dodal.